Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

32- eller 64-bits vista?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollegan på jobbet som skaffade ny dator igår pratar om 10 gånger snabbare än vanlig 7200-hårddisk.

Det låter iofs som en klar överdrift, olika SSD är bra på olika saker och än så länge finns det fortfarande ett par irriterande små egenheter med tekniken. Sprillans färska siffror och rekommendationer finns här: http://www.sweclockers.com/artikel/6190-ssd_hosten_2009

Deras databas kommer dessutom att hållas uppdaterad framöver när nya modeller släpps.

Det låter iofs som en klar överdrift, olika SSD är bra på olika saker och än så länge finns det fortfarande ett par irriterande små egenheter med tekniken. Sprillans färska siffror och rekommendationer finns här: http://www.sweclockers.com/artikel/6190-ssd_hosten_2009

Deras databas kommer dessutom att hållas uppdaterad framöver när nya modeller släpps.

Tror man får störst fördel om man ska hantera många små filer, dvs starta program, eller jobba med systemutveckling, vilket vi gör.

Videon ovan visade förresten 6-7 gånger snabbare programstart jämföret med raptor så helt ute och cyklar är jag inte.

hur är det med mhz? vilken skillnad har det med det att göra?

Datorn är 2,5 år gammal, men la en hel del pengar på den så den var modern vid köpet, kan jag se skillnad på DDR2 och DDR3 på något enkelt sätt?

Du ska ha samma Mhz också.

Lättast är att söka på kingstons site på din datormodell eller moderkorts modell, så hittar du rätt minne.

Blir det någon skillnad om man kör 64-bitars OS men med gamla PS CS3 (32-bitars)? (Eller går det inte att köra gamla 32-bitars program på ett 64-bits OS)?

Vänta ett par månader tills Windows 7 släpps. Jag har kört 7:an några månader, och måste säga att den är bra mycket trevligare än Vista.

Och självklart ska du ha 64-bitars. Minne är ju billigt (iallafall när jag köpte i Maj) så det är bara att fläska på. Jag kör på 12 gb, så t.o.m. NX2 går som tåget. Riktigt nice !

Trevligt att höra att NX2an snurrar på fint i 64-bitars versionen. Nikon själva verkar inte ha tagit steget än att säga att NX2 funkar i 64-bitar.

/Karl

Windows 7 64-bit funkar mycket bättre än Vista..
Blev mycket imponerad av betan! Full version släpps ju
i oktober och det är ju nära. Du kan ju prova betan.
Den går att ha installerad fram till 2010 i juni.

Annars kan du ju fippla på med Linux :)
gratis o bra hehe

Windows 7 64-bit funkar mycket bättre än Vista..
Blev mycket imponerad av betan! Full version släpps ju
i oktober och det är ju nära. Du kan ju prova betan.
Den går att ha installerad fram till 2010 i juni.

Annars kan du ju fippla på med Linux :)
gratis o bra hehe

Den är redan släppt, kör fullversionen.

Lite OT men vad är det som är så mycket bättre med 7,an förutom hastigheten?

Ingen aning, jag bara kör (behövde installera om en dator). De flesta tycker väl det bästa är att det inte är Vista :)

Edit: Windows Explorer och ultrasnabba Find gillar jag.

Skoj grej: skaka på ett fönster och se vad som händer.

Uppgradering till Windows 7 är inte äkta W7?

Jag fick en varning i "min" datorbutik igår.

Vill köpa ny dator med antingen XP eller Vista och sedan uppgradera till Windows 7 när den kommer på svenska.
Fick då veta att denna uppgradering "lägger sig som ett skal" utanpå XP- eller Vista-kärnan så att man inte har "äkta" Windows 7.
Butiken drog paralleller med Windows 95 (som inte hade stöd för USB) och "uppgraderingen" Windows 98. Trots denna uppgradering så kunde man ändå inte utnyttja datorns USB-anslutningar, eftersom Windows 95 fortfarande låg som kärna.

Skall försöka hitta dator som är perfekt för foto och film. Att skriva några brev i Word eller göra någon kalkyl i Excel klarar vilken dator som helst, men det viktiga är att bilder, och behandling av dessa inte gör datorn seg.

Alla tips emottages.

Jag fick en varning i "min" datorbutik igår.

Vill köpa ny dator med antingen XP eller Vista och sedan uppgradera till Windows 7 när den kommer på svenska.
Fick då veta att denna uppgradering "lägger sig som ett skal" utanpå XP- eller Vista-kärnan så att man inte har "äkta" Windows 7.
Butiken drog paralleller med Windows 95 (som inte hade stöd för USB) och "uppgraderingen" Windows 98. Trots denna uppgradering så kunde man ändå inte utnyttja datorns USB-anslutningar, eftersom Windows 95 fortfarande låg som kärna.

Skall försöka hitta dator som är perfekt för foto och film. Att skriva några brev i Word eller göra någon kalkyl i Excel klarar vilken dator som helst, men det viktiga är att bilder, och behandling av dessa inte gör datorn seg.

Alla tips emottages.

Det där låter väldigt konstigt men gör en "ren" uppgradering då, datorn är ju ny så du har inget gammalt att vara rädd om.

Den är redan släppt, kör fullversionen.

enligt microsoft är den inte släppt än.

"When we asked what you wanted in a PC, you told us to make it simpler and easier to use. We listened. And we built Windows 7 to make your PC simpler and the things you do every day easier. Now, it's nearly ready. Windows 7 is on its way to manufacturers, and will be available on October 22."

Din datorbutik är ute och cyklar, Christer. W98 hade stöd för USB oavsett om man uppgraderat eller installerat det på en ren dator. W95 stödde dessutom USB delvis fr.o.m. augusti 1997 (alltså nästan ett år innan W98 släpptes i juni 1998).

Att W7 skulle lägga sig som ett skal utanpå XP/Vista är också bara dumheter, så fungerar det helt enkelt inte. Om jag vore i din sits skulle jag leta reda på en annan datorbutik, t.ex. Komplett eller Webhallen, och handla där istället.

"When we asked what you wanted in a PC, you told us to make it simpler and easier to use. We listened. And we built Windows 7 to make your PC simpler and the things you do every day easier. Now, it's nearly ready. Windows 7 is on its way to manufacturers, and will be available on October 22."

Jag kör den släppta MSDN-versionen (licensen är det enda som skiljer), den brukar komma lite före till oss systemutvecklare.

Tillägg: undras vad de säljer i england. De ska hålla ett lägre pris nu några veckor till.

Din datorbutik är ute och cyklar, Christer. W98 hade stöd för USB oavsett om man uppgraderat eller installerat det på en ren dator. W95 stödde dessutom USB delvis fr.o.m. augusti 1997 (alltså nästan ett år innan W98 släpptes i juni 1998).

Att W7 skulle lägga sig som ett skal utanpå XP/Vista är också bara dumheter, så fungerar det helt enkelt inte. Om jag vore i din sits skulle jag leta reda på en annan datorbutik, t.ex. Komplett eller Webhallen, och handla där istället.
Ja, jag håller med. det låter väldigt skumt annars.
Windowsversionen före Win95 (Windows 3.11/for workgroups) gjorde dock så och "la sig på" DOS.

Ja, jag tyckte själv att det verkade lite skumt, men jag kommer nog inte högre upp än första pinnen på datorkunskapsstegen.
Synd, för datorkillen där verkar kunna en hel del, bygger datorer med standardkomponenter (=lätt utbytbara). Väsensskilt från min DELL-dator jag och han har hållit på och strula med en längre tid (pga svårersättliga komponenter, mycket är Dell-specifikt).

Är utomlands nu och har svårt att skaffa "svensk" dator här (Dell var senaste lösningen). Behöver mina å,ä och ö.

Många universitet har ett MSDN AA abonnemang till deras studenter, detta gör att dom gratis kan ladda ned Windows 7 (och Vista + XP). I början av augusti släpptes Windows 7 RTM på MSDN.

-- Nicke

Senast ändrad:
Bara för att återgå lite till den (en del av den) ursprungliga frågeställningen - är det någon som provat att köra NikonScan i 64-bitars XP eller Vista eller 7? Nikon support säger ju att det inte går men...

ANNONS