Annons

32- eller 64-bits vista?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Måste köpa ny dator nu, men tvekar kring vilken version av Vista jag skall köpa. För- och nackdelarna kretsar kring:

- Drivrutiner för min Nikon Coolscan V finns inte för 64-bit, men funkar troligen med VueScan
- Okart om drivrutiner för kalibratorn Pantone Huey finns för 64-bit
- 32-bit kan bara adressera omkr 3.5 GB minne. Om några år kanske 8 GB är 'standard'
- Kommer det nya program och drivrutiner som kräver 64-bit, och inte skulle fungera om jag kör 32-bit?

Ja, vilket val är bäst? Jag kör PS CS4 som bildbehandlare.
 
Jag tycker det verkar vara mycket vanligt redan nu med 4 eller 6GB minne och då är det förstås 64-bitars som gäller.
 
Jag håller också med att du skall välja 64-bit. CS4 har 64-bitarsstöd och med mycket minne är det grym prestanda på programmet.

Alternativ kan du installera både 32- och 64-bitars operativsystem. Och kan då välja vid uppstart av datorn vilket OS som skall köras.

Tipps, många universiett har ett MSDN AA avtal (t.ex. Karlstads universitet), med detta får studenterna gratis tillgång till t.ex. Vista 32- och 64-bitars OS. I MSDN AA ingår även 7:an när den kommer...

-- Nicke
 
Senast ändrad:
Måste köpa ny dator nu, men tvekar kring vilken version av Vista jag skall köpa. För- och nackdelarna kretsar kring:

- Drivrutiner för min Nikon Coolscan V finns inte för 64-bit, men funkar troligen med VueScan
- Okart om drivrutiner för kalibratorn Pantone Huey finns för 64-bit
- 32-bit kan bara adressera omkr 3.5 GB minne. Om några år kanske 8 GB är 'standard'
- Kommer det nya program och drivrutiner som kräver 64-bit, och inte skulle fungera om jag kör 32-bit?

Ja, vilket val är bäst? Jag kör PS CS4 som bildbehandlare.

Skippa Vista och gå på 7:an i stället. Går betydligt smidigare och bättre enligt alla som hittils kör det. Finns också i två svåra val och många varianter.... 64 är väl det som förmodligen kommer vinna.
 
64 bitar absolut om du ska köra CS4.
Nu kan man köpa Vista med fri uppgradering till Win 7 när den släppts, så du behöver inte vänta.
 
Måste köpa ny dator nu, men tvekar kring vilken version av Vista jag skall köpa. För- och nackdelarna kretsar kring:

- Drivrutiner för min Nikon Coolscan V finns inte för 64-bit, men funkar troligen med VueScan
- Okart om drivrutiner för kalibratorn Pantone Huey finns för 64-bit
- 32-bit kan bara adressera omkr 3.5 GB minne. Om några år kanske 8 GB är 'standard'
- Kommer det nya program och drivrutiner som kräver 64-bit, och inte skulle fungera om jag kör 32-bit?

Ja, vilket val är bäst? Jag kör PS CS4 som bildbehandlare.

Allt tyder på att x64 blir standard och ska du bildbehandla behöver du mkt minne så då måste du ha x64. Instämmer med de andra, köp en dator som har gratis uppgradering till Windows 7 eller köp redan nu från England (80 pund, kampanj just nu). Jag har precis installerat Windows 7 och allt flyter på bra. Noll problem med drivrutiner än så länge.
 
sitter i tanke om uppgradering med!

Lite sidoinriktning på tråden, men internminne tas upp så tar mig friheten att ställa en fråga om det!


Jag sitter idag med 2 GB internminne (två styck 1 gb minnen).

Känslan att behöva uppgradera till mer minne har länge vart där och har börjat titta efter minnen!

När jag tittar runt så hittar jag DDR2, DDR3 och massa olika mhz, vad spelar dom olika korten för roll och vilken skillnad gör dom?

tittade på ett 2GB kort på inet DDR2 800mhz för 240 (exkl moms) vilket är väldigt billigt tycker jag!

men får jag ut så mycket mer kraft ur ett DDR3 2 GB 1333Mhz med ett pris på ca ca 350:- exkl moms?


Jag är medveten om att prisskillnanden är så marginell att jag inte egentligen bryr mig om den, är mest nyfiken på skillnaden i användande och nytta!
 
Lite sidoinriktning på tråden, men internminne tas upp så tar mig friheten att ställa en fråga om det!


Jag sitter idag med 2 GB internminne (två styck 1 gb minnen).

Känslan att behöva uppgradera till mer minne har länge vart där och har börjat titta efter minnen!

När jag tittar runt så hittar jag DDR2, DDR3 och massa olika mhz, vad spelar dom olika korten för roll och vilken skillnad gör dom?

tittade på ett 2GB kort på inet DDR2 800mhz för 240 (exkl moms) vilket är väldigt billigt tycker jag!

men får jag ut så mycket mer kraft ur ett DDR3 2 GB 1333Mhz med ett pris på ca ca 350:- exkl moms?


Jag är medveten om att prisskillnanden är så marginell att jag inte egentligen bryr mig om den, är mest nyfiken på skillnaden i användande och nytta!

Nej du får inte ut mer kraft med DDR3. Det kommer antagligen inte enns att passa då det är olika typer av minne. Du ska ha samma typ av minne som redan sitter i din dator för att det ska fungera. Minnet och moderkortet måste alltså passa ihop.

Detta betyder också att du inte kommer att kunna flytta med dina gamla minnen till en ny dator om du skulle uppgradera.
 
Har kört 64-bitars med 8GB RAM samt Intel(R) Core(TM)2 Extreme CPU X9650 @ 3.00GHz i över ett år och det funkar kanon.
Stabilt och bra. Snabbt som tusan också
Kör en systemdisk med 10 000 varv så får du go fart på grejorna.
 
Vänta ett par månader tills Windows 7 släpps. Jag har kört 7:an några månader, och måste säga att den är bra mycket trevligare än Vista.

Och självklart ska du ha 64-bitars. Minne är ju billigt (iallafall när jag köpte i Maj) så det är bara att fläska på. Jag kör på 12 gb, så t.o.m. NX2 går som tåget. Riktigt nice !
 
Vänta ett par månader tills Windows 7 släpps. Jag har kört 7:an några månader, och måste säga att den är bra mycket trevligare än Vista.

Och självklart ska du ha 64-bitars. Minne är ju billigt (iallafall när jag köpte i Maj) så det är bara att fläska på. Jag kör på 12 gb, så t.o.m. NX2 går som tåget. Riktigt nice !

Visst kan man blanda minnen men det är en vetenskap. Prata med säljaren eller läs moderkortets manual.

Kör också Windows 7, ingen revolution direkt, Vista var ett större steg.

Vill man inte vänta kan man köpa från England. Just nu är den varianten extra billig för den kommer utan internet explorer.

Vill man ha fart på burken ska man inte sätta in bullriga 10 000-varvsdiskar utan mycket snabbare SSD diskar som system eller cachedisk(ar), dvs en flashkortsdisk. De börjar bli billiga.
 
Kan upplysa om att min 10 000 disk är i stort sett ljudlös.
Dessutom med ett rejält isolerat chassi funkar det kanon.
Förövrigt är de ytterligare sex diskarna i burken också tysta.
 
Kan upplysa om att min 10 000 disk är i stort sett ljudlös.
Dessutom med ett rejält isolerat chassi funkar det kanon.
Förövrigt är de ytterligare sex diskarna i burken också tysta.

Låter bra (haha). Har en hög nya 7200 diskar själv som är tysta men nästa gång blir det ändå SSD som ska vara mångdubbelt snabbare.
 
SSD låter kanon. Blir det grym skillnad i hastighet så byter jag bums.
Men faktum är att de som varit här på firman är förvånad över att min stora låda är så tyst trots en högvarvig systemdisk.
Kanske har haft tur dådå :)
 
Slå ett slag för opensource istället så slipper vi kanske problem med att man inte kan kompilera sin mjukvara för den maskin man kör på egen hand någon gång.
 
Nej du får inte ut mer kraft med DDR3. Det kommer antagligen inte enns att passa då det är olika typer av minne. Du ska ha samma typ av minne som redan sitter i din dator för att det ska fungera. Minnet och moderkortet måste alltså passa ihop.

Detta betyder också att du inte kommer att kunna flytta med dina gamla minnen till en ny dator om du skulle uppgradera.

hur är det med mhz? vilken skillnad har det med det att göra?

Datorn är 2,5 år gammal, men la en hel del pengar på den så den var modern vid köpet, kan jag se skillnad på DDR2 och DDR3 på något enkelt sätt?
 
SSD låter kanon. Blir det grym skillnad i hastighet så byter jag bums.
Men faktum är att de som varit här på firman är förvånad över att min stora låda är så tyst trots en högvarvig systemdisk.
Kanske har haft tur dådå :)

Skillnaden är som sagt enorm, en gammal 10 000 RPM Raptor eller VelociRaptor har inte mycket att komma med - ett litet exempel i prestanda, raptor vs. ssd:

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.