Jeppe
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Nej, jag vidhåller att 30D ger mer detaljskärpa när samma avstånd och samma optik används, och 5D sen skall croppas till samma utsnitt.
Yes box!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
paul innergård skrev:
Nej, jag vidhåller att 30D ger mer detaljskärpa när samma avstånd och samma optik används, och 5D sen skall croppas till samma utsnitt.
Tackar själv, för envist men hövligt debatterande. Jag är själv rätt nylärd i ämnet pga en liknande maratontråd som ganska så grundligt tog upp ämnet.Gutenisse skrev:
Jag tackar Paul och Jesper för kvällens undervisning. Då har jag lärt mig något nytt idag också
Trevlig kväll!
Blev lite nyfiken på din kameraväska.paul innergård skrev:
Vet ej hur den är (Mark III). Har bara gjort en beställning, men inte fått den än.
Jag har gjort ett systembyte. Sålt av alla mina Nikon-prylar och väntar i skrivande stund på den utrustning som ligger i min kameraväska. För närvarande har jag inget att fota med. Det hade varit perfekt om Mark III dykt upp i mitten av April som många från början trodde. Angående 85 1,2 så kan jag bara säga att den manuella varianten var en fantastisk glugg. Jag har inga tvivel om att den nya af-varianten skulle vara sämre. Att jag skulle rekomendera folk massa dyra hus hej vilt känner jag inte igen. Tycker jag försöker ge folk så bra råd jag kan.Jordi skrev:
Blev lite nyfiken på din kameraväska.
Du har glas för över 70 000 kr. Vilket hus använder du nu? Det blir en fläskig setup som amatör.
Borde du inte köpa en 1Ds Mark II i stället?
Du rekommenderar ju själv sjukt feta hus hej vilt.
Är du nöjd med 85an?
No offence taken min vän. Jag är en äkta pryltok som sätter stort värde i min utrustning. Anledningen till att jag väljer 1D istället för 5D är den totala solida känslan, bättre af, väderskydd plus njutningen i att äntligen få ha det senaste och i mitt tycke det bästa. Om Mark III hade haft FF så skall jag väl erkänna att det varit ytterligare ett plus, men 1,3 crop är helt ok för en som kommer från 1,5x. Sen tycker jag nog att hanteringsmässigt så är mark III överlägsen, tänker i första hand på det integrerade greppet. att det blev Mark III beror också mycket på att kameran känns så genomtänkt i minsta detalj, inget tycks lämnat åt slumpen när man framställde kameran. Själv anser jag att den nya 1D lämpar sig för det allra mesta inom foto, inte bara sport och press. I och med det här köpet känns det som att jag inte kommer flukta efter andra modeller inom de närmaste 4-5 åren, fast det vet man ju aldrig.Jordi skrev:
Sorry jag kanske överreagerade i ren avundsjuka
över din massiva (kommande) objektiv-setup.
Hade jag haft resurserna hade jag också kunnat
plöja ner 100 lax i en hobby. Får jag fråga
varför du väljer nya 1d (som jag har förstått
är mer optimerad för sport och press) framför 5d.
Är själv sugen på att uppgradera från 30d till 5d,
men blir lite tveksam när de som jag känner som har
den är lite missnöjda över att en del gluggar inte riktigt orkar prestera ff med så hög upplösning.
(vinjettering och kantoskärpa).
Världsmästerskapen i roliga syftningsfel! :-Dpaul innergård skrev:
Angående 85 1,2 så kan jag bara säga att den manuella varianten var en fantastisk glugg. Jag har inga tvivel om att den nya af-varianten skulle vara sämre.
Fattar inte, förklaring tack.Makten skrev:
Världsmästerskapen i roliga syftningsfel! :-D