Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3600hsd gör en udda sak

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Jag har två stycken 3600hsd blixtar, båda köpta begagnade. Den ena gör en lite lustig sak när man slår på den after att den varit avstängd en längre tid. Mitt i att den laddar upp sig så skickar den ut en eller två blixtar, sen laddar den klart. Nån som varit med om nåt liknande? Varför gör den så?

Det är alltså bara första gången man slår på den som det händer, i övrigt fungerar den normalt.

Kan tillägga att det efter lite testande även händer vid vanligt användande, om än väldigt sällan.

Och två gånger har det hänt att den slutat fungera när man använder den trådlöst, test blixt och förblixt fungerar men på själva bilden blir det svart. Problemet försvinner om man sätter blixten på kameran och sen aktiverar den trådlösa funktionen igen.

Är det igen som haft liknade blixt-problem med sin blixt?

Engentligen inget onormalt - den leter efter trådlösa kompisar. Sätt den på kameran och ställ om den - och kameran - till ADI, så slipper du "blinket".

Jag accepterar detta blinkande, för jag uppskattar bekvämligheten i att en gång för alla kunna ställa in blixtrarna på WL och låta dem leta efter kopisar. De få gånger jag behöver använda kameramonterad blixt, återgår allt till ADI för att sedan återgå till WL när jag tar av blixten.

Men ADI har väl inget med det trådlösa att göra?

Och det är bara den ena av blixtarna som beter sig så här, den andra verkar inte ha några kommunikations-problem.

Jag använder nästan heller aldrig blixt monterad på kameran, men kör jag inte trådlöst med extern-blixt så använder jag kamerans inbyggda blixt och då måsta jag ju stänga av det trådlösa för att den ska bli normal.

Problemet verkar vara löst

Jag tröttnade på det konstiga beteendet som verkade helt slumpmässigt med möjligtvis en svag antydan till att vara lägesberoende. Ibland när det behövdes en lite kraftigare blix, men inte så kraftig som om man t.ex. håller handen för objektivet, ja då kom inte blixten med på bilden.

Så jag skruvade isär blixten och tog loss ena kretskortet med kraftkomponenterna på, lödde om alla större lödningar och drog ur och satte i alla kontakter några gånger i fall att det var oxid på kontakterna och nu funkar den lika bra som min andra bilxt. Det måste ha varit nån form av glappkontakt.

Testade lite olika saker med två paraplyer på stativ och styrkan på blixtarna var jämn i förhållande till varandra oavsett motivets ljushet eller val av bländare.

//David

Bilagor

• 98674_1228579285[1].jpg
    98674_1228579285[1].jpg
    15.4 KB · Visningar: 98
  • 22644_1228580753[1].jpg
    22644_1228580753[1].jpg
    19.4 KB · Visningar: 93
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto