Annons

350D plastig och inte skön! 20D rockar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skippar att besvara många puckade påståenden i denna tråden men kan inte låta bli att stå upp för min kamera :D

Visst är 350d fett plastig. Och visst har 20d lite hetare spec. Men ingenting som motiverar en prisskillnad på över 5k. Om jag hadde råd skulle jag köpa en proffsmodell istället tror jag.

Som jag ser det finns det bara en lite attraktiv grej som hadde varit lite kul som inte 350d har; 5b/s.

Vad jag sett så blir bilderna i stort identiska från de båda modellerna.

Det här med att modda på eget gummi lät intressant tycker jag.. någon som har tipps på hur? Kanske finns proffs som utför? (eller varför inte läder :) )

Visst skulle Canon kunnat göra 350D i samma chassi som 20D men då hade ju priset blivit ett helt annat också. Tycker faktiskt 350D är väldigt gedigen och prisvärd, finns inget att klaga på igentligen för det priset den kostar.

Zoso skrev:
Visst skulle Canon kunnat göra 350D i samma chassi som 20D men då hade ju priset blivit ett helt annat också. Tycker faktiskt 350D är väldigt gedigen och prisvärd, finns inget att klaga på igentligen för det priset den kostar.
Instämmer, 350D är ett oerhört prisvärt kamerahus.

Vill man ha bättre grejer så får man betala mer, helt logiskt.

josef_k skrev:
Som jag ser det finns det bara en lite attraktiv grej som hadde varit lite kul som inte 350d har; 5b/s
Skillnaden är följande:

350D har långsammare och inte lika exakt AF som fungerar sämre i svagare ljus, hälften så stor buffert, 60% av batterikapaciteten, betydligt långsammare serietagning, mindre och mörkare sökare, sämre reglage och LCD, färre AF-punkter, lägre snabbaste slutartid, långsammare blixtsynk, lägre högsta ISO-tal, saknar PC-uttag, längre shuter lag, hälften så hållbar slutare, längre black-out, mindre sensor med färre pixlar (om än minimal skillnad), färre inställningsmöjligheter och är gjort i plast istället för metall.

sagan skrev:
Skillnaden är följande:

350D har långsammare och inte lika exakt AF som fungerar sämre i svagare ljus, hälften så stor buffert, 60% av batterikapaciteten, betydligt långsammare serietagning, mindre och mörkare sökare, sämre reglage och LCD, färre AF-punkter, lägre snabbaste slutartid, långsammare blixtsynk, lägre högsta ISO-tal, saknar PC-uttag, längre shuter lag, hälften så hållbar slutare, längre black-out, mindre sensor med färre pixlar (om än minimal skillnad), färre inställningsmöjligheter och är gjort i plast istället för metall.

Enligt tidningen FOTO så är sökaren visserligen mindre, men ljusare än 20D och AF:en i klass med 20D.

Japp, de skriver att den är lite ljusare.

Det skriver även att AF är helt i klass med 20D, men kollar man på deras diagram och jämför det med diagramet för 20D, så visar den att 20D:s AF är något snabbare.

De har heller inte testat hur mycket det skiljer i svagt ljus ovh vad gäller exakthet.

En sak är iaf fall klar, 350D har väldigt snabb AF, långt snabbare än någon konkurant (ca 0.15 sekunder snabbare än D70) utöver 20D.

sagan skrev:
Japp, de skriver att den är lite ljusare.

*snipp*

En sak är iaf fall klar, 350D har väldigt snabb AF, långt snabbare än någon konkurant (ca 0.15 sekunder snabbare än D70) utöver 20D.

Så de ljuger när de säger att den är ljusare? Har tänkt beställa en 350D nu om en vecka eller så, så all info är guld värt. :)

Låter bra det där om snabb AF!

En fördel som jag kan slänga in till 350d:s fördel är slutarljudet. Jag har en 20d, och det är faktiskt inte alltid så kul när man smattrar på med den minst sagt högljudda slutaren...

*asg* Jo det KAN vara kul. Men i helgen var jag på dop i en relativt tyst kyrka... Är inte säker på att alla andra tyckte det var lika kul... Och när jag fotar djur hoppar dom till ibland. Noterade bla att en hare hör slutaren på över 100m;s håll :)

Jag har faktiskt inte märkt några sånna problem än iaf, plåtade småfågel så nära som 2 meter utan att de reagera på slutarljudet.

Men jag har ju oxå den närmast knäpptysta 10D att använda i annat fall :D

Det är ju bara för att småfåglarna där du bor är halvdöva av allt buller ;-)
Annars lade jag ett inlägg i din gb så att vi inte trashar sönder den här tråden totalt ;-)

Detta inlägget dryper av ironi!!!!!!!!!!!!!!!!

Varför diskuterar ni ens 350D i samma andetag som 20D. Titta bara på reklamen för 350D - tom Canon säger att det är en leksak. Vad säger det om er syn på övriga Canonkameror?

Humor, ironi från min sida men -det var Canon som började.........

Hur kameran känns i handen och om den knarrar har jag aldrig brytt mig om.

Är man proffs så fattar jag att det är viktigt med att husen lyder på minsta order är ergonomiska, tysta och hållbara. I övrigt anser jag det roliga med foto är att lära känna sin utrustning och planera sina bilder på ett sätt som känns utvecklande.
Ibland kan det kännas som att vi har för bråttom med att ta "den där bilden" och skyller allt på kameran istället för på oss själva.
Visst är det kul att äga det "bästa" men behöver vi verkligen det senaste.

Har en plastig, knarrande, långsam, otät Canon D60 som det går att ta mycket bra bilder med, Det är jag som är det sämsta tillbehöret i min väska.

Den avgörande skillnaden jag märkte mellan 20D och 350D var autofokussystemet. Med 350D fluktuerade fokus och missade ofta. Med 20D är fokus pålitlig och jag missar sällan en bild pga autofokusen.
Jag köpte 350D i tron att den var likvärdig med 20D men i enklare förpackning. Det är lätt att få det intrycket när man läser i dom här forumen. Min slutsats blev dock att 20D är en bättre kamera och speciellt i situationer som ställer krav på autofokusen. Bildkvaliteten på en lyckad bild må vara lika men jag får fler lyckade bilder med 20D. Att den sedan känns trevligare att hantera för mig är mest en bonus och inte anledning nog att avgöra valet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar