ANNONS
Annons

400D eller 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneli

Ny medlem
Hejsan!

Jag har nu haft ett 400D i över ett år och har lärt mig mycket av det som grund o.s.v. Nu på sistone har jag fokuserat på att använda olika objektiv så nu är jag nog nöjd med alla objektiven som jag har - mitt största objektiv är Canon 100-400 mm för att jag gillar att naturfotografera nuförtiden dessutom testar jag litet annat också.

Men nu har jag börjat fundera på att skaffa ett 40D men frågan är det lönsamt att köpa ett 40D om man gillar att naturfotografera eller räcker det med bara 400D? Men jag skulle vilja ha ett 40D på grund av att det är större och tyngre än 400D - mer ergonomiskt + bättre funktioner men det kostar ju litet. Känner att 400D är för litet med ett 100-400 mm (svårt att hålla stilla), om jag ska köpa ett 40D så då kommer jag att sälja mitt 400D.

Ska jag ha mitt 400D kvar eller skaffa ett 40D? Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Det är som du säger en prisfråga, jag bytte själv ifrån 400D till 40D.

Enligt mig så är det detta som du vinner:
* Enklare kontroller i och med hjulet
* Bättre ergonomi, mer robust kamera
* Bättre hantering av brus, säkert två ISO-steg bättre än 400D
* Snabbare seriebildstagning
* Längre batteritid, om man jämför bägge utan batterigrepp
* Extern blixt kontroll i kameran

Känner du att detta är värt dom extra pengarna så är det bara slå till. Rent kvalitetsmässigt i bilderna så förlorar man lite skärpa. Jag har upplevt 40D som inte lika skarp som min föregående 400D. Men det kanske bara är i mitt huvud. Om du säljer 400Dn så blir det lite billigare att uppgradera.

What? Två steg bättre brus egenskaper var ngt nytt, man tackar...

Greppvänligheten å autofokus vägde tyngst för egen del, samt en del annat.

Dock tycker jag det är en miss att inte visa vald fokuspunkt i någon av displayerna när man väljer, utan visas endast i sökaren.

Annars så måste jag säga att jag hanterar en 400D långt mkt bättre när det gäller byte av fokuspunkt, iso eller bländare än så länge.

Men ett byte kan vara relevant, dock går du väl precis miste om cashback kampanjen precis.

De största fördelarna med 40D enligt min mening (förutom att den är trevligare att hålla i och har bättre reglage) är: Den väldigt mycket bättre sökaren. Den extremt snabba (och någorlunda exakta) AF.

Du kan se val av fokuspunkt (när du håller på att välja, alltså) både i displayen upptill och baktill på en 40D, om du så vill.

Det är ett missförstånd att det blir mindre skarpa bilder från en 40D. Det är standardinställningen som är försiktigare skärpt. Speciellt om man använder RAW och fixar till i DPP ser man att 40D inte har några problem att hänga av en 400D, eller åtminstone alltid ligga i framkanten. Men det går också att sparka upp skärpningen från kameran direkt, om man vill det (jpeg).

Har du ett batterigrepp på 400D? Det är annars en billigare lösning på att få en hanterbarhet som är bättre med stora objektiv på kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar