ANNONS
Annons

50/1,8 vs 50/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
du får byggkvalitet och 2/3-dels större bländaröppning. aningens bättre af-motor. vid 2,8 är de likvärdiga och ger ingen skillnad i bildkvalitet, förutom att bokehn (bakgrundsoskärpan) på den dyrare är snyggare. Båda tenderar att gå sönder ibland, den billiga mitt itu, den dyrare vad gäller af-motorn, ett slag mot fronten pajar den, så ha alltid motljusskydd på den.
 
Om du väljer f/1.4 kan du fota med kortare skärpedjup. Du kan också fota i mörkare ljusförhållanden och ändå få okej resultat. Jag har ett 1.4 och jag har fotat t ex luciatåg utan blixt och stativ. Fast nu använder jag ändå rätt ofta stativet i svåra ljusförhållanden, men aldrig blixt.

Mvh
Christina
 
Jag har ingen erfarenhet av f/1.4-varianten med jag äger ett f/1.8 och det ger ganska dålig skärpa på bländare 1.8.

Det har bedrövlig fokusering. Ibland vid inomhusbelysning har jag haft problem att fokusera trots att jag siktat på något med stark kontrast.

Vid bländare 2.8 och uppåt är det väldigt prisvärt. Men jag tänker byta upp mig till f/1.4 varianten med USM, det är värt det högre priset.
 
Tack så mycket för hjälpen allihopa!
Länken var väldigt informativ och prisskillnaden är ju inte såå stor mellan dem, och 1,4 verkar prestera ganska mycket bättre i sämre ljusförhållanden. Er information fäller avgörandet för min del, det får bli ett 1,4!
Tack!
/Lena
 
Tycker att fokusen är mycket bättre på 1.4 mot 1.8.Så det är klart värt dom extra kronorna tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.