Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4 GB SanDisk

Produkter
(logga in för att koppla)
D70 klarar inte att formatera så stora kort. Däremot kan du förmodligen göra det i xp med hjälp av en extern CF-kort läsare, det verkar av någon anledning funka bättre. Om du tar med en laptop kanske någon annan kan ta med en läsare som du kan låna.

Bara ett förslag. Läsarna är oftast väldigt billiga så om det löser problemet kan det ju vara värt en hundrakronorsinvestering.

-f

Problemet finns med kortläsare också. Jag provade inte ens att använda kameran när jag hade problemet.

Med tredjepartsprogramvara gick det fint så det lutar åt att det är ett Windowsproblem. Söker man i google finns det också många som har problem att skapa flyttbara enheter som är större än 2 GB i XP.

Lite intressant är att det funkar för Jeppe i XP. Det kanske är något som har åtgärdats med någon uppdatering. Det var ju ett bra tag sen jag hade mitt problem och då tror jag t ex inte att XP SP2 hade kommit. Janne, är din dator uppdaterad med det senaste?

Varken CF-läsare, D70 eller 300D kunde få mitt 4GB minneskort att bi just 4MB under denna kväll. Detta trots mångas energi. Det är fortfarande 2 MB.

Whisky kvarstår som lön till den som knäcker problemet.

He, man skulle nästan kunna tro att du råkat få ett av dom nya korten som är omställbara mellan 2x2GB i 2 banker eller 4GB i en bank.

Låter skumt, men skulle kanske kunna vara någon pinne i kortet som är trasigt så den inte kan adressera mer än hälften eller nåt.

Arleklint skrev:
Varken CF-läsare, D70 eller 300D kunde få mitt 4GB minneskort att bi just 4MB under denna kväll. Detta trots mångas energi. Det är fortfarande 2 MB.

Whisky kvarstår som lön till den som knäcker problemet.

Du lär inte få låna min gamla Win98-dator om äcklig whisky är belöningen. :)

Hur kan det förresten fungera med Win98 och ett minneskort? Det finns ju ingen kortläsare på min gamla P2:a?

Jag tror nog att det finns USB-port på baksidan. Har för mig att jag har sett en sådan symbol där.

Grävde mig in bakom alla två datorerna och såg faktiskt två portar som kan vara USB. Symbolen är ett streck med en punkt i änden och som förgrenar sig i tre delar i andra änden.

Det är USB. Portarna vilka är ett par platta små saker brukar sitta direkt under PS/2-portarna som är för mus och tangentbord.

Dåså, då är det bara att testa minneskortet. :)
Hur många filmrullar blir det på en flaska whisky? :)

*våga vägra digitalt!*

Hej Janne!

Det här låter ju inge kul. Har just beställt ett 4 GB kort till min D100. Lovar att återkomma så fort jag fått det att funka och berätta hur jag gjorde (*positiv affirmation*).

Hälsningvar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar