Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400D skapare intervjuad

Produkter
(logga in för att koppla)
marooned skrev:
Som jag skrev en gång tidigare, foto är enda branchen där kunden inte kan köpa det han vill ha.

och med den kommentaren så gör jag sorti ur denna diskussion. Jag har köpt precis det jag vill ha, varken mer eller mindre. Finns många andra som faktiskt använder sina kameror istället för att reta sig på vad den kunde eller skulle ha haft. Som Jörgen säger, är man så sugen på bildstabilisering i huset - köp då en med den finessen.

Over and out..

/Jeppe - som måste fotografera i helgen, för nästa vecka blir det bara en massa teknikfrossande i Tyskland.

Jeppe skrev:
och berodde de på att de inte hade bildstabilisering i huset?
Nej, men min poäng var att tiden hur länge ett företag har funnits behöver inte vara garanti på hur länge det kommer att finnas. Om ett företag misssköter sig kan det mycket väl försvinna.

jorgene skrev:
Jag blir lika förundrad varenda gång denna diskussion kommer upp. Om nu stabiliserad sensor är så fantastiskt och överlägset som en del i tråden tycks anse, varför inte då köpa ett märke som saluför denna feature, och sedan vara nöjd?
Är inte svaret ganska uppenbart? Det är alltid svårt att byta system. Både ekonomimässigt och vanemässigt. Dessutom uppskattar jag andra fördelar med mitt nuvarande system. Men visst någonstans ska man dra gränsen. Om mitt system vägrar att anamma innovationer som jag behöver kan det bli fråga om ett byte.

Per skrev:
Att då komma med jämförelsen att IS är något bättre än antishake är ju inte särskilt relevant eller förtroendeingivande - naturligtvis vore det bättre för konsumenterna med inbygd skakreducering!
Exakt! Det är ju det som jag irriterar mig mest på! Inte att de inte har IS/VR just nu utan att de försöker att lura folket i tro att det tillverkarna har är vad konsumenten behöver. Jag känner mig att vara behandlad som en dumskalle.

IS i objektivet är ju perfekt för dem som även använder kamra med film. För det var ju under den tiden som Canon kom med tekniken. Det fanns ju inte möjlighet att börja skaka filmen upp och ned...
När Canon kom med sina EF-objektiv satte man fokusmotorn i objektiven, varför är det ingen som klagar upprört på det idag?

.. och ett litet tillägg, jag tror det ser ut så här:

CoN inser egentligen att reducering i huset vore en självklarhet på instegsmodellerna - de fotograferna gynnas inte av att det finns tokbra IS på dyra proffs- och entusiastobjektiv. Men att bygga in skakreducering i tex 400D är 'omöjligt' av två anledningar; dels skulle det gynna piratobjektiven för mycket, och dels skulle det därefter vara omöjligt att förklara för de mer avancerade fotograferna varför de inte ska få reducering i sina hus, när tekniken bevisligen finns och fungerer.

Om man däremot lyckas få till tekniken så att stabilisering i både hus och [orginal]objektiv ger dubbel effekt, då blir det nog annat ljud i skällan, och jag tror att det egentligen är vad man menar när man mumlar om att "tekniken inte är redo". Då skulle man ha kvar sin konkurrensfördel, och allt vore frid o fröjd.

/Per

Senast ändrad:
fn76 skrev:
I
När Canon kom med sina EF-objektiv satte man fokusmotorn i objektiven, varför är det ingen som klagar upprört på det idag?

Därför att ingen är gammal nog att minnas hur det påverkade priset jämfört med objektiv från andra tillverkare.

Nu vet vi däremot att IS i objektivet verkar ge en prishöjning på cirka 50% per objektiv. Jag tror inte att en liten motor var så dyr när Canon började med EF. Dessutom verkar IS påverka bilden och kräver säkert avancerad ingenjörskonst, medan en liten motor som flyttar en linsgrupp...ja, det går inte att jämföra.

marooned skrev:
Kommer en tillverkare med en bra uppfinning så kan de andra hänga på. Så är det exempelvis inom bilindustrin. Vem skulle köpa en familjebil utan krockkuddar eller ABS idag?

Nu har Canon varit snälla och gett oss 70-200/4L med IS, men höjt priset med 5kkr! Till det priset hade de kunnat erbjuda IS i huset som skulle funkat även på 10-22, 35/1.4L 50/1.2L och 105 macro. Men nejdå, det vill man inte.

Som jag skrev en gång tidigare, foto är enda branchen där kunden inte kan köpa det han vill ha.
Men, om nu inte de andra företagen tycker det är en bra idé med "Lösning B", i stället för den "Lösning A" de tror på, och som de facto är *minst* lika bra som "Lösning B" -- varför anser vissa då det vara en ren självklarhet att de ändå skall "anpassa sig" och sluta tro på sin lösning?

Det hela verkar destillera ned till att handla om priset, och det är vanskligt att säga vad som är dyrare när en glugg kommer i ny version (finare glas, lättare legering, etc, etc). Att VR/IS i sig skulle fördyra "med flera tusen" som någon hävdade är förmodligen långt från sanningen. T.ex. är Nikons nya VR-version av 300/2,8 flera tusen *billigare* än föregångaren, och 70-200VR kostar ungefär som AF-S 80-200:an (om jag minns rätt).

Och återigen: visst kan du köpa det du vill. Är det tillräckligt viktigt för dig, så får du byta system. Precis som du får byta bilmärke om du vill åt någon märkesspecifik egenskap eller detalj.

Per skrev:
Hur man vrider och vänder på det så är väl ändå 400D Canons instegsmodell idag, och det måste vara en överväldigande majoritet av alla som köper en sådan som aldrig köper mer än ett eller eller ett par objektiv, och definitivt inget med IS?
Jag antar att du utgår ifran dagens prissättning när du utesluter IS som ett alternativ? Varför det? Dagens priser är satta efter en konkurrenssituation där de som haft antiskak i huset har varit ganska svaga konkurrenter. Det håller nu på att ändras med Sony på banan och Pentax som verkar ha fått fram fina och framförallt prisvärda nyheter.

När Canon tycker att de behöver stabilisering för att konkurrera i instegssegmentet så kan de snabbt paketera huset med IS-objektiv istället. Visst tjänar de då lite mindre pengar än tidigare men det blir knappast dyrare än att utveckla ett antiskaksystem i huset och det går otroligt mycket snabbare att få ut på marknaden.
Att då komma med jämförelsen att IS är något bättre än antishake är ju inte särskilt relevant eller förtroendeingivande - naturligtvis vore det bättre för konsumenterna med inbygd skakreducering!
Du sa ju själv i förra stycket att den överväldigande mjoriteten av kunder aldrig köper mer än ett eller ett par objektiv. Jag tror du har rätt i det.

Om Canon då paketerar kameran med EF-S 17-85 IS och rabatterar EF 70-300 IS så har den överväldigande majoriteten av kunderna IS från 17-300 mm i de enda objektiv de någonsin kommer att köpa och behöver inte IS i huset. Om de ens känner till skillnaden är det däremot inte orimligt att de betraktar det som en fördel att sökarbilden stabiliseras.

För entusiasterna på Fotosidan som använder mycket fasta objektiv (korta brännvidder som saknar IS) och gärna plockar russinen ur kakan från tredjepartstillverkarna skulle det däremot vara en fördel med IS i huset, men det är ju som sagt något helt annat än "en överväldigande majoritet".

jorgene skrev:
Men, om nu inte de andra företagen tycker det är en bra idé med "Lösning B", i stället för den "Lösning A" de tror på, och som de facto är *minst* lika bra som "Lösning B"

Och vad skulle, enligt dig, vara anledningen att man inte kan driva Lösning A och B parallellt, om nu båda fungerar utmärkt, men för lite olika konsumentgrupper? Det är väl inte så att NoC är så små företag att man inte har resurser att satsa på bådadera?

/Per

marooned skrev:
Nu vet vi däremot att IS i objektivet verkar ge en prishöjning på cirka 50% per objektiv.
Nu pratar du faktiskt strunt. Det skulle innebära att Nikons nya 300/2,8VR skulle kosta 66000:- och 70-200VR sådär 27000:-. Verkligheten är att t.ex. 300/2,8 VR är några tusen *billigare* än föregångaren (och minst lika bra och avancerat).

Varför Canon höjt priset kraftigt på 70-200/4IS vet jag inte, men uppenbarligen måste man inte göra det pga VR/IS-installationen i alla fall.

P.R. skrev:
Jag antar att du utgår ifran dagens prissättning när du utesluter IS som ett alternativ? Varför det? Dagens priser är satta efter en konkurrenssituation där de som haft antiskak i huset har varit ganska svaga konkurrenter. Det håller nu på att ändras med Sony på banan och Pentax som verkar ha fått fram fina och framförallt prisvärda nyheter.

När Canon tycker att de behöver stabilisering för att konkurrera i instegssegmentet så kan de snabbt paketera huset med IS-objektiv istället. Visst tjänar de då lite mindre pengar än tidigare men det blir knappast dyrare än att utveckla ett antiskaksystem i huset och det går otroligt mycket snabbare att få ut på marknaden.
Du sa ju själv i förra stycket att den överväldigande mjoriteten av kunder aldrig köper mer än ett eller ett par objektiv. Jag tror du har rätt i det.

Om Canon då paketerar kameran med EF-S 17-85 IS och rabatterar EF 70-300 IS så har den överväldigande majoriteten av kunderna IS från 17-300 mm i de enda objektiv de någonsin kommer att köpa och behöver inte IS i huset. Om de ens känner till skillnaden är det däremot inte orimligt att de betraktar det som en fördel att sökarbilden stabiliseras.

För entusiasterna på Fotosidan som använder mycket fasta objektiv (korta brännvidder som saknar IS) och gärna plockar russinen ur kakan från tredjepartstillverkarna skulle det däremot vara en fördel med IS i huset, men det är ju som sagt något helt annat än "en överväldigande majoritet".

Jag instämmer med alltihop, i synnerhet det sista (har bytt från D7D till D70s, och saknar verkligen AS till mina fina pirater).

/Per

Per skrev:
Och vad skulle, enligt dig, vara anledningen att man inte kan driva Lösning A och B parallellt, om nu båda fungerar utmärkt, men för lite olika konsumentgrupper? Det är väl inte så att NoC är så små företag att man inte har resurser att satsa på bådadera?
Visst *kan* man det, frågan är bara om det är resurseffektivt i tider av formlig explosion på marknaden ifråga? Men visst, det kanske kommer i Nikons instegsmodeller också, vad vet jag?

Och jag tror mig inse att det finns myriader av tekniska parametrar att ta hänsy till här. T.ex. vet vi inte ett skvatt om vad vare sig Nikon eller Canon har planerat för framtiden, vare sig vad gäller produkter eller teknik. Kan det möjligen vara så att dessa företags tekniker kanske har lite mer insyn och kunskap än detta forums medlemmar?

jorgene skrev:
Nu pratar du faktiskt strunt.
Strunt och strunt...
Nikon 300/2,8 VR 40000:-
Sigma 300/2,8 20000:-

Nikon 70-200/2,8 18000:-
Nikon 80-200/2,8 10000:-
Sigma 70-200/2,8 9000:-

Känn på skillnaden.

Lägg märke till att det handlar mest om teleobjektiv. Hur många år tar det tills de uppdaterar all sitt vidvinkelssortiment till VR? Hur mycket skulle det kosta för oss konsumenter?

Jag tror att två saker kan bryta CoN strategi:

1. Kraftig förlust av marknadsandelar.
2. Tredjepartstillverkarna börjar tillverka IS/VR objektiv till rimliga priser.

jorgene skrev:
Kan det möjligen vara så att dessa företags tekniker kanske har lite mer insyn och kunskap än detta forums medlemmar?

Inte bara kan, det är så! Men det är också så att det inte är företagens tekniker som bestämmer vad som skall säljas och till vilket pris.

(dessutom tänker inte jag sluta vara en kritiskt konsument bara för att jag inte kan ha alla fakta på bordet!)

/Per

timofej skrev:
Precis! Som allt annat... Tycker du inte själv att 17-50/2,8 för 4000:- med IS i huset är betydligt mer attraktivt än 17-55/2,8 för 13000:- utan IS alls?
Ja till skillnad från Canon saknar väl Nikon en normalzoom med VR men tror du inte att de nu insett sitautionen och jobbar på den, eller har skakreducering i nästa generation hus?

timofej skrev:
Strunt och strunt...
Nikon 300/2,8 VR 40000:-
Sigma 300/2,8 20000:-

Nikon 70-200/2,8 18000:-
Nikon 80-200/2,8 10000:-
Sigma 70-200/2,8 9000:-

Känn på skillnaden.
Nu gällde frågan om VR/IS-installationen fördyrar objektiven, eller inte. Det var det jag avsåg med min "strunt"-kommentar. Det du gör ovan är bara en allmän prisjämförelse, och det är inget konstigt med den; "det bästa som finns" har alltid kostat dubbelt mot "piraternas bästa". Med eller utan stabilisering. Och har du inte provat dessa toppgluggar själv, så kan jag tala om att det är värt varenda krona.

(Dessutom har du fel vad gäller 80-200:an. Tvåringsvarianten kostade 10000kr (mot slutet), men föregångaren till 70-200VR -- AF-S 80-200 -- kostade ungefär som 70-200VR).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar