Annons

350d dyr point-and-shoot?

Produkter
(logga in för att koppla)

thundercat

Aktiv medlem
Har använt min eos 350d nu ett tag och tagit ett 2000-tal bilder.

Det jag upplevt är att jag tenderar till att bara hålla kameran utan att kolla genom sökaren, dels för att den är obekväm att hålla, dels är det ändå svårt att få en uppfattning om hur bilden kommer bli i den lilla sökaren.

Menmen, det jag undrar är, är sökaren på 350d ovanligt liten, eller är jag överdrivet kräsen?
 
thundercat skrev:
Menmen, det jag undrar är, är sökaren på 350d ovanligt liten, eller är jag överdrivet kräsen?
Själva sökaren är inte jätteliten, däremot är bilden i den relativt liten jämfört med t.ex en Eos3 (som på de flesta andra dSLRs). Fast om det är som du skriver att du knappt använder den(!) så borde det väl inte spela någon större roll?

En större sökare kan vara bra när det gäller manuellt fokus, för att se skärpedjup mm men för bildens komposition har jag svårt att se hur man kan låta bli att använda sökaren för att man inte får någon uppfattning om hur bilden blir, det verkar helskumt.

Men du har rätt, 350D är skitdyr om man ska ha en P&S-kamera (den är dessutom inte speciellt bra som en sådan), det är ju en systemkamera.
 
börja med att ändra inställning..

Kollar du inte ens i sökaren när du tar bilder så är det inte så konstigt om de inte blir bra. Sökaren må vara liten, men det är inga som helst problem att komponera en bild med en sån (har själv en nikon d70 vars sökare tom är mindre än 350d)

Ett alternativ kan ju vara att instället skaffa en "digital-kompakt" så man kan komponera bilden med hjälp av lcd:n.
 
Du får ju en betydligt bättre uppfattnig av bilden genom att titta i sökaren på 350D än på en 2 tums display på en kompakt, så jag förstår inte alls hur du kan uppfatta det sämre att titta genom sökaren ! Kan inte begripa hur du kan ta bilder utan att titta i sökaren ?
 
ja jag kan inte se hur man kan fotografera utan att titta i sökaren ens...även om den vore 1*1mm så skulle den visa mer en 0*0 som du tydligen föredrar.

Visst sökaren i 350D är mindre än dom flesta analoga men så himla liten är den då inte... jag störs inte av den. Men vi har ju också konstaterat här på FS att smaken är ju synnerligen delad.

Ett tips dock är att börja använda sökaren... vem vet, kanske du tar bättre bilder och kanske tom vänjer dig vid sökaren.
 
känns som en väldigt onödigt forum inlägg.

för det först: som alla andra har sagt här.

det andra så kan det bli ljus insläpp i sökaren och det blir fel på bilden. kanske inte så man märker precis men det kan hända vid fel tillfälle.

och det tredje så är det inget att skryta med för man använder en SLR (DSLR) SOm man ska använda en SLR.
Finns ingen DSLR som är en dyr Point and shoot!?.

för det finns ingen Point and shoot, Dslr!!.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.