ANNONS
Annons

3D Trackning - D300

Produkter
(logga in för att koppla)

micael81

Aktiv medlem
Hej!
Funderar på att skaffa en D300 o vill veta hur bra/dåligt 3D trackningen fungerar? Är det ett försäljnings knep som ej fungerar tillfredsställande?

(Har sökt i forum på svar men ej hittat, länka gärna om svar finns)

Det beror lite på vilket motiv du har. Men funktionen fungerar, dock inte lika bra som Nikon vill göra gällande. Har du t.ex. en fågel mot blå himmel, så är det dock klockrent.

När fungerar då denna funktion dåligt?
I vilka situationen lämar sig denna funktion bäst?
Jag kommer till en början att använda AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED.

Jag vet inte ärlighetens namn inte hur bra det funkar, eftersom 3D-trackingen inte visar vad den fokuserar på... Om du har autofokusen i singelläget ser du i sökaren vad kameran anser att du vill fokusera på, men i continuous släcks alla markeringar och du får gissa. Har experimenterat lite, men jag är fortfarande inte säker på hur bra eller dåligt det fungerar... Det mesta jag vill ha skarpt blir skarpt, men ibland fokuserar kameran på bakgrunden om den får välja själv, och då ser man inte det i sökaren.

Jag har sett AF-punkterna lysas upp vartefter fokus förflyttar sig. Det fungerar bra om föremålet har en färg som avviker från omgivningen men svart hund i stenig natur lurade trackingen då och då. Jag kunde tydligt se hur fokus hoppade mellan hunden och närliggande stenar. Ser du inte hur fokus rör sig är det troligen en fråga om inställningar.

Du har helt rätt, man måste ställa fokuspunktläget (vredet ovanför låset till kortluckan) i mitten för att se hur fokuspunkten flyttar sig. Funkar inte i översta läget, som jag förstås hade inställt... Nu måste jag ju testa lite mer nästa gång jag har chansen :).

Skall du testa så räcker det att sätta fokus på ngt lämpligt och sen flytta runt kameran/sökarbilden. Du behöver inte leta upp ngt som rör sig. :)

Jo, jag har suttit och vevat med kameran ett tag nu, och inser att jag inte alls kan den så bra som jag trodde :9. Men det är ju kul att lära sig något nytt varje dag.

Roligt att man lär sig något nytt hela tiden

Fungerar det även att följa objektet samtidigt som man zoomar in resp ut? Ex följa en fågel som flyger emot kameran...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar