JanOlofHärnström skrev:
Canon kommer aldrig att lyckas med att övertyga den absolut största mängden konsumenter att IS i optiken är en fördel mot antiskak i huset. Att ev.fördel med långa telen skulle väga tungt hos konsumenterna tror i alla fall inte jag på.
Egentligen har det inte hänt så mycket med Canons sk. konsumentkameror sedan 300D kom och den mer avancerade 20D. 30D var en blek uppgradering av 20D. 350D si så där. 400D borde ha kommit tidigare.
Inte lär det komma något nytt på Photokina heller?
Hoppla - Hold your horses boys!
Höga krav på Canon här men vem ska man klaga på om inte på Kungen? Antiskak hit eller dit men köper man Canon Nikon Sony eller Pentax så köper man in sig i ett system jue? Ta objektiven tex. Kunden vill ha en glugg som passar dennes fotografering OCH plånbok.
Där är ju C+N i särklass gentemot dom andra. Kolla in Sonys och Pentax listor över glasbitar. Dom påminner en hel del om den där tunna publikationen "Berömda Norrmän" ungefär - Exakt hur kul e de? Ok men då är det väl billigt då? Njae 66 papp för Sonys 300a/2,8 -för den som vill byta upp sig- låter inte som nåt fynd direkt OCH det utan IS dessutom. Måste leverera en 7-helvetes bildkvalitet som motiverar det priset. Åtminstone jag undviker ett sånt system sen får huset vara hur skakfritt som helst..
Canon har ju i stort sett gluggar över hela spannet i tre olika prisklasser dessutom - Snacka om valfrihet!
Väljer man istället Canons motsvarighet (med IS) som räknas som "state of the art" bland trehundrorna så tjänar man redan där in 20k cruzidorer! Jo jag vet vi snackar "konsumentkameror" o konsumentgluggar men väääldigt många som tar steget o satsar på system vill uppgradera och skaffa bättre grejor så småningom.
Har ännu inte haft några som helst problem med nånting i utrustningen som det står Canon på. (Jo nu kom jag på att 135an frontfokuserar aningen på min D-Rebel detta efter spegelhaveri i samband med ett xperiment) annars funkar allt kanon. IS, AF, extenders, blixtar gluggar, kameror ja rubbet.
Konspirationsteori; Kan det vara så att dom som inte är nöjda med 350D 30D etc. kanske har växt ur kostymen och fått föör höga krav - Krav som bara Canons grejor i pro-segmentet -i bästa fall?- kan tillfredställa?
Att IS på långa telen väger tungt för dom som är konsumenter på just långa telen är väl ändå uppenbart. Många fågelfotografer tex. har ju inte nåt annat att välja på än just Canon.
Jamen jag tänker inte plåta fåglar invänder nån? Nej men nån annan som ska köpa din kamera nån gång i framtiden kanske vill fota fåglar. Då går den möjligheten bort och kameran blir ointressant av kanske just den anledningen?
Alltså en kamera som kan så mycket som möjligt med så stort tillbehörsutbud som möjligt måste vara bästa köp och i det perspektivet så vore även antiskak i huset en bra feature även för Canon. Eller kanske ändå bättre att IS i objektiven blir standard o sjunker rejält i pris.
Bra gluggar kostar mer än de mindre bra att tillverka och att köpa oavsett man har antishake eller IS. Ett faktum som är svårt att komma ifrån oavsett kameramärke. Moderna digitalkameror och objektiv är inga spargrisar vilket en del tycks tro - Det VORE ju optimalt förstås och där har kamerateknikerna verkligen nåt att bita i - hehe!
Anti-skak-i-huset-debatten har fått för stora proportioner o tillmätts för stor betydelse tycker jag. Hursomhelst så lär nog Canon rida ut den stormen det behöver vi nog inte oroa oss för. Hur många här kommer att gå över från C&N för att få AS - Inte många va! Oavsett om vi tycker att vi "sitter fast i systemet" eller inte? Antiskak är ju "bara" riktigt effektivt på statiska motiv dessutom bara en sån sak. Motiv som är som allra "lättast" att plåta om man säger ...
Förresten; Vad ska vi göra sen med alla våra fina stativ om det slår igenom och blir till "dubbla hängslen" med IS både här o där(C;?.
JANNE