Annons

400d/d40x/k100d/k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

ueue

Medlem
Är på jakt efter en system kamera och kikat lite på de i rubriken nämnda, men ingen av dem känns helt komplett och skulle uppskatta era råd och funderingar.

Klämde och kände lite på D400 och D40X idag och tyckte nikonkamera hade märkbart bättre ergonomi. Dock vet jag inte om jag gillar att D40x inte har fokusmotorn i huset samt att det endast var 3 fokuspunkter mot D400'ans nio.

Har även haft möjlighet att känna på en väns Pentax K10D och den kändes väldigt trevlig och han var väldigt nöjd. Såg att de även hade en billigare K100D som även den fått goda recensioner men här på fotosidan verkar meningarna om just pentax(och nikon vs canon iofs) ganska delade.

På fotovideo dissade fotorådgivaren också pentax ganska hårt(både K10D och K100D men främst K100D). Om det berodde på okunskap eller att de är "väldigt mycket sämre än Nikon och Canon" vet jag inte. Misstänker att de har fetare provisioner på Nikon/Canon och får väl ta det med en nypa salt.

Frågan är helt enkelt om man ska lägga sig lite billigare, ta en K100D med något extra objektiv. Vara lite lagom och välja någon av 400D och D40X. Eller vara lite overkill hobbyfotograf och "framtidssäkra" med en K10D och det billigare Kitobjektivet.

tacksam för svar!
 
Du har ju Nikons d40 också till ett bra pris..
Du skrev att
............. att D40x inte har fokusmotorn i huset samt att det endast var 3 fokuspunkter mot D400'ans nio. så lär väll Canon ha fokusmotorn i sina objektiv redan sen flera år tidigare.
 
Om det är första dslr-kameran skulle jag föreslå en enklare modell med bättre optik, tex K100D med Sigma 18-50/2.8 macro.
 
Precis :) en dSLR är inte lika lätt att sköta som en kompakt kamera. Så mitt tips är att börja med en lättare och senare uppgradera. Fick själv min K100D kamera idag och är hur nöjd som helst med den. Lite trixiga menyer men inget man dör utav. Kan slänga in lite bilder imorgon när jag kommer hem :)
 
tack för synpunkterna.

Kände på K100D idag och tyckte den kanske var lite liten men dock väldigt prisvärd att börja med. För ~6500kr får man hus + kitobjektiv och ett 55-200 objektiv. helt klart schysst deal. K100D kommer ju dock i en uppdaterad super version vad jag förstått som klarar de nya SDM-objektiven vilket man kanske inte vill missa då pentax ändå har ganska begränsat med objektiv i jämförelse med canon/nikon osv. Samtidigt är säkert Superversionen dyrare än en vanlig 100D och då krymper prisskillnaden till K10D, då 100D bla kräver köp av batterier. svårt!

försäljaren jag pratade med idag tyckte 400'an var mest kamera för pengarna, men att samtidigt alla tre(D400, D40X, K10D) var riktigt bra kameror.

Hur vädertåliga är kamerorna som inte har uttalade väderskydd? (typ K10D som ska klara kraftigt regnande utan större problem)

kostnaden är inte den stora fråga utan mer hur man fördelar slantarna bäst, men man kanske inte ska ta i så man spricker med huset i början!

Jakten fortsätter, tack för hjälpen så här långt!






eldaren3 skrev:
............. att D40x inte har fokusmotorn i huset samt att det endast var 3 fokuspunkter mot D400'ans nio. så lär väll Canon ha fokusmotorn i sina objektiv redan sen flera år tidigare.

jag har fått uppfattningen om att D400'an har fokusmotorn i huset men det kanske är felaktigt? Verkar något dyrare/osmidigare att inte ha det i huset med tanke på bla. utbudet av begnande objektiv samt "pirat"märkesobjektiv. sant/falskt?
 
Varje objektiv blir någon hundring dyrare om man har motorn i huset enda nackdelen med att ha motorn där.
 
Om du tycker om Nikons ergonomi kanske du skulle satsa på en D80 istället för en D40x. D80n ligger i samma prisklass som K10D.
Nu vet jag visserligen inget om Pentax, men dom jag har snackat med är grymt nöjda med sina K10Dor. Och så får jag för mig att dom har bildstabilisator inbyggt i huset, tillskillnad från 400D, D40x och D80.

Medela om vad du beslutar dig för.
 
Väte skrev:
Om du tycker om Nikons ergonomi kanske du skulle satsa på en D80 istället för en D40x. D80n ligger i samma prisklass som K10D.
Nu vet jag visserligen inget om Pentax, men dom jag har snackat med är grymt nöjda med sina K10Dor. Och så får jag för mig att dom har bildstabilisator inbyggt i huset, tillskillnad från 400D, D40x och D80.

Medela om vad du beslutar dig för.

Det stämmer, jag har en K100D och jag är grymt nöjd. skulle jag uppgradera mig senare skulle det utan problem kunna bli en K10D för min del
 
ueue skrev:
tack för synpunkterna.

Kände på K100D idag och tyckte den kanske var lite liten men dock väldigt prisvärd att börja med. För ~6500kr får man hus + kitobjektiv och ett 55-200 objektiv. helt klart schysst deal. K100D kommer ju dock i en uppdaterad super version vad jag förstått som klarar de nya SDM-objektiven vilket man kanske inte vill missa då pentax ändå har ganska begränsat med objektiv i jämförelse med canon/nikon osv. Samtidigt är säkert Superversionen dyrare än en vanlig 100D och då krymper prisskillnaden till K10D, då 100D bla kräver köp av batterier. svårt!

försäljaren jag pratade med idag tyckte 400'an var mest kamera för pengarna, men att samtidigt alla tre(D400, D40X, K10D) var riktigt bra kameror.

Hur vädertåliga är kamerorna som inte har uttalade väderskydd? (typ K10D som ska klara kraftigt regnande utan större problem)

kostnaden är inte den stora fråga utan mer hur man fördelar slantarna bäst, men man kanske inte ska ta i så man spricker med huset i början!

Jakten fortsätter, tack för hjälpen så här långt!

Jag skulle inte säga att det råder direkt brist på objektiv. Finns ju alltid Sigma och dom 2 andra som börjar på T.
 
Även K100D fokuserar SDM-objektiven men då med motorn i kameran.

Det skiljer rätt mycket mellan de modeller du tittar på. K10D är i särklass mest avancerad och D40 dess motsats. K10 är större och tyngre vilket också kan vara av betydelse, stabilare att hålla men jobbigare att bära runt på.

Canon 400D och K100D befinner sig lite mitt i mellan och är båda mer "normala"instegskameror. 400D har fördelen att vara snabbare och 10 mp. K100D har bildstabilisering, bättre kitglugg, några fler funktioner och af-punkter.
 
DrPepper skrev:
Jag skulle inte säga att det råder direkt brist på objektiv. Finns ju alltid Sigma och dom 2 andra som börjar på T.

sant.


papi skrev:
Även K100D fokuserar SDM-objektiven men då med motorn i kameran.

Det skiljer rätt mycket mellan de modeller du tittar på. K10D är i särklass mest avancerad och D40 dess motsats. K10 är större och tyngre vilket också kan vara av betydelse, stabilare att hålla men jobbigare att bära runt på.

Canon 400D och K100D befinner sig lite mitt i mellan och är båda mer "normala"instegskameror. 400D har fördelen att vara snabbare och 10 mp. K100D har bildstabilisering, bättre kitglugg, några fler funktioner och af-punkter.

Ja, jag känner som du säger att det är ganska stor skillnad, gillade D40/D40x ergonomiskt men inte funktionsmässigt. D400 verkar rätt vass, K100D bra och prisvärd och inte alls så dålig som fotovideo framställde den (antar att de hellre blev av med sitt feta 200+ lager av D400 :)), medan K10D'n kanske är lite overkill, samtidigt är prisskillnaden mellan D400'an och K10D inte jättestor och där tycker jag K10D har några + som ändå motiverar den.

samtidigt lockar den lite enklare K100D också, men den har alla "fotoaffärer" beskrivit som ett nedsteg från övriga, men på internet och i recensioner framställs den ändå som vass och konkurrenskraftig.

Får klämma och känna lite mer med andra ord. K10D är som du säger stor, men ändå inte klumpig. K100D var betydligt mindre men samtidigt ganska tung pga. 4x AA.
 
Jag tycker ju såhär att ska du inte ha en 10mpix kamera så tar du K100D du kommer garanterat inte bli besviken. Speciellt inte när du har sett bilder i RAW format.

Ska du ha en 10mpix kamera så tycker jag att du ska köra på Nikon D80 eller Pentax K10D

K100D/10D+kitgluggen är ju bra om man vill börja. Vill man sen ha en 55-200 så finns ju alltid samsungs glugg för en 12-1900kr. klart prisvärd vad jag har hört.

Enda nackdelen jag hittat med kameran är att den är lite seg med ett ultra II kort på 1GB. Varför vet jag inte. Får ta och prova med mitt ultra III kort när jag har batterier till kameran.
 
DrPepper skrev:
Ska du ha en 10mpix kamera så tycker jag att du ska köra på Nikon D80 eller Pentax K10D

K100D/10D+kitgluggen är ju bra om man vill börja. Vill man sen ha en 55-200 så finns ju alltid samsungs glugg för en 12-1900kr. klart prisvärd vad jag har hört.

Också sett samsung gluggen du nämner och den verkar hyllad både här på fotosidan och annat håll, och priset kan man inte klaga på.

Ska helt enkelt överlägga med mig själv om jag vill ha 10mp, kanske väderskydd(överskattat?) och även känna på vilken som ligger bäst i handen av K100D, K10D och får väl klämma lite på D80'n också då, och inte helt glömma D400..hmm..

får tacka för alla tips och råd och hoppas att någon annan än jag själv tar del av tipsen; bara att kliva in och skriva egna följfrågor.
 
jag tænkte køpa en k100d men tænkte att jag kommer nog vilja ha en k10d senare vilket resulterade i att jag køpte k10d på en gång. lika bra att få det gjort och att man slipper gå och fundera på hur mycket bættre k10d hade varit istællet.

ær vældigt nøjd med kameran! væger en del men ærligt talat, orkar man inte slæpa runt på ett drygt kilo så ær det att ge sig av till træningshallen :).
Kameran ær skøn att fota med = viktigaste av allt så man vill anvænda den.

har æven samsung 55-200 vilket jag verkligen rekomenderar. anvænder næstan bara den gluggen.

varfør k10d? bildstabilisering i huset och vædertætat, dammborttagning.

alla kameror tar ett tag att læra sig så man kan nog inte utgå från att menyer kænns konstiga, man vænjer sig vid alla till slut.

vælj inte kamera efter antal mp utan vad du tror du kommer bli mest nøjd med och vilka funktioner som kænns mest nyttiga.
 
En annan rolig grej med Pentax K10D är att deras objektiv fäste är lite intressant. Där kan man till exempel montera gammla m42 objektiv. Visserligen så har man då längre ingen automatik alls, men med tanke på att m42 objektiv idag inte kostar någonting...
 
Chewbacca skrev:
jag tænkte køpa en k100d men tænkte att jag kommer nog vilja ha en k10d senare vilket resulterade i att jag køpte k10d på en gång. lika bra att få det gjort och att man slipper gå och fundera på hur mycket bættre k10d hade varit istællet.

ungefär så jag resonerar. Samtidigt kommer min prylgalne vän med K10D'n mobba mig för min K100D ;)...

Var och kände på K10D/K100D/400D idag och gillade greppen på pentaxkamerorna bättre än 400D. och K10D kändes stabilare och exklusivare än 100'an men frågan är om prisskillnaden är motiverad eller om man ska köpa bättre optik istället.
 
Låt han få mobba dig då om han nu mår bätre av det? Själv har jag haft min pentax i ungefär en 3 dar nu och jag lär mig mer och mer om objektivet för varje dag faktiskt. blir ju inga kanonbilder dock. Kan slänga in några bilder sen så får du själv se :)
 
lutar mest mot någon av pentaxkameror då de känns prisvärda och mest "kompletta". Sen får jag se om det blir 10'an eller 100.

Peter: du får gärna lägga upp lite bilder alt. maila över några till anno at ueue.se, tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.