Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

?40d?

Produkter
(logga in för att koppla)

miiiickee

Medlem
Jag befinner mig i USA och tog chansen att sälja min 350D efter 9600 exponeringar då priset jag sålde den för och priset för en ny 400D inte skiljer sig speciellt mycket.

Jag var inne och klämde på en 30D och det känns som mer kamera även om det inte är det på pappret (??)

Blir sugen på att köpa 30D istället men det känns lite surt nu när cashbacken inte gäller längre samt att den kanske skulle ramla i pris om en uppföljare kommer om någon eller några månader.

Finns det anledning att tro att den eventuella 40D kommer släppas snart eller att det kommer komma ett nytt cashbacks erbjudande?

/micke
 
Finns väl mycket som talar för en efterföljare till 30D i år:
- 30D (som kom för ett år sedan) vara bara en smärre uppgradering av 20D, som i sin tur har 2,5 år på nacken (produktcykeln på föregångarna, D30, D60, 10D, 20D har varit mellan 1-2 år).
- Lillebror, 400D, har 10MP mot 30Ds 8MP, och Canon vill nog inte ha färre pixlar på dyrare modeller (pixlar säljer..).
- Nya versioner av 350D och 1DMKII har relativt nyligen släppts, så tidsmässigt känns det som det är dags för en 40D, 1DsMKIII och ev en 4D. Personligen tror jag 40D kommer först av dom nämnda (om den nu kommer att ha det namnet).
- Cashback har Canon ofta när en ny modell är i annalkande. Och cachbacken avslutades 31 januari i år (spanien) så det tyder på att en efterföljare inte är långt bort.
- PMA börjar imorgon (8:e), så OM kameran släpps närmaste månaderna, lär den lanseras imorgon, så vänta tills dess annars.

Om den inte släpps imorgon, tror jag det dröjer iallafall fram till sommaren. Och då skulle jag köpa 30D om jag var du.

En ev cashback kan jag ev tänka mig att dom kommer att ha, om efterföljaren inte släpps förrän till sommaren. Isåfall kommer den rätt snart.

Men som sagt, vänta tills imorgon, och se om det presenteras en ny på PMA.

Föresten, jag tar tillbaks. Du är i USA, och har massor av fina fototillfällen. 30D är billig där, och OM det lanseras en 40D imorgon, kommer den väl ut i affärerna TIDIGAST om en månad eller så. Alltså du missar fototillfällena i USA.

Så köp en 30D NU, och ut och fotografera. OM det släpps en 40D innan sommaren, kan du säkert sälja 30D här i sverige till ringa förlust, och köpa en ny 40D.
Men jag befarar att nyheterna i en 40D inte kommer att vara så stora (10MP, 6b/s, möjligtvis lite lägre brus men inte säkert, sensorrengöring, större skärm, kanske Live View och lite annat lullull). Så det är inte säkert att det är värt att uppgradera från 30D till 40D.
 
Senast ändrad:
Tack staffan för svaret! Det gjorde mig lite klokare. Jag visste t ex inte att PMA var den 8:e och att 40D kanske lanseras där. Vad exakt är PMA? :)

Dröjer 40D tills sommaren kommer jag nog att köpa en 30D men nog kan jag vänta ett tag på 40D då jag varit här i några månader och redan tagit en massa bilder samt att jag kommer stanna här i ytterligare 1-3 månader.

/micke
 
miiiickee skrev:
Tack staffan för svaret! Det gjorde mig lite klokare. Jag visste t ex inte att PMA var den 8:e och att 40D kanske lanseras där. Vad exakt är PMA? :)

Dröjer 40D tills sommaren kommer jag nog att köpa en 30D men nog kan jag vänta ett tag på 40D då jag varit här i några månader och redan tagit en massa bilder samt att jag kommer stanna här i ytterligare 1-3 månader.

/micke
Det var så lite så.
PMA (Photo Marketing Association Annual Show) är en stor mässa i Las Vegas. Hålls 1ggr/år och är den största årliga tillställningen där fotoindustrin visar upp sina produkter och nyheter. Hålls i år från 8-11 mars.
Nyheterna från mässan brukar rätt snabbt dyka upp på nätet, tex på http://www.dpreview.com.
Och här är länk till själva mässan: http://www.pmai.org/pma07
 
Nu blir jag lite ledsen för det har inte dykt upp någon info om 40D på PMS.

Dom har ju talat om vilka produkter som ska visas innan PMS startade? Gör dom så ibland att dom överraskar med en ny kamera under dom sista dagarna av mässan eller är de kört?

Fan vilken dålig tidpunkt jag sålde min kamera på, vill inte köpa någon ny 30D nu pga ev prissänkning om 40D kommer ut samt att cashbacken inte gäller längre. För tillfället har jag ju ingen kamera alls, det känns så tomt! =P
 
Nej, det ser lite mörkt ut för en 40D på mässan.

Har inte hört om att dom överraskar i slutet av mässor, så det är nog kört.

Tror däremot inte att 30D kommer att rasa i pris när en 40D kommer. Kanske en cashback igen, men då pratar vi om 1000:-.
 
Suck, får väl slå till iaf kanske. Nog är det kul med en ny kamera men surt när jag missade alla rabatter som sagt. Och Canon lär väl knappast berätta för mig om det kommer en ny cashback om jag mejlar och frågar. =)
 
Det blev en 30D, ekonomiskt så var det som sagt kanske inte den bästa tidpunkt att beställa kameran på, men jag ville fortsätta fota så snart som möjligt.

Canon EOS-30D Digital SLR Camera Body

Kingston Technology 4 GB, 45x Elite Pro Compact

gick loss på 8100:- inklusive 2 dagars UPS frakt.
 
Stellann skrev:
Blir det inte als det...

Mikael skriver ju "gick loss på 8100:- inklusive 2 dagars UPS frakt"

Om UPS sköter frakten kommer det att bli moms och tull. Om man är privatperson ringer de innan leverans och ber att få ett kortnummer att dra pengarna från, företag får faktura.

Förutsatt att frakten gick hem till Sverige såklart, annars blir det moms och frakt när han går genom tullen själv förutsatt att han inte väljer att bryta mot lagen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.