Annons

350D plastig och inte skön! 20D rockar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
vem bryr sig egentligen om vilken kanera som användes bara bilderna håller tillräcklig kvalité.
Helt korrekt, men många tycker det är kul att snacka om det, trots att, eller kanske just för, att det inte är viktigt.

sagan skrev:
Tja, men en stor skillnad här är att man får ut samma bildkvalitét med båda kamerahusen och kan använda samma objektiv, blixt o.s.v.

Så din jämförelse haltar en hel del.

Klart att den haltar, den rent av trillar ihop.
Givetvis är inte min mini kamera bättre än 350D, men den är mindre, lättare och billigare men kan inte allt som 350D kan.
En 350D är troligen inte bättre än en 20D, men den är mindre, lättare och billigare men kan inte allt som 20D kan.

Är skillnaden något man vill ha? Det får vara upp till var och bedöma.
Men varför prata så mycket om det, gillar man litet är väl valet rätt lätt?

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Men varför prata så mycket om det, gillar man litet är väl valet rätt lätt?
Jag pratar om det för att jag tycker det är roligt :D

Givetvis har du fullständigt rätt, jag är mest förvånad över att folk inte kan ta beslut själva om vilken kamera de ska köpa utan måste fråga andra.

edit: rätta ett skrivfel.

Senast ändrad:
Anders Östberg skrev:
I slutändan räknas bara bilderna, vem bryr sig egentligen om vilken kanera som användes bara bilderna håller tillräcklig kvalité.

Helst sant, nästan.
Viktigare än bilder och kamera är ju faktiskt att man har trevligt/roligt/vad som helst när man håller på. Man får ju hoppas att det är därför folk vill hålla på.

Fast för mig själv drar jag gärna runt med mer prylar för att få bra bilder.
Hellre en stor och klumpig (om man nu tycker det) som gör det jag vill.

/Magnus

Just i den här tråden var det väl ingen som ville ha hjälp att välja kamera i alla fall?
John ville nog bara vädra sina intryck efter att ha sett dem i verkligheten.

Själv har jag inte ens försökt se en 350D(!)
Hade hellre haft min 20D i 10D's kostym om det var möjligt faktiskt.

Jag tycker inte att det är så konstigt egentligen. Om jag ser till mig själv så är det inte så mycket fråga om att andra ska tala om för mig vad jag ska välja utan att genom en diskussion få hjälp med att formulera och själv begripa vad som är viktigt för mig.

Ungefär:
"har du tänkt på detta?"
"Nej, det hade jag inte..."

Och sedan så kan jag avgöra om det är viktigt eller inte.

Sedan så är det ju kul att diskutera också:)

..jalle

sagan skrev:
Jag pratar om det för att jag tycker det är roligt :D

Givetvis har du fullständigt rätt, jag är mest förvånad över att folk inte kan ta beslut själva om vilken kamera de ska köpa utan måste fråga andra.

edit: rätta ett skrivfel.

Jag använder också Internet och diskussionsgrupper för att samla in så mycket fakta som möjligt för att kunna ta ett bra beslut. Däremot så är folks åsikter om vad som är "bäst" just bara åsikter, så det får man ta med en tunna salt. Det finns också så mycket testat och diskuterat där ute att det knappast är nödvändigt att ställa en fråga själv - "den som söker skola finna". Fast där märker man ju att många tycker det är roligt att diskutera och att få skapa en ny "egen" diskussion.

Jag är hemskt glad att 350D är liten, nätt, och extremt lätt kamera. Har man fotat med sin D1 en hel dag, så är den en fröjd att använda i jämförelse.

Jag tror det är en vanesak som med allt annat. Det är extremt positivt att knapparna sitter åtkomligt så att man aldrig någongång måste ta ögat från sökaren, för att fotografera. Speciellt gäller detta med tillhörande grepp.

Tur att smaken är som baken. Själv tycker jag min 350D är en PÄRLA! Dessutom fick jag råd att köpa bättre objektiv, då jag inte är gjort av pengar.

350d varför ej gummi.

har en 350 och är nöjd. kan ej få ut mer av en 20d för jag har för lite erfarenhet så för mig räcker 350 mer än väll.

men varför i i hela fridens namn har canon ej lagt gummi på 350d, trodde att gummit var hela grejen. funderar själv på att fixa lite. vet någon var man kan få tag på typ sådan gummi??

man får en mer gedigen känsla.
fast jag kan ej hålla med om att den känns plastig tycker isåfall att platset är ganska hårt.
är väll lite som kejarens nya kläder. (en sa det sen våga ingen säga emot)

och en grej som d70 har är ju plast över lcd skärmen kanske något för canon också (eller finns det något sådant, fråga på japan foto men dom viste inte)

mvh anders J
kanske lite off tipic.

Min lilla åsikt om 300D och 350D är att ergonomin samt kvalitetskänslan suger rejält.

Från 20D och uppåt finns det inget att anmärka på utan det är så en bra kamera ska se ut.
Stridsvagnskänsla men ändå smidig.

När jag valde mellan 300D och Nikon D70 i höstas tog det ungefär ca 10 sekunder att räkna ut 300D och då hade jag inte pengarna till en 20D med objektiv.
Hade jag valt mellan 350D och D70 hade jag nog fått fundera i typ 30 sekunder för att välja bort 350d...

I efterhand så visade det sig att jag hade haft råd emd en 20D och skulle jag någon gång i framtiden få för mig att byta från Nikon till canon så blir det en 20D (eller dess efterträdare om den är lika bra) som gäller.

Skydd för LCD displayen

Behövs egentligen inte eftersom eftersom det som vi kallar för LCD-skärmen på våra 300D/10D/20D/350D inte är LCD-skärmen utan är ett skydd. Detta skydd är visserligen fast monterat men ändock enkelt utbytbart.

--jalle

anders_j skrev:

och en grej som d70 har är ju plast över lcd skärmen kanske något för canon också (eller finns det något sådant, fråga på japan foto men dom viste inte)

mvh anders J
kanske lite off tipic.

själv tycker jag att 10D har ett ruskigt skönt grepp. .
eller rolleicord har ju också ett hejdundrands grepp alltså....
mvh . Ale

Dajo skrev:
Min lilla åsikt om 300D och 350D är att ergonomin samt kvalitetskänslan suger rejält.
Det är lite lustigt hur kraven på "kvalitetskänsla" har ändrats genom åren. I början av 1990-talet kom EOS 100 som fick lysande recensioner. Det var den första Canon-kameran med tumhjulsratt efter EOS-1.
Ingen klagade på bristande "kvalitetskänsla".

När jag nu jämför min gamla EOS 100 med min nya EOS 350D så slås jag av hur "plastig" EOS 100 är jämfört med 350D. 350D känns mycket mer gedigen.

F.ö. så är plast på många sätt ett bättre material än metall. (Plast är förvisso många olika material, precis som metall).

Vad gäller jämförelsen mellan 20D och 350D så är den väl rätt så självklar. 350D har två fördelar: priset och storleken. I allt annat är 20D bättre.

PD

Vilken otroligt lustig tråd... varför ens diskutera detta??

Läste detta här och blev riktigt ilsken faktiskt:

"Kan det vara så att alla glada 350D ägare egentligen vill ha en 20D och jobbar rätt hårt på att övertyga sig själv att deras kamera visst är bäst på allt?!"

Vad är det för snack egentligen??? Antingen köper man den kamera man VILL ha, BEHÖVER ha eller SKA ha.. om jag velat ha en 20D så hade jag fått vänta tills jag hade mer pengar.. men min 350D passar mig bra i händerna och optiken räcker gott och väl till mig.

Detta verkar vara ännu en "störst, bäst och vackrast" tråd där man intalar sig att har man en 20D så är man bäst, och vi som har 350D var de som "ha ha" inte fick det bästa... kan man kalla sig proffsfotograf och automatiskt få bättre bilder bara för att man har en 20D?

Om 350D inte duger, så köp den inte!! Så jäkla enkelt är det faktiskt.. eller hur?

Ulrika, så hade man kunna stoppa alla trådar om man ville.
För vissa är valet enkelt och för en del andra är det betydligt svårare. Och visst håller kvalitén på trådarna olika nivåer, men de är ju till för att just diskutera saker?
Kan kanske hålla med om att denna tråden inte tillför speciellt mycket för någon...

De som har prylar att slå sig om bröstet för har inte brytt sig om att göra några inlägg.

ulricahdesign skrev:
Vilken otroligt lustig tråd... varför ens diskutera detta??

Läste detta här och blev riktigt ilsken faktiskt:

"Kan det vara så att alla glada 350D ägare egentligen vill ha en 20D och jobbar rätt hårt på att övertyga sig själv att deras kamera visst är bäst på allt?!"

Vad är det för snack egentligen??? Antingen köper man den kamera man VILL ha, BEHÖVER ha eller SKA ha.. om jag velat ha en 20D så hade jag fått vänta tills jag hade mer pengar.. men min 350D passar mig bra i händerna och optiken räcker gott och väl till mig.

Detta verkar vara ännu en "störst, bäst och vackrast" tråd där man intalar sig att har man en 20D så är man bäst, och vi som har 350D var de som "ha ha" inte fick det bästa... kan man kalla sig proffsfotograf och automatiskt få bättre bilder bara för att man har en 20D?

Om 350D inte duger, så köp den inte!! Så jäkla enkelt är det faktiskt.. eller hur?

Vad är det att bli ilsken över?
Är du verkligen så naiv att du tror att all köper det dom helst vill ha?
Ganska många har en plånbok som sätter lite gränser för vad dom kan handla eller inte.

Anledningen att jag skrev så är att folk som har 350D har försökt övertyga mig hur dum jag var som köpte 20D, deras är ju lika bra. Men till det jag har kameran är 350D inte snabb nog (och plastig, hemsk att hålla i, och man måste in och rota i menyer för nästan allt man vill ändra, men det är personliga åsikter, som inte betyder ett skit för andra).

Jag har tidigare aldrig skrivit eller sagt ett ljud, någonstans, om vilken kamera jag har, vilken kamera man skall köpa osv. Mest för att jag skiter i vilken kamera folk har, gillar jag deras bilder så gillar jag deras bilder, hur och med vad dom än är tagna.

Att det skulle vara en "störst, bäst och vackrast" tråd om billiga kameror som både 350D och 20D, är ju direkt löjligt. Vi pratar om billiga, instegs kameror, det är lika mycket status i dom två som att komma på en bilmässa med en gammal Saab.

Hur som helst, jag tror ganska få köper den kamera dom verkligen vill ha.

/Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar