Annons

350D eller 20D + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan K Tyrgården

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa nytt, en 350D eller en 20D. Köper jag 350D köper jag nog också en Canon EF 17-40mm f/4 L nu när man fåpr rabatt men köper jag 20D får det bli en billigare glugg.

Vilket är vettigast? Är en glad amatör för övrigt.

Stort tack!
//Johan

Du får bättre bildkvalitet med 350D + 17-40/4 än med 20D + 18-55. Det krävs i stort sett att du plåtar sport för att rationellt ska kunna motivera 20D om du inte redan har fina objektiv.

18-55:an är visserligen prisvärt, men påtagligt sämre än 17-40:an. 350D och 20D har med samma objektiv samma bildkvalitet. De är också lika i funktioner. Men sätter man på ett skärpobjektiv på 20D blir det inte rätt.

Gå till butik och känn på kamerorna också. Kan ju hända att du tycker 350D har för litet grepp, eller att 20D är för klumpig osv.

Finns massor på nätet, med för resp. nackdelar på de båda modellerna. Sök här på forumet.

Helt klart ger 350D med 17-40L bättre bilder. Men köper du 20D kan du ju kompletera med objektiv senare.

Ett tips är om du finner 20D som ditt val:

20D + 50 mkII f1.8
(som start kitt).

eller ännu bättre:

20D + Sigma EX 30/1.4 HSM
(30 -> 48mm ljusstarkt normaloptik, som kan vara en riktig hit!)

Senast ändrad:
Tackar för åsikterna.

Dessvärre bor jag i en liten håla så att känna på grejerna kan bli svårt.
Har en Minolta Dimage 7 nu och den är väl inte jättestor heller men funkar trots dasslock till händer, då borde 350D också fungera.

Johan K Pettersson skrev:
Tackar för åsikterna.

Dessvärre bor jag i en liten håla så att känna på grejerna kan bli svårt.
Har en Minolta Dimage 7 nu och den är väl inte jättestor heller men funkar trots dasslock till händer, då borde 350D också fungera.

Jag tycker absolut att du ska göra dig besväret att åka till närmaste fotohandlare. Dom aktuella kamerorna brukar vara lagervara hos dom flesta.

Du vill nog inte köpa en så dyr kamera osedd.

Instämmer med dom flesta 350d + BRA optik (17-40 eller varför inte Sigma 18-50/2,8). 350d + Sigmat kostar ungifär som kamrahuset 20d, mycket prisvärdare.

Mvh Erik !

Valet borde vara självklart ! 350D + 17-40, att köpa en 20D med skräpoptik förstår jag inte meningen med alls !
Man bör alltid prioritera optiken före huset i budgeten, husen byter man kanske ut när det kommer bättre prylar, optiken har man kvar, därför bör man satsa på bra optik från början.

Var medveten om at det finns fler skillnader mellan 20D och 350D än bara formatet när du väljer bara. Bättre fokusering vid lågt bländartal och lägre brusnivåer på 20D fällde avgörandet för mig förutom känslan. Men så tar jag massor med bilder i dåligt ljus med ISO 800-1600 också.

Börjar tvivla på 17-40-objektivet nu när jag spenderat ett par timmar här på forumet.

Det verkar som att det är mest för utomhus med stativ?

Jag som prylb*g går i brallan vid blotta tanken på ett L-objektiv men jag kanske ska kolla på annat iaf? Fotar allround men gillar natur och mörka industrilokaler.
Har ni något att bita i, rekommendera mig ett objektiv! :)

(Ursäkta att det börjar spåra ur, skulle kanske flyttas till Canon-objektivtråden?)

jag har sigmas 18-50/2.8 och är riktigt nöjd.
hade ögonen länge på 17-40/4L men efter ett par timmars läsning fram och tebax så köpte ja sigman.
funkar riktigt bra med min 20d.

Varför inte kolla in Sigmas nya glugg.

Sigma EX 30/1.4

Även fast det inte är en zoom så är den mycket användbar till det mesta då den med Canons 1.6x blir ett 50mm normaloptik.

Då får du skärpa, låg vikt, smidighet, ljusstyrka, ljus sökare och kvalitet. Troligen skulle det bli ditt mest användbara objektiv även i framtiden när du investerat i andra objektiv.

Nästan så man funderar själv på att sälja sin Sigma EX 18-50/2.8 och köpa denna fina normal optik, även om man förlorar en del pengar.

Om man återgår till frågan om kamera modell osv. Så skulle en EOS 350D och Sigma 30/1.4 bli ett riktigt smidigt par, nästan lite kompaktkamera över det hela. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar