ANNONS
Annons

400D eller 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan ju vara lite kul att veta hur stor skillnaden är mellan olika sökare (storleksmässigt, inte ljusstyrka eller annat).

Den minsta rutan är sökarstorleken på Nikon D50/D70/D70s och Canon 350D/400D.
Den lite större är Canon 20D/30D.
Ytterligare snäppet över har vi Nikon D80/D200 och den största i mitt exempel är från Canon 5D.

Så tex är skillnaden mellan en Canon 400D och Nikons D80 är ganska påtaglig.

Bilagor

• sokare.jpg
    sokare.jpg
    16 KB · Visningar: 423
Lieden.se skrev:
Nu börjar ta oss in på hårklyverier.
Tester mellan 400D vs D80 brukar mynna i att 400D visserligen har något bättre bildkvalité (den gamla historian med bruset), men att D80 glänser med sin funktionalitet.

...där Canon är king of the hill med sina bildstabiliserade 400, 500 och 600mm:s telen. Också vad gäller proffskameror är det högre till tak hos Canon. Hade för mig stor betydelse när jag valde system.

Hej igen:)

Läs testerna igen så står det att Canons interna skärpning är något högre direkt i kameran, men det kan man ju ställa in i Nikonen också.

Men det är inte alltid av godo att ha fört hårt skärpta bilder från början, för då blir bildredigerings möjligheterna färre.
Och vad det gäller brus så skriver Tidningen Foto (där de gör en "shootout) att 400D har betydligt mer av det fulare färgade bruset, något som Nikon nästan helt är befriat från.

Är de verkligen king of the hill med sina långgluggar, har du testat, eller utgår du bara från att du sett fler (gratissponsrade) grågluggar på sportevenemangen? Flera av de mest kända naturfotograferna kör Nikon (Klum, Widstrand, Elander)

För din info så säljer Nikon fler kameror i proffsegmentet idag (och sedan ca ett år sedan) än Canon.

Skulle verkligen vara intressant att se en Shootout mellan D80 och 30D. Jag tror 30D får det riktigt jobbigt.

Hälsningar

Adam

StaffanW skrev:
Kan ju vara lite kul att veta hur stor skillnaden är mellan olika sökare (storleksmässigt, inte ljusstyrka eller annat).

Den minsta rutan är sökarstorleken på Nikon D50/D70/D70s och Canon 350D/400D.
Den lite större är Canon 20D/30D.
Ytterligare snäppet över har vi Nikon D80/D200 och den största i mitt exempel är från Canon 5D.

Så tex är skillnaden mellan en Canon 400D och Nikons D80 är ganska påtaglig.

Inte bara storleken har betydelse, utan även hur kontrastrik/ljusstarkt glaset i sökaren är. Därför är det jätteviktigt att verkligen testa.

Sökaren är den enda kontakten fotografen har med bilden, så nog är det viktigt att sökaren är bra.

Adam

Bara att inse att vi gillar olika system

Hej

Förstår inte varför sådanna här trådar alltid slutar med för/emot debatter. Killen ville sälja sin nikon för att kompisarna hade canon och då kunde byta gluggar, kanon tycker jag. Försöka "övertala" honom att han byter till ett sämre (i en viss persons tycke) system har vi andra inte att göra med (tycker jag).

Förresten tycker jag att du skall satsa på 20D istället för 400D. Lycka till med det nya systemet, du kommer inte att bli missnöjd på något sätt.

mvh

Niklas

Tyckaren skrev:
Inte bara storleken har betydelse, utan även hur kontrastrik/ljusstarkt glaset i sökaren är. Därför är det jätteviktigt att verkligen testa.

Visst är det så, och den största skillnaden mellan sökaren i 30D och 5D TROR jag är just möjligheten till byte av mattskivan på 5D. Även med förstorat utsnitt (lupp eller liknande) är det svårt att ställa fokus manuellt i en 30D.

Tycker att den här tråden har trasslat till sig. Ursprungsfrågan var 400D eller 20D och fördelar resp nackdelar hos resp modell.

Nu har det blivit "favorit i repris, märkesfanatiker diskuterar Canon vs Nikon för 1438596789:e gången"

Då kan vi lika gärna blanda in Sony, Pentax, Olympus, Fuji och diskutera för/nackdelar också eller hålla oss till ursprungstråden.

PS Test i tidningen FOTO mellan Canon 30D o Nikon D200 angav att det var väldigt svårt att skilja på bildkvaliteten och 30D har samma signalprocessor/sensor som 20D.DS

Så forumet har redan gett massor av svar på ursprungsfrågan. Alla vet att Nikon/Canon har sina inbördes för och nackdelar. Liksom andra märken.

Mvh/LA

Vi får väl be övriga läsare om ursäkt för att vi hijackat tråden med vårt tjatande om 30D vs D80 ;-).
Tyckaren skrev:
Är de verkligen king of the hill med sina långgluggar, har du testat, eller utgår du bara från att du sett fler (gratissponsrade) grågluggar på sportevenemangen? Flera av de mest kända naturfotograferna kör Nikon (Klum, Widstrand, Elander)
Visst är Canon king of the hill! Nikon har också långa telen, men de saknar IS och är mycket dyrare än Canon. Tro mig, jag står alldeles inför ett inköp av EF 500 IS, jag har sonderat marknaden. Möter man ute i terrängen en naturfotograf med Nikonutrustning och långt tele så nog släpar han på ett jättelikt lantmäteristativ av trä, för att ha en chans mot vibrationerna. Med ett Canonobjektiv räcker ofta ett enbensstativ.
Det där om gratissponsring har jag aldrig hört något om, har du några belägg för det? Att de flesta sportfotografer använder Canon beror nog mer på ovan nämnda IS och på huset 1DMkIIn.
Tyckaren skrev:
Skulle verkligen vara intressant att se en Shootout mellan D80 och 30D. Jag tror 30D får det riktigt jobbigt.
Där har du säkert rätt, kamerorna ligger mycket nära varann, det är säkert mer en fråga om personliga preferenser än teknisk prestanda. Det var det jag menade med mitt ursprungliga uttalande "D80 skulle få svårt att klå 30D", det gäller säkert också i motsatt riktning ;-).

Så, detta var mina (förhoppningsvis) sista ord om detta ;-).
Men jag står fast vid min ursprungliga rekommendation för Emil. Ifall de flesta utav hans kompisar använder Canon är det ett tungt vägande argument, det är mycket praktiskt att kunna låna utrustning av varann.

Mvh, Ulf

Får också be om ursäkt för avvikelse av ämnet, så jag återgår till frågan om 400D eller 20D.

Som du skrev att du tycker 400D känns för liten, så kommer 20D att kännas mycket bättre. Men, har du möjlighet borde du också testa 400D med batterigrepp, vilket ger lite bättre stadga. Men en 20D med batterigrepp är heller inte fel.

Begagnat är ju alltid en risk. Så om du har pengarna skulle jag isåfall köpa en ny 20D (skiljer ungefär 2700:- mot en 400D) eller spara och köpa en 30D (får man för under 10" nu med cashback).

Använder idag både 20D och 400D och känslan i 20D tycker jag personligen är långt före 400D. Så personligen skulle jag ta 20D om jag fick välja.

Re: Bara att inse att vi gillar olika system

NiklasBerntsson skrev:
Hej

Förstår inte varför sådanna här trådar alltid slutar med för/emot debatter. Killen ville sälja sin nikon för att kompisarna hade canon och då kunde byta gluggar, kanon tycker jag.

mvh

Niklas

Det är den osäkra människans behov av att hårdnackat (och ofta utan att någon bett om det) hävda att det dom själv har och använder är bäst. Troligen för att stilla sina inre spöken som ständigt oroar sig över att det dom har kanske inte är bäst.
Och troligen är det kryddat med ett litet stänk av människans behov av grupptillhörighet och flockbeteende.

Ganska fascinerande att någon kan leva i en så liten värld att det är bortom vett och sans viktigt ifall det står Nikon eller Canon på kameran. Att man själv tycker att det är viktig hemma på kammaren är väl okay, om man vill det och orkar bry sig, men att med värst Jehovas fanatism försöka övertyga alla andra är lite läskigt (om än ganska underhållande).

Jag använder Canon (mest av en slump), Nikon är skit, död åt Nikon, länge leve Canon, hurra! Hurra!
Är jag med i gänget? :)

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Ganska fascinerande att någon kan leva i en så liten värld att det är bortom vett och sans viktigt ifall det står Nikon eller Canon på kameran.
Hoppas inte det är min värld du pratar om ;-).
Ibanez Magnus skrev:Att man själv tycker att det är viktig hemma på kammaren är väl okay, om man vill det och orkar bry sig, men att med värst Jehovas fanatism försöka övertyga alla andra är lite läskigt (om än ganska underhållande).
Förlåt så mycket, men tråden började med att Emil frågade vilken kamera som skulle kunna vara det bättre valet för honom. Det dök upp lite olika förslag som vi nu har diskuterat hit och dit. Jag har argumenterat för Canon inte därför att jag tycker att de har snyggare logga, utan därför att jag anser att deras (för mig relevanta) produktsortiment är bättre. Detta är naturligtvis en subjektiv åsikt, men det är vi ju alla klara över.
Vad är det som är läskigt med att man har en åsikt som man kan stå för?

Fast nu är vi fullständigt off topic ;-)

Mvh, Ulf

Re: Re: Bara att inse att vi gillar olika system

Ibanez Magnus skrev:
Det är den osäkra människans behov av att hårdnackat (och ofta utan att någon bett om det) hävda att det dom själv har och använder är bäst. Troligen för att stilla sina inre spöken som ständigt oroar sig över att det dom har kanske inte är bäst.
Och troligen är det kryddat med ett litet stänk av människans behov av grupptillhörighet och flockbeteende.

Ganska fascinerande att någon kan leva i en så liten värld att det är bortom vett och sans viktigt ifall det står Nikon eller Canon på kameran. Att man själv tycker att det är viktig hemma på kammaren är väl okay, om man vill det och orkar bry sig, men att med värst Jehovas fanatism försöka övertyga alla andra är lite läskigt (om än ganska underhållande).

Jag använder Canon (mest av en slump), Nikon är skit, död åt Nikon, länge leve Canon, hurra! Hurra!

/Magnus
Nej nu du! Canon är skit, och alla deras hus är små plastleksaker. Att deras telezoomar skulle vara bra är inget att tro på bara för att testerna visar så. Nikon sålde mycket fler kameror på 80-talet än vad Canon gjorde så de måste vara bäst. Canon gör världens sämsta kameror och har inte alls fler objektiv bara för att det verkar så. Dessutom så får du mycket bättre porträttbilder med Nikons 85 1,4 än med Canons 10-22 3,5-4,5. Nikon är bäst!, bäst!, bäst!!!! och Canon är skit! skit! skit!!!!!

Lieden.se skrev:
Vi får väl be övriga läsare om ursäkt för att vi hijackat tråden med vårt tjatande om 30D vs D80 ;-).

Visst är Canon king of the hill! Nikon har också långa telen, men de saknar IS och är mycket dyrare än Canon. Tro mig, jag står alldeles inför ett inköp av EF 500 IS, jag har sonderat marknaden. Möter man ute i terrängen en naturfotograf med Nikonutrustning och långt tele så nog släpar han på ett jättelikt lantmäteristativ av trä, för att ha en chans mot vibrationerna. Med ett Canonobjektiv räcker ofta ett enbensstativ.
Mvh, Ulf

Detta ständiga tjat om dessa förbannade objektiv i 50-100kkr klassen, att ni aldrig ger upp? Hur många nybörjare funderar på att köpa såna egentligen??? Skulle man mot förmodan vilja köpa dessa 500mm, har man nog råd att slänga in ett extra 20D i fotoväskan.

Killen ska för bövelen ha en budgetkamera! Beggad Canon 20D spöar allt i denna prisklass, man får mest för pengarna. Varför? Jo jag ska berätta: ef-s 10-22 och 17-55IS och 70-200/4L. Nikon har inget motsvarande. Punkt slut.

Nikon D80 kommer inte ens på fråga tycker jag, det finns inga bra objektiv i en rimlig prisklass. 18-70 är ok, kanske lika bra bildkvalitet som 17-40/4L, men inte samma känsla, sen är nästa steg 17-55DX utan VR, en mellanskillnad på en bra bit över 10kkr, eller sådär 500%, vilket jävla skämt. Det finns liksom inga bra normalobjektiv för en lite mer ambitiös amatör, man är helt låst med Nikon.

Jag antar att trådstartaren vill ändå köpa prisvärda piratobjektiv och då kvittar det om han väljer D80 eller 20D, men med Canon finns prisvärda och unika alternativ den dagen han vill slippa trassel med felfokus etc.

Hmm, vad var det han ville veta?
Varför skrev han tråden, hmm?.........
......................
.......................................Huh,vad ville han veta?............................
.............................................
.......................................Ahhhhh,så var det -> 400D eller 20D?

marooned skrev:
Detta ständiga tjat om dessa förbannade objektiv i 50-100kkr klassen, att ni aldrig ger upp? Hur många nybörjare funderar på att köpa såna egentligen???
Ingen i denna tråd har föreslagit att Emil skulle köpa ett 500mm tele. Det var jag som tog upp detta objektiv i en liten sidodiskussion med Adam (Tyckaren).

Intressanta insikter om Nikons objektiv, det har jag inte tänkt på.

Mvh, Ulf

marooned skrev:
Detta ständiga tjat om dessa förbannade objektiv i 50-100kkr klassen, att ni aldrig ger upp? Hur många nybörjare funderar på att köpa såna egentligen??? Skulle man mot förmodan vilja köpa dessa 500mm, har man nog råd att slänga in ett extra 20D i fotoväskan.

Killen ska för bövelen ha en budgetkamera! Beggad Canon 20D spöar allt i denna prisklass, man får mest för pengarna. Varför? Jo jag ska berätta: ef-s 10-22 och 17-55IS och 70-200/4L. Nikon har inget motsvarande. Punkt slut.

Nikon D80 kommer inte ens på fråga tycker jag, det finns inga bra objektiv i en rimlig prisklass. 18-70 är ok, kanske lika bra bildkvalitet som 17-40/4L, men inte samma känsla, sen är nästa steg 17-55DX utan VR, en mellanskillnad på en bra bit över 10kkr, eller sådär 500%, vilket jävla skämt. Det finns liksom inga bra normalobjektiv för en lite mer ambitiös amatör, man är helt låst med Nikon.

Jag antar att trådstartaren vill ändå köpa prisvärda piratobjektiv och då kvittar det om han väljer D80 eller 20D, men med Canon finns prisvärda och unika alternativ den dagen han vill slippa trassel med felfokus etc.
Nikons 17-55:a finns det ett gäng begagnade av idag till rimliga priser och vill man ha en 80-200 2,8 så finns även det en hel del av, till låga begagnatpriser (flera modeller). canons 10-22 är dock svår att matcha sett till prisbild även om Nikons 12-24 är mycket bra så är den ca 3000 dyrare. Nikons 18-70 är nog den bästa kitglugg som sett dagens ljus. Jag tycker nog det finns objektiv så det räcker till även för den Nikonsugne, men är helt enig i att Canons objektivpark är komplettare.

Re: Re: Bara att inse att vi gillar olika system

Ibanez Magnus skrev:

/Magnus

Ursäkta en liten avvikelse från tråden (jag har redan gett rådet att valet bör bli en 20D), men tror nog att det finns några korn av sanning i det Magnus skriver.

Sedan länge har Nikon och Canon tillsammans dominerat proffsmarknaden när det gällt småbildsformatet och sedermera även DSLR-marknaden. Helt naturligt att loggorna då får en viss symbolisk betydelse.

Och det är också naturligt att den som kört Nikon många år inte så gärna byter till Canon eftersom dn personen oftast sitter med en massa gluggar. Och vice versa.

Dock kan jag med gott samvete skriva att jag absolut inte valde Canon av en slump. Hade kört Leica några år, därefter Nikon och Nikon och Nikon i över 20 år. Använde deras första dslr D1 och även D100. MEN jag tog steget och bytte gluggar och hela konkarrongen 2003 eftersom jag fick möjlighet att testa en EOS 1D och en 10D tillsammans med några av canons "mellangluggar". Skillnaden i signalbehandling, rawhantering, brus var för mig oerhört stor. Så jag valde det inte för att vara en i gänget utan för att jag verkligen tyckte att Canonsystemet var överlägset.

Nu tre år senare är Nikon i mångt och mycket ifatt Canon och jag erkänner gärna att Nikons ergonomi på kamerahusen är bättre än Canons.
Förr skulle aldrig bytt system. Långt in på 90-talet litade man betydligt mer till manuell fokusering vid actionfoto än AF. Eftersom Canon och Nikon fokuserades åt höger resp vänster hade ryggradskänslan försvunnit. Med dn AF som finns idag behöver man inte tänka så.

Men Bottomlinen är att jag skulle ha bytt system 2003 i alla fall även om det inte stått Canon på kameran. Hade ett system med samma gluggar och prestanda dykt upp då och hetat "Shit Camera" eller "Usch" hade jag valt det systemet. Skratten från "de i gänget" hade jag bjudit glatt på.

Men när jag en gång började plåta så hade nog loggan en viss betydelse, som Magnus skriver.
Jag minns när jag verkligen "ville" att Leicabilderna skulle vara skarpare och bättre än Pentax, Nikon och Canon. Jag såg aldrig den skillnaden på Leica R3 o R4 vs de nämnda märkena, men jag "ville" se den eftersom Leica då var dyrare och mer prestige i.
Tvärtom var de sämre. Fan vet hur många gånger de lade av vid hockeymatcher bara av ångan från isen.

Efter den läxan går jag aldrig med i en "speciell klubb". Jag söker och skaffar det som fungerar för mig. Ibland med vissa kompromisser för jag är inte rik. Men jag föredrar alltså Canon i det stora hela. Skulle däremot inte gråta blod om jag tvingades gå tillbaks till Nikon. Skillnaden är inte så stor. Okej, jag skulle sakna Eoskamerornas brusfria återgivning.

Hoppas nu bara att stackars Emil väljer rätt kamera, vare sig det står Canon, Nikon eller Gummans Såpa på kamerahuset.

Mvh/LA

Lieden.se skrev:
Ingen i denna tråd har föreslagit att Emil skulle köpa ett 500mm tele. Det var jag som tog upp detta objektiv i en liten sidodiskussion med Adam (Tyckaren).

Intressanta insikter om Nikons objektiv, det har jag inte tänkt på.

Mvh, Ulf

Jo, jag förstår det, men dessa stabiliserade superobjektiv brukar oftast komma upp i diskussioner när nybörjare ska välja mellan 400D och typ D70s. Samtidigt som viktiga objektivval inom "rimlig" prisklass (som 70-200/4L) glöms bort.

Ett 80-200 ersätter inte Canons lätta och fina tele, viktskillnaden är alldeles för stor. Dessutom fokuserar den fel ihop med D70s vid 200mm. Nikon har alltså inte ett skit att erbjuda oss idag, förutom 70-200VR för 18kkr. Inte särsklit rimligt för en student med fotointresse. Dessa beggade Nikon 17-55 som någon nämnde saknar VR. Med Canons variant kan man utan problem ta skarpa bilder med slutartider på 1 sek. Det är riktigt häftigt!

Jag antar att trådstartaren har fått sitt svar nu, att det är 20D som gäller, nu när tråden spårar ur som vanligt.

Ibanez Magnus skrev:
Har ingen erfarenhet av 400D, men mycket av 350D och har en 20D själv.

Storleken på 350D (samma som 400D?) gör att den för mig inte är ett alternativ.
Den ena känns som en kamera, den andra som en leksak.
Så valet är lätt, enligt mig.

/Magnus

Förstår inte alla som klagar PÅ 350/400D? Leksak är väl att ta i oerhört. Jag är mycket nöjd med min 400d och förstår inte ni som säger att den är så liten. Jag gillar verkligen att den är liten. Lätt att ta med när familjen är ute :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar