Annons

Vista 32 eller behålla XP?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör själv Vista 64 och har inget att klaga på. Använder det till PS CS3, lightroom, Autopano Pro, ser film, surfar, lite allt möjligt... Funkar klockrent. Har även behovet av att kunna utnyttja de 8GB minne jag har i burken även om CS3 endast kan tilldelas 4GB..

Ser ingen anledning till att lägga in Vista 32 om du kör XP. Det är x64 steget som är det stora.

Jag tycker du ska köra XP tills Vista 64 SP1 släpps och köp det.

/Andreas
 
Vista/XP

Komplettering: jag är i rätt stort behov av snabbare processor och hårddisk. (jar fn P 4 3GHZ med och endast 80 GB hårddisk) Kör DXO som rawkonverterare som inte kan ta Vista 64 f,n.
Kanske ändå bäst att vänta. Har du nån uppfattning
när 64bits Sp1 släpps
 
Re: Vista/XP

nalleg skrev:
Har du nån uppfattning
när 64bits Sp1 släpps

Hej

Den svenska versionen av SP1 kommer väl under sen vår, sommar.

Själv kör jag med betavarianten och det funkar hur bra som helst, var ju bara att ladda ner.

Har heller inga problem med Vista 64.

Mvh

Omar
 
Intressant att det finns så olika uppfattningar om XP kontra Vista.

Min PC hade stabilitetsproblem med XP, men Vista 32 är tvärstabilt. Märker ingen skillnad på prestanda. Dock har flera program utökad funktionalitet med Vista. Wacombrädan blir mycket användarvänligare, Olympus har RAW plugin så att jag kan kolla på bilderna i filhanteraren.

Nackdelarna med Vista är att det finns väldigt många inställningsmöjligheter som kan komplicera användandet till en början.
HD utrymme slukas. Inga problem att göra av med 20-30 Gbyte bara på operativsystemet.

Har inte märkt något behov av mer minne än mina 2 GB för min användning idag, men med ett pris runt 250 kr/GB för DDR2 minne känns det dumt att investera i mindre än 4 GB idag. Som många har sagt, att installera annat än x64 på en ny dator känns dumt.
 
Har kört Vista x64 länge nu utan några som helst problem. Enda nackdelen är att Nikon inte inte stödjer 64-bit Vista för sin plugin som gör att du kan se NEF-filer som thumbnails direkt i utforskaren. Det funkar i 32-bit Vista. Men i övrigt ser jag ingen anlednign att inte gå på 64-bit.

En sak till: Har du gammal kringutrustning kan du tvingas till en (förmodligen ändå behövlig) uppgradering av dessa. Min gamla HP-scanner åkte till tippen.
 
planerad uppgradering forts

(tänkte skaffa 4gbRAM ,quadcore -4 processorer, Geforce 8800GT 1TB hårddisk (500*2 0-raid). och köra den iett nätverk med min gamla dator med en router.) Ni rekommenderar alltså den engelsa vers.av vista 64 om man vill ha uppgraderingen så snabbt som möjligt?.
 
Re: planerad uppgradering forts

nalleg skrev:
(tänkte skaffa 4gbRAM ,quadcore -4 processorer, Geforce 8800GT 1TB hårddisk (500*2 0-raid). och köra den iett nätverk med min gamla dator med en router.) Ni rekommenderar alltså den engelsa vers.av vista 64 om man vill ha uppgraderingen så snabbt som möjligt?.

Hej

Verkar som inte PS3 uttnyttjar de fyra kärnorna så bra

http://www.tomshardware.se/processorer/20071225/intel_penryn-28.html

Den två kärniga kostar ju inte så mycket och ligger nästan i topp, tex Conroe Core 2 Duo E6850.


http://www.lloydchambers.com/diglloyd/free/MultiCore/MultiCore.html


Men själv har jag massa andra program igång och då kan det kanske gå fortare med quadcore.

Jag kör med svensk Vista 64 Ultimate OEM för ca 1800kr och då med SP1 beta, men det har ju kommit ut en ny Windows Vista Service Pack 1 Refresh och den har jag inte testat, då jag inte har några problem med Betan.

Jag hade inga problem innan sp1 heller, så den tycker jag inte är avgörande.

http://www.alltomvista.se/

Mvh

Omar
 
Många universitet (bland annat Karlstads universitet där jag jobbar - vi har distanskurser som du kan läsa ;-) har ett MSDN AA avtal, detta medför att studenter som läser en kurs på universitet (i vårt fall på fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT) har rätt att ta del av bland annat:
* Microsoft Vista Business, 32- och 64-bit
* Microsoft Windows XP, 32- och 64-bit
Utan någon kostnad.

-- Nicke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.