Annons

350D vs 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria K

Ny medlem
Hej!
Står i valet att köpa en 350D alt. 20D. Ser att det finns en diskussion"350D vs 20D bildkvalité" Tror inte jag kommer att se någon skillnad bildmässigt mellan dom och undrar vad det är jag kommer att missa om jag väljer 350D? Tekniskt, användarmässigt? Funderar även på objektiven Canon 17-40, 17-85IS, Tamron 28-75 eller Sigma 18-50 2,8 som standardobjektiv. Blir svårare att välja ju mer man läser på. De är olika i både pris och brännvidd men ser jag verkligen skillnader på bilder tagna med ovanstående då jag knappast kommer att göra några stora förstoringar.

/M
 
Du kommer märka skillnad på bilderna om du använder f/2.8 istället för f/5.6, eftersom skärpedjupet blir kortare.

20D är en snabbare kamera och känns mer som en riktig kamera, medans 350D är en plastig liten sak, 350D ger väldigt mycket för pengarna dock.

Jag rekommenderar dig att känna och testa båda, då vet du vilken du vill ha sen.
 
350D är en bra nybörjar kamera att starta med, om du sedan blir ordentligt "hooked" på att fotografera samt lärt dig så pass mycket att du saknar vissa funktioner i kamerahuset är det dags att uppgradera till en 20D (eller dess då motsvarighet). Om du är nybörjare tycker jag du skall satsa på en 350D och köpa ett extra kvalitets objektiv för mellanskillnaden mot en 20D. När du tycker att du behöver dom extra finesser som en 20D erbjuder så kan du ju sälja 350D huset och köpa ett 20D hus.

Skillnaden du kommer att se är att du får mindre brus med 20D från 800 iso och uppåt. Men det kan du oftas trolla bort med ett bildredigerings program.
 
Senast ändrad:
Hej Maria.

Bildmässigt är det mycket liten skillnad.

Tekniskt:

20D har kortare slutarfördröjning, 5b/s, tål mer fukt och regn, slutaren håller för nästan dubbelt så många exponeringar, större buffertminne, större sökare, fler fokuspunkter, snabbare AF....mm mm

// Hampus Lundgren
 
Sant, men 20D är nog trots det tåligare, iaf är 10D helt klart tåligare än 300D på den punkten.
Tror nog att det är samma sak mellan 20D och 350D.
 
sagan skrev:
Sant, men 20D är nog trots det tåligare, iaf är 10D helt klart tåligare än 300D på den punkten.
Tror nog att det är samma sak mellan 20D och 350D.

En bekant till mig som jobbar på en tidning har haft sin 10D i 2 år och har haft den i regn så den varit täckt med vatten flera gånger utan problem. Jag själv har inte hunnit pressa min 20D lika mycket än men snart när sommaren kommer närmre så ska jag ut i naturen och testa lite ;)

Jag tror 20D är minst lika tålig som 10D faktiskt.
 
sagan skrev:
Sant, men 20D är nog trots det tåligare, iaf är 10D helt klart tåligare än 300D på den punkten.
Tror nog att det är samma sak mellan 20D och 350D.

Det där tror jag iofs är mer upplevd 'känsla' än vad som är rent tekniskt faktiskt sant. Jag vet folk som 'våtat' ner sin 300D, men som fungerat ändå, och likadels 10D. Men även de som haft problem med 10D som lagt av vid mindre fukt. Så rent specifiktionsmässigt, är det ingen skillnad.
(dock ej sagt att dom trots det inte tål lite ändå)
 
20D är väl byggd i ett stycke helt i metall medan 350D är byggd av flera delar. På så sett finns det inte lika många ställen där vatten kan komma in.
Jag tror det fanns någon bra bild på dpreview.

// Hampus Lundgren
 
Jag resonerade så här när jag beslutade mig för 350D. Först och främst kostar 350 rätt mycket mindre så det blir pengar "över" för objektiv, blixt etc. Sen så är ju inte heller 20D den perfekta kameran (även om den är väldigt bra men det är ju 350 med). Sen kan det ju hända att jag vill byta hus om några år när det kommit ytterligare nya modeller med diverse finesser och då kan jag ju använda mellanskillnaden mellan 350 vs 20D till ett annat hus. Som hobbyfotograf kan man nog nöja sig med en 350D i nuläget eftersom den är så pass prisvärd. Det hela är ju en fråga om konkurrens på marknaden och Canon har nog lyckats rätt bra den här gången. Har inte hunnit knäppa så många bilder än men det jag sett av den är jag nöjd med. Lycka till!
 
Hej!

Tack för alla era svar. Haft förmånen och fått lånat både 350D/20D:n. Tyckte 20D:n kändes mer gedigen och lättare att arbeta med, men så är det också ett annat pris på den. Så en sådan fick det bli. Beställt 20D +greppet, extrabatteri, Canon 17-40 och ett 2 GB Kingstonkort från AC-Foto.com med COD cash on delivery. AC-Foto är inte den billigast tyska internetbutiken men COD känns bättre än med med kort. Läst att flera har fått svar efter pengarna överförts att varan inte finns för tillfället.
Vet att engelsk version går att ladda ner men går det att få tag i svensk manual? Pris/var?

/M
 
kolla i en fotoaffär,dom kan säkert beställa hem en till dig.

eller kan man beställa dom här http://www.itservice.se/dialectit/i...om jag hade otur eller om det ska ta sån tid.
 
Hej!

Tack för tipset Andreas. Visste inte att det fanns att köpa men 445:- för en manual? Ja något måste man väl tjäna på. Ska nog printa ut en engelsk version först.

/M
 
anledningen till att den är så dyr är för att du får en uppsättning skivor i paketet också med canonprogramvaran och photoshop.
så du betalar även en "licens" till skivorna.
känns lite onödigt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.