ANNONS
Annons

50d är här.

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst, istället för att behöva ett 800 mm objektiv klarar du dig med ett 500 och sparar över 50.000:-

Men om man bara kör med 28mm hela tiden så sparar man ännu mer. Du behöver inte ens lägga ut för 500mm-telet. Eller finns det någon fördel med att ha 800mm från början?

Inte omöjligt, men inget vi vet något om. Bra högiso-prestanda är inte den enda kameraegenskapen som är viktig. Då skulle väl 2 Mp vara ännu attraktivare, eller? För många fotografer är stort antal pixlar en viktigare parameter än brus, t.ex. Därför måste kameradesign vara en kompromiss mellan en mängd olika parametrar.

Är bruser per pixel lägre på 50D än 40D så är ju bruset per bild tveklöst lägre på 50D och på en FF med 15 Mpix så blir ju pixlarna större med lägre brus och högre dr som följd, så det är bara att gratulera Canon om dom lyckats med de konststycket. T.o.m. en 21 Mpix FF kan då bli bättre än något som finns idag

Men om man bara kör med 28mm hela tiden så sparar man ännu mer. Du behöver inte ens lägga ut för 500mm-telet. Eller finns det någon fördel med att ha 800mm från början?

Chansen till fler användbara bilder på händelser som är långt ifrån dig ökar ju! Ta tex. vilda djur som exempel. För en bild tagen med 500mm brännvidd kan ju beskäras, med gott resultat, lika mycket som en bild tagen med 28mm!

// Niklas

Han måste väl smusslat ner ett koert i 50d?

När jag skulle sätta ettt kort i en 1ds mkIII på elmia mässan i år vart monterkillen ej så glad...

Men borde inte ett ihärdigt "proffs" kunna slita dem mer. När han sa att de inte ville lämna ut bilder ur kameran pga utav att de är hårt körda sa jag något i stil med "men de är ju gjorda för hård presskörning så varför skulle de ej klara av att vara på mässor?" då blängde han surt och vände på sig.

Hej Robin!

Hej Robin!
Angående ditt meddelande igår 8/9 klockan 17:52

Även om jag inte känner till hela historien så måste jag ändå säga att:
Det var modigt och bra av dig att "ställa demonstratören mot väggen"
angående din fråga om presskörda kameror
Demonstratören tycker jag gav dålig kundservice mot dig som kund.

Lustigt nog lät både mamiya och hasselblad mig testa deras kameror med minneskort.

Och vad skulle mässfolket på canon göra? slänga ut mig för att jag frågade?

Lustigt nog lät både mamiya och hasselblad mig testa deras kameror med minneskort.

Och vad skulle mässfolket på canon göra? slänga ut mig för att jag frågade?
Kan det inte handla om ren tidsbrist. De två stora (Canon, Nikon) har alltid mycket att visa upp och det är alltid kö till deras montrar. Skulle bli olidligt för de som står långt bak i klungan om alla ville trycka in sitt egna kort i kameran och ta testbilder. 15 minuters väntan skulle lätt kunna bli 45 minuter.

Annars håller jag med om att en presskamera borde ta mer stryk än ett utställningsex som provas under kontrollerade former. Men det är klart, om alla fick trycka in sitt eget kort så skulle kameran få utstå mer kortbyten under en mässa, än vad den normalt sett får göra under en normalt fungerande livscykel. kanske korthållaren inte är byggd att tåla det.

Där satte du huvet på spiken Paul.

Mamiyas och scandinavians pro monter var ju nästan helt tomma.
Ja jag tror det spelar in faktiskt. Minns från Elmia att både Samsung, Ricoh, Molfos Gitzoavdelning och tamron hade mycket trevligare kundbemötande än de två stora. Där var man mer mån om att visa och förklara. Inga problem att få ta testbilder med Tamrons nya 70-200 på egna kameran.

Japp
SKulle de ha en h2 med p30+ bakstcyke och en 1dmarkIII så skulle elmia vara överflödig. :p

1D Mark III fanns på Media Markt i Växjö senast jag var där. Höll på att bli katastrof i börsen. Fick kasta mig ut genom dörren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar