Annons

450D eller D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svaret på din fråga skulle kunna vara Canon 40D.

För övrigt finns det ett närmast oändligt antal trådar som diskuterar just för- och nackdelar med dessa kameror. Leta lite, så hittar du massor av intressanta synpunkter!

I valet mellan 450D och D80 skulle nog jag också välja 40D. ;-)
40D känns som det bästa köpet just nu.

Men mellan 450D och D80 så är det ju svårt.
450D är ju en två år nyare kamera men D80 ska ju vara en erkänt bra kamera med bra ergonomi.
Hade nog kört på 450D.

Nu har jag inte använt eller känt på någon av kamerorna, men jag tror nog att 450D är ett bättre val rent tekniskt. Den har alla de nya finesserna som live view och dammborttagning, vilket D80 inte har. Dessutom får du tillgång till alla fina EF och EF-S objektiv med 450D, jag tycker inte Nikon verkar ha lika bra sortiment med objektiv.

Jag skulle ha satsat på 450D av de båda, men som det alltid sägs i såna här frågor: Gå till en fotobutik och känn o klämm på kamerorna så blir det nog enklare att bestämma sig.

Det här är den typiskt eviga frågan, riktigt uttjatad, på FS forum:
Vilken XXX kamera skall jag köpa?
.
Märkligt när några konsumenter, för det är en minioritet faktiskt, helt förlitar sig på vad andra tycker och tänker, om olika val.
Oftast blir valet, när man inte själv bestämmer och är påläst, inte vad man själv hade tänkt sig.
Varför är det så svårt, att först klura ut vad man vill ha, studera olika alternativ, läsa på, känna på de olika kamerorna - då först bli klar över rätt alternativ?

Så det här, - någon svarar 40D!
40D torde väl vara i ett annat segment, klumpigare, dyrare, alltså ingen egentlig instegsmodell!

larsborg skrev:
Det här är den typiskt eviga frågan, riktigt uttjatad, på FS forum:
Vilken XXX kamera skall jag köpa?
.
Märkligt när några konsumenter, för det är en minioritet faktiskt, helt förlitar sig på vad andra tycker och tänker, om olika val.
Oftast blir valet, när man inte själv bestämmer och är påläst, inte vad man själv hade tänkt sig.
Varför är det så svårt, att först klura ut vad man vill ha, studera olika alternativ, läsa på, känna på de olika kamerorna - då först bli klar över rätt alternativ?

40D torde väl vara i ett annat segment, klumpigare, dyrare, alltså ingen egentlig instegsmodell!

40d klumpigare som motargument, lustigt. inte upplevt varen 20,30 eller 40d som klumpig, snarare XXXd serien som för små och plastiga.

sen till priset, köper man i 40d i tex UK med cashback behöver den inte va så mkt dyrare.

40d klumpigare som motargument, lustigt. inte upplevt varen 20,30 eller 40d som klumpig, snarare XXXd serien som för små och plastiga.

sen till priset, köper man i 40d i tex UK med cashback behöver den inte va så mkt dyrare.

40D klumpigare och dyrare än både 450D eller D80?
Motargument?
Faktiskt inte, enbart klara fakta!
Ställ ett kamerahus 40D, bredvid ett motsvarande 450D och D80, lika stora?
40D är alltså inte klumpigare än 450D och D80, utan det ser bara ut så, - snarare är det så att 450D och D80 är "för små och plastiga", menar du?
Härlig logik!

Cashback på 40D köpt i UK?
Jasså, skall man åka över, gratis, ända till UK, för att köpa en 40D?
40D kan också köpas, i Japan eller i US, ännu billigare, men då är resan inte gratis!

Lars, du behöver inte åka nånstans. Det finns en ny uppfinning som kallas "internet". På den finns viruella små "butiker" där man kan handla. En av dem heter www.warehouseexpress.com och handlar man där kostar Canon 40D precis lika mycket (efter cashback) som 450D: strax under 6000 kr. När man har gjort sitt köp anlitar butiken Kungliga postverket (eller nån liknande institution) för att få hjälp med att frakta kameran till din ytterdörr.

När det gäller frågan om olika "segment" är det, enligt min uppfattning, ett rent akademiskt spörsmål -- de flesta vill nog köpa bästa möjliga kamera för den budget som är tillgänglig. Dessutom är nog 40D och D80 mer i "samma segment" än 450D och D80.

Om man sen uppfattar olika kamerahus som "klumpiga" respektive "för små" är förstås en fråga om tycke och smak.

larsborg skrev:

Cashback på 40D köpt i UK?
Jasså, skall man åka över, gratis, ända till UK, för att köpa en 40D?
40D kan också köpas, i Japan eller i US, ännu billigare, men då är resan inte gratis!

dagens skratt står du för din skojare, internetbutiker är såklart främmande för en uppenbart äldre man som dig, du får fortsätta handla över disk och ha dina åsikter för dig själv.
ha en trevlig helg.

larsborg skrev:

Ja det är en ständigt återkommande fråga och lär vara det också.
Tycker det är rätt klokt att lyssa på vad andra tycker.

Nä 40D är ingen instegsmodell men har allt som instegsmodellerna har. Efter Cashback kostar ett kamerahus strax under åtta tusen.

Nikon D80 är väl knappast en instegsmodell heller.
Eller?

valet mellan 450D och D80 säger jag D80 åt. Kravigare hus, större, och har en hel del fiffiga småfunktioner som andra kanske inte har. Det är inga stora saker, utan mängder med smått, såsom finintällning av WB i de vanliga WB lägerna moln, sol mm. Trådlös styrning av SB blixtar, två commandohjul, större sökare, bättre ergonomi, fönster på ovansidan(en smaksak förvisso. Och sen att allt sitter väldigt bra till i knappväg så att ställa om från stilla motiv till att snabbt fånga en snabb rörelse gör man väldigt fort när man lärt sig kameran. Samt att den, som alla Nikon har en mkt bra auto ISO.

Gillar man moderna funktioner som Live View, dammborttagning, större skärm mm, så kan 450D vara ett bra val. Har man Canon optik sen innan är det såklart en självklarhet. Men som kamera att använda tror jag D80 är något trevligare, trots avsaknandet av nyare funktioner.

Så tänker jag.

Drar vi dock med 40D i det hela håller jag för den;)

Internet köp

Är det några problem med garantier och menyspråk på tex nikon om man köper i england.
Det var ju 5-6tusen kronor billigare.
mvh stefan

Nej, du får samma EU-garanti (kolla bara att det är en EU-kamera och inte gråimport -- något du ska göra även om du handlar i Sverige!) som i Sverige. Jag har svårt att tänka mig att de svenska menyerna skulle vara utrensade -- jag köpte t ex en Ixus i USA och den har svenska menyer, men man vet ju aldrig med Nikon. ;-)

FGummesson skrev:
Vad är det som 450D har som inte D80??
I prestanda: Aningen mindre brus vid höga ISO.
I egenskaper i övrigt så tror jag den har högre upplösning och sen har den smittats av kompaktkamerornas "liveview" (använda displayen som sökare, alltså). Sen finns det säkert en del annat också men i stort sett är dom jämnpresterande.

Hugg tag i dom och kläm och känn. Dom är i stort sett jämlika. Köp den som tilltalar dej. Så enkelt är det.

Somliga säger att Canon 400D (som jag har) är oerhört plastiga - på gränsen till oanvändbara. Troligen har dom fotat med annan utrustning än min för jag förstår inte vad dom menar.

Re: Internet köp

källe skrev:
Är det några problem med garantier och menyspråk på tex nikon om man köper i england.
Det var ju 5-6tusen kronor billigare.
mvh stefan

Jag köpte en Nikon D300 i Fredags på Dixons Manchester Airport, för 10,200:- inkl alla garantier man får vid köp i Sverige. Svenska menyer osv. Pengar att spara, till bättre glasbitar!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto