Advertisement

Annons

4 GB SanDisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm.. ingen möjlighet att du fått ett 2GB kort då?.. även om det var förpackat som ett 4GB...?

Högerklick och egenskaper ger vad för information?

Söker man på nätet verkar det vara en bugg i diskhanteraren i XP som ligger bakom. Den kan tydligen inte skapa flyttbara enheter över 2 GB. Det bör gå att formatera med kommandoraden
Källkod:
format enhetsbokstav: /FS:FAT32 /A:32K
Jag har dock inte provat själv.

Jeppe, inte nu nej. Men om du börjar med en rå disk misstänker jag att du stöter på problem.

jimh skrev:
Söker man på nätet verkar det vara en bugg i diskhanteraren i XP som ligger bakom. Den kan tydligen inte skapa flyttbara enheter över 2 GB. Det bör gå att formatera med kommandoraden
Källkod:
format enhetsbokstav: /FS:FAT32 /A:32K
Jag har dock inte provat själv.

Jag fick meddelande "Den angivna klusterstorleken är för stor för FAT32"

Prova att strunta i /A:32K då. Du kan säkert leva med en tuggande D100 tills du får din D2x.

Du bör kanske lågnivå formatera disken. Prova att skriva detta i komandotoolken på XP: jag är inte säker att det blir en rikig lågnivåformatering direkt. Men om du byter filsystem borde det rimligtvis blir så. så formatera två gånger enl.

Format f: /FS:NTFS
Format f: /FS:fat32 /Q:32K

Ett litet pausus är att FAT32 endast hanterar antal kluster mellan 65526 => 4177918. Medans FAT klara som max 65526. Om kominatioen av kluster storlek och tillgänglig yta inte överränsstämmer så slutar formateringen när antalet kluster stämmer överens med antalet möjliga.

Med andra ord: Prova att formatera med /Q:16K resp /Q:64K och se om det blir någon skillnad.

Edit: Inte fick man vara först heller...

Jim:

Jo, jag testade det oxå nu, men den blev fortfarande 1.9 GB. Jag ger nog upp nu....

Senast ändrad:
Fullt förståeligt. Du kanske till och med klarar dig med 2 GB tills din D2x kommer.

Jag undrar fortfarande om det i såfall kan vara ett fall av felmärkning...Det händer ju faktiskt.. det verkar skumt

"Your D100 is quite happy with cards or microdrives larger than 2 gigs (Sorry Greg). Firmware 2.0 on the D100 will recognize drives above 2 gigs and format them FAT32 if they haven't been formatted already. (Firmware 1.01 couldn't format FAT32, but would use it, if you formatted the cards first on a PC). Firmware 2.0 has been out since January 2003. Nikon will upgrade your D100 free at the service center if you have one with 1.01, or you can download the firmware on the net and do the upgrade yourself. That's not a Nikon sanctioned procedure, but I've done it several times, and it works just fine."

enligt
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=006Uo1

..om det kanske hjälper till.

Per: Ditt förlag gjorde heller ingen skillnad.

Jesper: Under Egenskaper anges nu 1.9GB, men tidigare i nått läge hade jag mer, fast det då bara angavs 1.9GB som ledigt.

Min har också 2.0. Det kanske är det som gör att den ändå kan formatera om en disk som är rätt uppsatt från början?

Okej.. om du vill nolla disken.. så finns det ett bra program (demo) som heter Paragon Disk Wiper..

Finns här:
http://www.disk-wiper.com/

med detta program så deletade jag min 4GB Microdrive.. Den dyker upp i XP's diskhantering som inte allokerat utrymme, 3.81GB. Den finns alltså inte alls i utforskaren..

Du markerar partitionen i paragon-programmet (MARKERA RÄTT NU) och högerklickar och väljer delete.. starta om datorn.. så bör du ha en nollad disk..utan partitioner.

Sen är det bara att köra den genom XP's diskhantering och göra en partition och formatera med FAT32...

Om detta inte går.. då har du tusan i mig fått en 2GB disk ;)

Anledningen till att du sett den större innan kan ju vara att formateringen stjäler lite utrymme... Typ min 4GB är ju bara 3.81GB stor..

Jeppe - som inte ger sig..

Jag tog bort partitionen med disk-wiper och startade om.

I diskhateraren såg jag då disken som "icke allokerad" Den var dock märkt med size 1.9 GB

När jag i XP skall skapa en partition anges 1.9GB som största möjliga partition.

MONICA!

Jag skall kolla med Scandinavian, där jag köpt det, men...

Finns det möjlighet att D70 kan formatera FAT32 4GB?

Den som ger mig en lösning på detta som jag lyckas få att funka får en flaska Whisky!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar