ANNONS
Annons

4 GB SanDisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar inte som det program du tipsade om Jim, klarar mer än 1.9 GB

Jag deletade partitionen och försökte skapa en ny, men kan inte ange den större än 1.9 GB

Har du angett att den skall vara i FAT32 då? Och sett till att det inte finns en till partition kvar på disken?

Märkligt. Jag laddade ner programmet på nytt för att se till att vi har samma version och så här ser det ut hos mig

Bilagor

• sd.gif
    sd.gif
    18.3 KB · Visningar: 398
Det föll däremot på en annan sak - i den senaste demoversionen går inte längre att applicera ändringarna. Det är bara torrsim. Det var väl för många som kunde använda det utan att betala.

Du får väl leta upp en Windows 98-maskin (kolla nåt museum) eller köra halvfullt tills du får din D2x.

Jag begriper inte.(nu igen) Går det inte att formattera en microdrive i fat-32 i xp?

Bilagor

• {q-e}capturecrop.jpg
    {q-e}capturecrop.jpg
    27.9 KB · Visningar: 359
Det absolut säkraste tipset för att undvika eventuella problem med minneskorten är att alltid formatera dem i kameran.

Jag är fotograf, och det är för mig fullständigt obegripligt att riskera att inte kunna få fram mina bilder för att jag gjort experiment på egen hand. Såvitt jag vet står det i alla manualer till digitalkameror att korten ska formateras i kameran.

Datanördar tycker kanske att det är mesigt att läsa manualer, och att det är skojigare att laborera med sektorstorlekar och annat, men det har sina risker.

Lars Erik, problemet är att det inte går att formatera ett 4 GB-kort så det får mer kapacitet än 2 GB i en D100. Och att formatera en hårddisk är knappast raketforskning, det går inte att göra på så många sätt.

Det har jag förstått. Det beror på att kameran är för gammal. Det går heller inte att köra Windows XP på en PC från 1981 eller Mac OS X på en uggleholk. Sånt är livet!

Det är ingen vidare analogi eftersom D100 är kompatibel med FAT32 och stora kort, de har bara struntat i att låta den kunna formatera annat än FAT16.

Eller snarare struntat i att låta den kunna formatera ett oformaterat kort till FAT32. Har man ett formaterat kort går det utmärkt att formatera det i kameran.

Ja, och kan den läsa, skriva och formatera om FAT32 får man väl ändå anse den vara kompatibel?

Hmmm... Janne.. om du går in i Diskhanteringen i XP.. som du hittar under Kontrollpanelen>Administrationsverktyg>Datorhantering

så bör det set ut såhär:

Bilagor

• fat32.jpg
    fat32.jpg
    46.8 KB · Visningar: 322
Står det bara FAT där, så får du högerklicka på enheten och välja formatera.. I menyn väljer du FAT32 som filsystem och 32kb som storlek på allokeringsenheten

Bilagor

• format.jpg
    format.jpg
    29.2 KB · Visningar: 319
Jag har gjort den till FAT32. Det är inte det som är problemet. Problemet är att dess kapacitet bara är 1,9 GB. Det kan jag inte ändra.

Jag har försökt formatera till FAT 32 och 4GB i XP. Den kvarstår dock vid 1.9 GB

Jag kan inte ta bort partitionen i diskhanteraren, för det valet är utgråat.

Jag tog bort partitionen och skapade en ny i programet Jim tipsade om, men det biter inte där.

Bilagor

• clipboard_filtered.jpg
    clipboard_filtered.jpg
    33.1 KB · Visningar: 312
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar