Annons

50d är här.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ytterligare några bildexempel från 50D. Ser mycket bra ut, tycker jag.
http://www.digitaldreams.com.sg/eos50dsamples/index.html

50D verkar ju ha grymma ISO-egenskaper, iso-12800 bilden på penslarna har väl inte så mycket med verkligheten att göra. Vilken normal fotograf pumpar upp iso till 12800 för att köra med en slutartid på 1/800 på ett stilleben. Däremot den där altarbilden visar ju ett mycket mer lämpligt användningsområde, mörka rum där man kanske inte har möjlighet att använda stativ. Exempelvis ortodoxa kyrkor på balkan, där brukar blixt vara helt förbjudet men att ta bilder utan blixt brukar vara tillåtet men tills nu knappast möjligt utan stativ då.
Nu blev man ändå sugen på 50D, jag som tänkte försöka stå emot, min 40D är ju fortfarande väldigt bra, men inte så här bra...
 
Senast ändrad:
jag har beställt kameran, jag kan inte se att kameran har grymma isoegenskaper genom att titta på dessa bilder, ej heller finns någon jämförelse med en annan kamera exv 40d, jag ser kraftig brusreducering.
 
Annars så är det väl just de där små uppgraderingarna som Nikonfolket har haft som starka argument till varför 40D är värdelös jämfört med D300. Tycker även Canonfolket har hängt upp sig på liknande specar när de gnällt över hur dålig 40D är.

Personligen tycker jag 40D är en mycket prisvärd modell och att 50D faktiskt är en rejäl uppgradering med mycket som lockar.

Men naturligtvis, uppföljaren till 5D lär vara kameran som får folk att dregla ordentligt.

Jag hade nog gått över till Nikon om det inte var för MP-E65 objektivet. Nu är man ju fast...så det är bara att vänta på nästa 5D.
 
jag har beställt kameran, jag kan inte se att kameran har grymma isoegenskaper genom att titta på dessa bilder, ej heller finns någon jämförelse med en annan kamera exv 40d, jag ser kraftig brusreducering.

Jämfört med min 40D och liknande bilder med HighISO NR av så tycker jag det ser det lovande ut (ca 1 steg bättre på 1600 & 3200 vid 1:1). Vilka bilder tycker du ser kraftigt brusreducerade ut ?
Enligt "Maker notes" delen av Exif så är "HighISONoiseReduction" av på samtliga bilder. "AutoLightingOptimizer" som jag inte vet vad den gör är däremot på.

/Stefan
 
Exempelvis ortodoxa kyrkor på balkan, där brukar blixt vara helt förbjudet men att ta bilder utan blixt brukar vara tillåtet men tills nu knappast möjligt utan stativ då.
Nu blev man ändå sugen på 50D, jag som tänkte försöka stå emot, min 40D är ju fortfarande väldigt bra, men inte så här bra...

Jag hoppas innerligen att du är ironisk med detta inlägg, du kan väl inte på fullt allvar mena att du byter från 40 till 50D av den anledningen.

Jag riktar mig inte just till dig utan mer generellt till de som funderar på att byta, fattar ni inte att ni gått på kameratillverkarena med hull och hår? Att få folk till att byta kamera så fort det kommer en ny modell... Tänk lite! Stick ut och fotografera istället för att grotta ner er i data gällande nya modeller!

//Stefan som just gått från Nikon F3 till Canon 40D.
 
Jämfört med min 40D och liknande bilder med HighISO NR av så tycker jag det ser det lovande ut (ca 1 steg bättre på 1600 & 3200 vid 1:1). Vilka bilder tycker du ser kraftigt brusreducerade ut ?
Enligt "Maker notes" delen av Exif så är "HighISONoiseReduction" av på samtliga bilder. "AutoLightingOptimizer" som jag inte vet vad den gör är däremot på.

/Stefan

från 1600iso och uppåt, se på detaljer,de ser tillsmetade ut, nu kommer jag testa kameran så fort den kommer i min hand och endast i raw.
autolightning optimizer är antagligen en fortsättning på det som kallas högdagerprioritet, dvs uttaget från sensorn är inte maximerat utan ett större headroom skapas genom att frångå basiso, detta för att undvika klippning av en eller flera kanaler i ett kontrastrikt motiv och en kurva läggs för att högdager skall återges så bra som möjligt.Detta är till hjälp för främst fotografering i jpg där bilden skall ner till 8 bitar.Alla tillverkare Nikon, Canon,Pentax mfl försöker få så färdiga och bra bilder ut från kameran som möjligt.
 
autolightning optimizer är antagligen en fortsättning på det som kallas högdagerprioritet, dvs uttaget från sensorn är inte maximerat utan ett större headroom skapas genom att frångå basiso, detta för att undvika klippning av en eller flera kanaler i ett kontrastrikt motiv och en kurva läggs för att högdager skall återges så bra som möjligt.Detta är till hjälp för främst fotografering i jpg där bilden skall ner till 8 bitar.Alla tillverkare Nikon, Canon,Pentax mfl försöker få så färdiga och bra bilder ut från kameran som möjligt.

Highlight tone priority finns kvar i Exif så ALO verkar vara en ny funktion (bara Jpeg ?).

/Stefan
 
canon 450 har tydligtvis denna funktion= korrigering av jpg bild

google översättning ; Låt EOS 450d ljusna din dag genom att vrida grumlig, underexposed skott i ljusa, vackra bilder. När du tar bilder, kameran analyserar dina bilder för att bestämma korrekt exponering och kontrast. Om ett skott är för mörk, Auto Lighting Optimizer gäller precis rätt mängd av ljusstyrka och kontrast för att rädda dagen. Denna intelligenta funktionen kan rätta underexposed images, skjuten i AE-läge eller med en blixt, liksom bilder som uppvisar låg kontrast på grund av dimma eller oklarhet. Det finns också en ny ansiktsprioritering funktion som brightens ansikten i bakgrundsbelysta scener - perfekt för att få skarpa, vackert exponerade porträtt och grupp bilder när de skjuter in i solen. Auto Lighting Optimizer kan stängas av när de inte behövs i Creative Zone läge.
 
Ja, tidigare finns denna funktionen i 450D och i 40D, som var den första kameran från Canon med Auto Lighting Optimizer. Fast på 40D kan man inte styra den själv. Den är alltid aktiv i förprogrammerade lägen och aldrig i den s.k. kreativa zonen.
Det är en automatisk kurvfixare, som försöker få hela bilden att bli bra, hur optimistisk fotografen än är. Gör skuggorna mindre svarta, högdagrarna mindre ljusa och ansiktena lagom vita. Har ingen aning om ifall detta fungerar i Afrika också?
På 50D kan man förstås också koppla in eller ur den funktionen, efter eget gottfinnande.

Tanken är säkert att detta ska vara ett steg vidare från högdagerprioriteringen, om det nu gör vad det ska. Alla testare av 450D, som jag läst någon rapport från, var rörande eniga om att man inte kunde se någon som helst skillnad på bilderna.

För övrigt begriper jag inte varför det är så mycket gnäll om att man ska gå ut och fotografera? Det begriper väl vem som helst att det inte tjänar något till. Alla kameror är ju nu helt värdelösa och icke-fungerande, efter det att 50D presenterats. Innan den äntligen finns att köpa måste vi alla sitta hemma och läsa specifikationerna istället för att fotografera!
 
För övrigt begriper jag inte varför det är så mycket gnäll om att man ska gå ut och fotografera? Det begriper väl vem som helst att det inte tjänar något till. Alla kameror är ju nu helt värdelösa och icke-fungerande, efter det att 50D presenterats. Innan den äntligen finns att köpa måste vi alla sitta hemma och läsa specifikationerna istället för att fotografera!
Jag har hört att 60D är värd att vänta på innan man tar ett enda kort till...
 
Jag hoppas innerligen att du är ironisk med detta inlägg, du kan väl inte på fullt allvar mena att du byter från 40 till 50D av den anledningen.

Jag riktar mig inte just till dig utan mer generellt till de som funderar på att byta, fattar ni inte att ni gått på kameratillverkarena med hull och hår? Att få folk till att byta kamera så fort det kommer en ny modell... Tänk lite! Stick ut och fotografera istället för att grotta ner er i data gällande nya modeller!


Jag ser ingen smiley så jag antar att du menar allvar med ditt inlägg.

OM 50D verkligen har mer än ett steg bättre brusprestanda kan det väl mycket väl vara skäl nog för att byta för alla som har behov av det.

För den som t ex vill fota inomhussport så vore det väl ganska så trevligt att istället för att behöva investera och släpa på en 2.8 och fota på ISO 1600 kunna använda en billigare och smidigare 4.0 och fota på 3200.

Fågelfotografen kan hänga på en billig konverter istället för att köpa ett supertele. Det han förlorar i ljusstyrka tar han igen med högre ISO.

Jag tror det finns massor av fotografer som skulle ha verkligen nytta av mindre brus på höga ISO.

Mvh
Anders
 
Ja, tidigare finns denna funktionen i 450D och i 40D, som var den första kameran från Canon med Auto Lighting Optimizer. Fast på 40D kan man inte styra den själv. Den är alltid aktiv i förprogrammerade lägen och aldrig i den s.k. kreativa zonen.
Det är en automatisk kurvfixare, som försöker få hela bilden att bli bra, hur optimistisk fotografen än är. Gör skuggorna mindre svarta, högdagrarna mindre ljusa och ansiktena lagom vita. Har ingen aning om ifall detta fungerar i Afrika också?
På 50D kan man förstås också koppla in eller ur den funktionen, efter eget gottfinnande.

Tanken är säkert att detta ska vara ett steg vidare från högdagerprioriteringen, om det nu gör vad det ska. Alla testare av 450D, som jag läst någon rapport från, var rörande eniga om att man inte kunde se någon som helst skillnad på bilderna.

...

På 450D är den jämt "på" i förprogrammerade lägen. För Av/Tv etc kan den sättas på, men inte för RAW eller RAW+L. Alltså bara L om man är sugen på den.

Så här flott visas skillnaden i manualen (utan/med):
 

Bilagor

  • 1.JPG
    1.JPG
    10.4 KB · Visningar: 415
  • 2.JPG
    2.JPG
    10.5 KB · Visningar: 413
Fast är man lite konspiratoriskt lagd så är bildexemplet förvillande likt det som visas där exponeringskompensation beskrivs. Alla Oliver Stones kan gå hit och jämföra sid 78 med 156. :)
 
Om det skiljer ett steg eller mer i brusprestanda jämfört med 40D så är det i mina ögon skäl nog för att byta upp sig. Ett steg är väldigt mycket och rent praktiskt kan det vara avgörande för om det blir en bild eller inte.
 
Här är några bilder från en produktionskamera:
photomalaysia.com/forums/showthread.php?t=59815

Intressant jämförelse med (gamla!) 5D på ISO 3200!
 
När kommer 50d

Jag har inte läst igenom hela tråden så min frågas svar kanske finns här, men är det någon som vet när 50d finns i butikerna?

/ Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.