Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D vs 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsM

Medlem
Jag ska byta upp mig från Canon 350D. Väljer mellan Canon 50D och 500D. Vilken är bäst? Jag kommer inte att använda videofunktionen i 500D
 
Detta är väl inte riktigt svar på Din fråga men så här resonerade jag i samma situation..

Jag bytte själv upp mig från 350D till 50D.
Eftersom jag heller inte behövde ha filmfunktionen så var det storleken som blev avgörande. 50D känns mera stadig jämfört med 350/500s mindre format.
Vet inte hur fokus är på 500D men på 50D är den den toppen jämfört med 350.
Kör allt i Raw och 50D filerna är bra mycket fetare (7MB v.s.18MB).
Uppgraderade till CF-korten 8GB Extreme III (nya 30MB/S edition) och då gick det bra mycket snabbare att läsa in filerna.
 
Hej!


Kan bara hålla med angående 50D,
500D är fortfarande en ren amatörmodell,
50D är ett steg närmare semi-proffs klassen &
där 5.2:an huserar i dagslägget,,,

Och du kommer få bilder därefter,
även om det nu inte skiljer mycket!

Ha de gött

M
 
Tack för inlägget! Det lutar mest åt 50D. Jag resonerar ungefär som du. Dessutom passar väl gamla batteriet och minneskortet i 50D(inget avgörande men ändå ett plus)
 
Min rekomendation är 50 D.
Mycket bättre sökare.
Mer gediget byggt och bättre vädertätat.
Jag har kört med kameran drygt 10 månader och är jättenöjd.

Min tidigare kamera 400D, såldes nyligen då den inte blev använd.
Skall du dessutom inte använda film/video funktionen är valet ännu lättare.

Lycka till
Hälsningar
Stefan
 
Batterierna passar inte. Det är ett helt annat.
Minneskorten funkar dock.
Men som sagt så är filerna om Du kör RAW bra mycket större. På 350D fick jag plats med 400 RAW på ett 4GB kort. Det blev ca 160 när jag körde dom på 50D.
Sen är det det att 50D i högfartsläge (6B/s) behöver mer fart för att skyffla ned bilderna på kortet. Därav att jag köpte 8GB Extreme III (30MB/S) korten. Hade Ultra II innan.
 
Martin hade snott ihop "nivåerna" lite ovan, men annars håller jag med om allt som skrivits.

På nivåerna över först 1000D och sedan 500D delar sig Canonspåret. På ena sidan finns två nivåer som prioriterar så mycket pixlar som möjligt. Där huserar 5D Mark II och 1Ds Mark III.
På den andra sidan, där prioriteringen ligger på snabbaste möjliga hantering, finns också två nivåer, befolkade med 50D och 1D Mark III.

Nivåerna med många pixlar är betydligt dyrare.
På grund av de olika kamerornas utvecklingscykler haltar ibland specifikationerna mellan nivåerna.
 
Martin hade snott ihop "nivåerna" lite ovan, men annars håller jag med om allt som skrivits.

På nivåerna över först 1000D och sedan 500D delar sig Canonspåret. På ena sidan finns två nivåer som prioriterar så mycket pixlar som möjligt. Där huserar 5D Mark II och 1Ds Mark III.
På den andra sidan, där prioriteringen ligger på snabbaste möjliga hantering, finns också två nivåer, befolkade med 50D och 1D Mark III.

Nivåerna med många pixlar är betydligt dyrare.
På grund av de olika kamerornas utvecklingscykler haltar ibland specifikationerna mellan nivåerna.


Men si god dag då Herr Persson!!!

Vi pratade om 500D & 50D, var får du in 1000D i detta ämne?


Ha de gött

M
 
Hej!


Kan bara hålla med angående 50D,
500D är fortfarande en ren amatörmodell,
50D är ett steg närmare semi-proffs klassen &
där 5.2:an huserar i dagslägget,,,

....
M

Den här snubben har noll koll. 50D klarar lite mer på marginalen förutom filmning som den saknar, och i övrigt kommer 500D hålla mycket länge för de allra flesta. Objektiv och vem som tittar i sökarn betyder mycker mer än de tekniska skillnaderna mellan dessa kameror. 50D är en klumpigt stor kamera dessutom. Kolla vad du anser om stlk i nån butik, 500D är för de flesta sammanhang lika bra eller bättre än 50D.
 
Den här snubben har noll koll. 50D klarar lite mer på marginalen förutom filmning som den saknar, och i övrigt kommer 500D hålla mycket länge för de allra flesta. Objektiv och vem som tittar i sökarn betyder mycker mer än de tekniska skillnaderna mellan dessa kameror. 50D är en klumpigt stor kamera dessutom. Kolla vad du anser om stlk i nån butik, 500D är för de flesta sammanhang lika bra eller bättre än 50D.

Snubben?

Nä men göbben?


Tycker fortfarande 50D är en bättre kamera,
än 500D every day of the week?

Har du ont av det, är du arg på mig nu!!!

Har även en 450:a men håller den högre än 500D? Är det fel också!!!

ALLA EOS 1:eek:r däremot är rena proffs modeller!!!

Ha de gött

M
 
Senast ändrad:
Snubben?

Nä men göbben?


Tycker fortfarande 50D är en bättre kamera,
än 500D every day of the week?

Har du ont av det, är du arg på mig nu!!!

Har även en 450:a men håller den högre än 500D? Är det fel också!!!

ALLA EOS 1:eek:r däremot är en ren proffs modell!!!

Ha de gött

M

Har inte ont och bryr mig inte alls om dig. Vill bara upplysa trådskaparn att 500D är en synnerligen kompentent kamera, inte som du skrev så korkat "en ren amatör modell". Dina andra utfästelser får du stå för själv, dom bryr jag mig inte om.

Ha de fint du me'
 
Har inte ont och bryr mig inte alls om dig. Vill bara upplysa trådskaparn att 500D är en synnerligen kompentent kamera, inte som du skrev så korkat "en ren amatör modell". Dina andra utfälstelser får du stå för själv, dom bryr jag mig inte om.

Men den är ju det,,,,

Ju lägre siffra ju mer proffsig!!!

Om jag minns rätt var han inte så intresserad av HD-filmings funktionen!!!

Och vem är det, inte jag trots min 5.2:a?

i övrigt är 5.2:an mysig:)

Men film funktionen, nää jag hoppar den du!
därför tror jag att CANON får fler kunder som hoppar 500D och tar 50D, är det fel?

Har kört och sålt CANON sedan -88...

Korkad okej, förlåt jag ber så hemskt mycket om ursäkt, vad vill du att jag skall göra för mina synder!!!

Vet flera som hoppar vissa modeller så även NIKON, en del vill INTE ha film funtionen, tycker dom fel då!

kom igen nu...


Ha de gött

M
 
Men den är ju det,,,,

Ju lägre siffra ju mer proffsig!!!

Om jag minns rätt var han inte så intresserad av HD-filmings funktionen!!!

Och vem är det, inte jag trots min 5.2:a?

i övrigt är 5.2:an mysig:)

Men film funktionen, nää jag hoppar den du!
därför tror jag att CANON får fler kunder som hoppar 500D och tar 50D, är det fel?

Har kört och sålt CANON sedan -88...

Korkad okej, förlåt jag ber så hemskt mycket om ursäkt, vad vill du att jag skall göra för mina synder!!!

Vet flera som hoppar vissa modeller så även NIKON, en del vill INTE ha film funtionen, tycker dom fel då!

kom igen nu...


Ha de gött

M

Nä hänger inte med riktigt. Ville nog bara säga att XXXD-serien idag är grym, för det är den. XXD har en fantastisk AF beyond det mesta marknaden har att erbjuda. Det är cool för dom som förstår/behöver utnyttja det, men i övrigt är XXXD kameror som för de flesta - även de som vill utvecklas en bra bit - kommer hålla lika länge. Dessutom är dom mindre vilket för en del (tex mig) betyder att dom är med mer.

Kameror i XXXD-serien innehåller teknologi (inkl AF) som de flesta fotografer hade sålt ena njuren för för 5 år sen. Fatta hur bra dom är. :)

Ha en fin helg :)
 
Nä hänger inte med riktigt. Ville nog bara säga att XXXD-serien idag är grym, för det är den. XXD har en fantastisk AF beyond det mesta marknaden har att erbjuda. Det är cool för dom som förstår/behöver utnyttja det, men i övrigt är XXXD kameror som för de flesta - även de som vill utvecklas en bra bit - kommer hålla lika länge. Dessutom är dom mindre vilket för en del (tex mig) betyder att dom är med mer.

Kameror i XXXD-serien innehåller teknologi (inkl AF) som de flesta fotografer hade sålt ena njuren för för 5 år sen. Fatta hur bra dom är. :)

Ha en fin helg :)


Ja det har jag redan=gräsänkling+Havanna Club!!


Men det är ju inte jag som bestämt att siffran 1 är proffs och ju fler siffror ju "sämre" prestanda alt mer amatörmodell? Sorry:)

Det är ju CANON ju!!!

Men jag tycker om dig ändå, eller snarare alla trots sina fel och brister(så även mina)

1000D är CANON instegs modell i den underbara DSLR-världen alla DLSR erbjuder!!! vara sig det är 1, 5 eller 500 exempelvis.
men frågan gällde ju 500D & 50D,,,
och skall man se till en fotografs värld och inte "naturfilmaren"
så är ju 50D mer foto än just 500D!!!

Men vill man nu ha filmfunktionen ja då faller ju 50D ganska fet bort!!!

Ha de gött

M
 
Har själv kört med 300,350,450,20 och nu 50D och kan bara säga att det är skilnad på semi pro och de 3 och 4 siffriga modellerna.
Men de e mycket som talar för 500 om du inte behöver 6,3 bilder i sec och en kamera som tål att användas och hanteras även i blött väder då 50D är vädertätad.
Inge kul att få regn i kameran och se en blå rökstrimma stiga ur kamerahuset bara för att de kommit lite regn som det ju gör ibland i detta underbara land...
De enda rådet jag kan ge är att köpa en beg 5D om du har råd. Den sopar banan med de mesta fortfarande.

Lycka till med ditt kameraköp.
 
Har själv kört med 300,350,450,20 och nu 50D och kan bara säga att det är skilnad på semi pro och de 3 och 4 siffriga modellerna.
Men de e mycket som talar för 500 om du inte behöver 6,3 bilder i sec och en kamera som tål att användas och hanteras även i blött väder då 50D är vädertätad.
Inge kul att få regn i kameran och se en blå rökstrimma stiga ur kamerahuset bara för att de kommit lite regn som det ju gör ibland i detta underbara land...
De enda rådet jag kan ge är att köpa en beg 5D om du har råd. Den sopar banan med de mesta fortfarande.

Lycka till med ditt kameraköp.

Den här snubben har koll på läget iaf;)

Ha de gött

M
 
Vi pratade om 500D & 50D, var får du in 1000D i detta ämne?
För att få med helheten i Canons nuvarande uppsättning av hus i EOS-serien.
Som alltså börjar med 1000D som nybörjar/instegsmodell.
Som fortsätter med 500D som lite mer avancerad modell för hobbyfotografer.
Som sedan delar sig i två spår, med 50D och 5D Mark II, för avancerade hobbyfotografer och yrkesfotografer, där spåren prioriterar antingen snabbaste möjliga funktion eller flest pixlar.
Som slutligen, på högsta nivån, riktad till yrkesfolk och avancerade hobbyfotografer med tillräcklig plånbok, fortfarande håller sig i två spår, med 1D Mark III och 1Ds Mark III, beroende på om man vill ha snabbhet eller flest pixlar.
 
Äger själv en 50d. Kan inte annat än rekomendera!
Det är större chans att du för "pengarna tillbaka" om du skulle ändra dig o sälja den beggad.

om kameran. Den pressar iso grymt med tanke på semipro huset. Inte att jämföra med 5d mark II. men är imponerad av den(50d) överlag. Köp den. har inte hittat några nackdelar än med tanke på priset. värd varenda krona
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.