Advertisement

Annons

50d?

Produkter
(logga in för att koppla)
- Möjligheten att ha en egen meny med "favoriter" underlättar säkert för många
Detta finns i 40D också. Däremot har 50D bara två egna lägen på inställningsratten, där 40D har tre. 50D har istället det för mig meningslösa läget CA. Men det riktar sig till användare som inte förstått exponeringskompensation och bländare, ett stadie jag anser mig ha passerat.
C1-C3 tycker jag är mycket bra. Hade gärna velat ha fler, inte färre.

Men detta är den enda klara försämringen från 40D till 50D, åtminstone som jag vet om.

50D har ju även inställning direkt på displayen, något som jag inte provat, så jag vet inte om det är bra eller dåligt.
 
En liten undran till er som har 50D, hur funkar den där exponeringssimuleringen i liveview? Är det bara skärpedjup och bildens exponering som ses live, eller kan man även se effekten av olika slutartider live (borde isåfall vara ett bra sätt att öva upp sig vid panoreringar)?
 
Det skiljer 3000 kr mellan 40D och 50D hos Kungsholms foto.

Jag tycker helt klart att det är värt 3000 kr.

Mina 25 cent...
 
Om 40 och 50 D hade samma pris........

Det har varit så många dikussioner här på Fs om för- och nackdelar.
Det jag skulle vilja veta är: Hur många av er skulle ta en 40D istället för 50D om de kostade lika mycket? Ja jag vet att det är en hypotetisk fråga men det vore intressant om man kunde glömma priset och andrahandsvärdet och bara se till prestanda.
Säg att Du får en av kamerorna och Du kan inte sälja den, vilken tar Du?
 
Det har varit så många dikussioner här på Fs om för- och nackdelar.
Det jag skulle vilja veta är: Hur många av er skulle ta en 40D istället för 50D om de kostade lika mycket? Ja jag vet att det är en hypotetisk fråga men det vore intressant om man kunde glömma priset och andrahandsvärdet och bara se till prestanda.
Säg att Du får en av kamerorna och Du kan inte sälja den, vilken tar Du?

Skulle absolut välja en 50D.
Mvh Thomas
 
50D pga skärm, af-justering, bättre hantering (om jag fattat rätt hur det funkar med inställningar via displayen).
 
Instämmer med AFJ, microjustering är väldigt bra att fintrimma sitt hus med sina objektiv!

Men som det ser ut nu så vill jag ja 40D men orkar jag spara till våren så kan det mkt väl bli en 50D. Med de sprade tusenlapparna som skiljer dem kan man mkt väl skaffa en blixt eller nåt!
 
Jag har beställt en 50D. Har tidigare en 400D.
50D har betydligt rappare autofokus, liveview (kanske funkar bra med stativ), mikrojustering av fokus, skarp skärm. är vädertätad, snabbare seriebildstagning, stadigare stomme, manuell inställning av vitbalans,9 korsensorer istället för 1,

Så gå från 400D till 50D är ett hyggligt kliv.

Bildkvaliten som tydligen inte är bättre än 40D, tycker inte att det är så avgörande. Jag gör inga A2-utskrifter på höga ISO-tal. 3200 iso räcker om det blir skapliga bilder.

Några funderingar...

Det är ungefär så jag resonerar. Funderar på en eops 50, eller jag har mer eller mindre bestämt mig. Jag har nästan aldrig använt iso 1600 så det spelar ju inte så stor roll om kameran är lika bra som 40d vid dom nivåerna.

Det är så mycket annat som spelar in tycker jag, i alla fall skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.