Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400D med batterigrepp eller 30D Utan

Produkter
(logga in för att koppla)

Sunwing

Avslutat medlemskap
Jag hade tänkt köpa 400D med batterigrepp (pga storleken)men funderar nu på att köpa 30D i stället.
Undrar nu om det finns nån med 30D som har kört med resp. utan batterigrepp.
Skulle vilja höra era åsikter.
Är det tyngre, bättre balans, smidigare med eller utan?

Har inga jättehänder men jag vill ju inte ha en "pocketkamera"

Är det värt pengarna.
 
Greppet handlar inte bara om höjden på greppet. 400D är ju smal i sitt grepp. Jag har en 30D utan batterigrepp och tycker det funkar. Men även på denna modell lägger ju batterigreppet lite till i höjden. Dock tycker jag batterigreppet är klumpigt och batteritiden i kameran är så bra att jag inte efterfrågar greppet av den anledningen.
Känn på båda kamerorna (kan vara svårt) och bilda dig en uppfattning.
 
Sunwing skrev:
Jag hade tänkt köpa 400D med batterigrepp (pga storleken)men funderar nu på att köpa 30D i stället.
Undrar nu om det finns nån med 30D som har kört med resp. utan batterigrepp.
Skulle vilja höra era åsikter.
Är det tyngre, bättre balans, smidigare med eller utan?

Har inga jättehänder men jag vill ju inte ha en "pocketkamera"

Är det värt pengarna.

Halloj där!
Tycker definitivt du ska satsa på en 30D om du inte tycker den är för stor. Greppet och känslan är outstanding. Längtar efter att själv kunna köpa en.
Däremot har jag en 350D och batterigrepp. Det är helt okej, men en 30D är på alla sätt en bättre kamera. 400D är en ypperlig kamera för ett inte alltför tufft användande då den är lite mer känslig. Så står valet mellan dessa två och du har råd så tveka inte. Glöm inte bra optik utan det blir bilderna sämre än de behöver bli. Ha det gott!
 
Så jag bör klara mej utan greppet på 30D?

Till en början så ska jag köpa ett tamron 17-50 objektiv.
Hört mycket bra om det....
 
På en 30D klarar du dig fint utan batterigrepp att börja med. Den är ju tyngre redan innan än 400D.
Tamron känner jag inte till så väl, men det fungerar nog bra om det är ett f/2.8 vill säga. Annars kan du lika köra med Canons... Du får nog en helt okej uppsättning med tiden. Det jag har är inga väsrting prylar, men med träning så blir bilderna bättre.
 
Har bara jämfört 350D utan och 20D med batterigrepp och det var lite svårt att bilda uppfattning då. Undrar ju om det blir ett WOW! när man skaffar grepp.

Tamron SP 2,8/17-50 heter det jag ska köpa.

Fotar mycket "Rock".
En hel del spelningar på mörka klubbar etc....
 
Batterigreppet är bra om du tar vertikalbilder. Och visst ger det ett lyft. Dock finns mycket mera att lära sig innan du behöver skaffa ett sådant. Du lär få fin fina bilder tror jag. Nästan lite avis om du köper detta. Varför tvekar du ? Det blir WOW!
 
Då har jag varit och känt på både 400:an och 30:an..... Och beslutet var INTE svårt.
WOW!!!!!

30D's storlek är nästan den största anledningen att jag bestämt mej för just 30D.Vilken fantastisk kamera!
400D kändes verkligen som en pocketkamera i jämförelse.
Efter att ha känt på 30D känns ett batterigrepp nästan overkill.

Hoppas nu bara att Tamrons 17-50 2.8 kan göra den rättvisa
 
Sunwing skrev:
Jag hade tänkt köpa 400D med batterigrepp (pga storleken)men funderar nu på att köpa 30D i stället.

Är det värt pengarna.

Hej

Jag tycker att en 30D idag inte är värt pengarna. Det är en kanonkamera men den har snart två år på nacken (eller 20D har det och 30D ser jag inte som en uppgradering, snarare en påbyggning) Jag har själv 20D och väntar på den uppföljare som alla spekulerar om. En 30 D kommer att rasa i "värde" när uppfäljaren kommer.

Valet mellan 400D och 30D är inte så mycket ett prestandaval, det är mera ett kameraval. 30D är närmare en proffskamera byggnadsmässigt än vad 400D är. 400D känns för mig som en ruggigt bra kamera men för den som köper är det två helt skiljda kameror om man väljer 400D eller 30D, ta dem i handen så förstår du vad jag menar. Bilderna dem emellan vet jag inte om någon kan skilja.

Lycka till

Redigerat:
Såg att du har varit och klämt lite nu. Min gissning är att begagnatmarknaden kommer att överödslas med 30D (och det kryllar redan nu av 20D för ca 7000:) när uppföljaren kommer. Uppföljaren kommer att ha fler pixlar, om det sedan 10, 12 eller 16 mpix återstår att se. Jag gissar att den kommer att ligga på 16000:-´. En 30D begagnat under 10000:-
 
Är fullt medveten om att det funkar så här....MEn jag vill inte vänta med att köpa en kamera tills den kommer. För VEM vet när den kommer? Juli 2007? December 2007?

Och när den väl kommer så är det nog inte den ultimata kameran. Det finns säkert något kvar att önksa när den väl kommer. Och då hamnar vi i samma tankegångar som man är i nu.
"Jag väntar lite till"

Måste även tillägga att jag är en ägare av en Canon G3. Så fär mej och min plånbokså är det den bästa kameran Jag kan köpa NU!
 
Sunwing skrev:
Är fullt medveten om att det funkar så här....MEn jag vill inte vänta med att köpa en kamera tills den kommer. För VEM vet när den kommer? Juli 2007? December 2007?

Och när den väl kommer så är det nog inte den ultimata kameran. Det finns säkert något kvar att önksa när den väl kommer. Och då hamnar vi i samma tankegångar som man är i nu.
"Jag väntar lite till"

Måste även tillägga att jag är en ägare av en Canon G3. Så fär mej och min plånbokså är det den bästa kameran Jag kan köpa NU!

Helt sant, svårt att vänta på godingar
 
Varför inte försöka hitta en begagnad 30D? Jag köpte själv en sån i förra veckan för 8000 med kitobjektiv. Då känns 400D plötsligt inte lika intressant längre :)
 
För sent! redan beställt en 30D.
Fick gräva lie djupare i plånboken.
Kände på 400D och 30D samtidigt och jag bestämde mej på 30 sekunder
 
Jag funderar också mellan 400D och 30D. I tyska nätbutiker ligger 400D inkl kit på ca 6200kr. 30D på ca 10200kr inkl kit. 4000kr för ett skönare grepp tycker jag inte känns helt 100% motiverat, inte för mig i alla fall nybörjare som jag är. Har inte bestämt mig än, men det lutar just nu åt en 400D med kitobjektiv.

Mvh/Pär
 
Per: Jag håller helt med dig att 4k är mycket pengar "bara för ett bättre grepp". Men har du vart och klämt på kamerorna? Sedan finns det ju en del andra skillnader med...Det är ju dyrt att ångra sig i efterhand också...
 
Nja, nu var det inte bara skönare grepp som avgjorde. Det faktum att jag fotar mycket "rockbilder" på mörka nattklubbar och 30D har lägre brus var givetvis också avgörande.
MEN greppet var nog det som var den sista knuffen jag behövde.....
 
Det är bättre att köpa en kamera som du känner att du kommer att trivas med, en som ligger bra i handen osv än att enbart gå på priset och ha en kamera på hyllan som inte används. Det var väl lite så för Ola och så var det definitivt för mig, jag valde mellan Nikon D80, D200, Canon 400D och 30D, det blev 30D eftersom den ligger bra i handen. Alla har de sina för- och nackdelar, alla kommer att ersättas av bättre varianter och alla har vi våra favoriter. Lycka till med DIN kamera, oavsett vad det är för typ, modell, färg osv.
 
Jo jag har klämt på både 30D och 400D, fler än en gång :) Det är enorm skillnad mellan dem, det håller jag med om.

Som ni säger så kanske det vore smartare och billigare att köpa en kamera man verkligen vill ha direkt, istället för att se en billig modell som ett steg på vägen. Jag tänker lite så att jag vill försöka hålla nere kostnaderna då jag inte är 100% säker på att det kommer bli min stora hobby. Det skulle kännas lättare att "bara" lagt 6500kr istället för 10500kr... Ett alternativ är att köpa en 400D och satsa de extra pengarna på vettig optik... Det finns fler än en sida på saken, det är av den anledningen det är så svårt att välja :)
 
Jag har 30D med grepp, och greppet gör verkligen stor skillnad. Det blir inte bara bättre grepp utan kameran väger mer också. Med en tung kamera är det mycket enklare att hålla still och undvika skakoskärpa.

För det mesta har jag också på stativfästet för att få mer tyngd. Ibland sätter jag på blixten, även om jag inte använder den, bara för att få extra tyngd.

Så har du råd så köp batterigreppet, det är helt klart värt pengarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.