Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur lång tid efter att Canon officiellt visar sina kameror brukar det ta innan man kan beställa (Och få) dem i Sverige?

/H

Oooh nu börjar det bli intressant ;-) 35D ... :p jaja det visar sig vad det kommer för kamera... men jag vill veta nyss... =)

På bilden sitter det ett EF-S 17-85 objektiv monterat. Den kan ju inte ha en större sensor än den som sitter i 20D då.

Bra rutet Roland. Fram tills 1.3x lät det riktigt bra. Efter det gick det lite utför med tanke på vad Canon tidigare har uttalat sig om.
Det kan nog komma sig att det faktiskt blir en 1.3x kamera till, men inte i det segmenten vill jag nog påstå. Kan Canon öka på hastigheten på en småbildssensor så lär de göra det.

Men om man bortser från 1.3x grejen och inkompabiliteten för EF-s så ligger det nog rätt nära sanningen.

Humpe skrev:
Hur lång tid efter att Canon officiellt visar sina kameror brukar det ta innan man kan beställa (Och få) dem i Sverige?

/H
Med 20D gick det ruggigt fort. Finns en jättelång tråd om den. Jag var en av de första som fick kameran. Oftast kommer det ju en mindre batch första omgången, sedan några veckor senare är det i större omgångar. Men både 20D och 350D har inte varit några speciellt svåra problem att få tag på.

Blir nog svårt att konkurera i budgetsegmentet utan 1.6 croop. 5D kostar ju 30k och har inte så fantastiska spec jämfört med 200D. Två megapix mer men mycket långsammare.
Fasa ut EFS när den just kommit? Folk kommer ifrågasätta canons hederlighet när optik som kostat hyffsat mycket pengar blir värdelös...
Jag tror på stats liknande 200D och EFS.
Bilden kan mycket väl vara riktig. Varje gång ett cameramärke "läcker" info säger alla att det är bull. "Kolla den sladden där, och objektivet i bakgrunden finns inte, knappen för ditten är fel..." osv. Kan mycket väl se ut såhär.

Håller med föregående talare. Tror bilderna på 35D är riktiga.

Syna husena noga finns inga likheter med ex 20D, 350D eller 5D. Linjerna är helt annorlunda och hålen där knapparna sitter har annan fasning.

Garranterat EF-S alltså 1.6x, som stämmer med föregående läckor från japan.

10 Mpix
7 Fps
21 AF-punkter
antagligen en ny DIGIC III

Bara att hoppas på större sökare och iso info mm.

Den första suddiga bilden kan möjligtvis vara äkta, men kameran med batterigreppet och 17-85 IS på är ihopklippt av bilder tagna från dpreview.com (exempelvis är hela vänstra sidan och batterigreppet klippt från EOS 5D).

Synd att Canon planerar att skippa 1,3x crop (eller 1,25 som det ju egentligen är). Tycker det finns så många fördelar.

+ fler pixlar (ca 12 Mpix) men med samma storlek som på 20D = bra brusprestanda.
+ större sökare
+ mindre vinjetteringsproblem än FF
+ Tar det bästa ur bilden (centrum) av EF optik.
+ billigare än FF
+ Intresanta brännviddsomfång med befintlig EF opik. (
16-35=20-44,
17-40=21,3-50, perfekt för mig :),
20=25, nära nog 24,
24-70=30-87, nästan samma som omtyckta 28-90,
35=42, nästan som en vidare normal (45 var ju inte ovanligt tidigare och 50=62 och 85=105, bra för porträtt.
300=375 d v s nästa 400 jämnt :)

Kan inte se några egentliga nackdelar förutom att den kanske blir snäppet dyrare än 1,6 kamerorna och därmed får lite svårare att konkurrera med dessa. Men det ska den ju inte heller, snarare med proffs "light" modellen Nikon D200.
Tror inte heller att fotografer i denna katergori är trögrörliga i byte mellan EF-s optik till EF. De flesta har förmodligen bara ett eller max 2 EF-s gluggar hur som helst, resten EF.

Så länge inte ny CCD-Cmos teknologi dyker upp som ger bättre pixelprestanda med mindre pixlar (vilket det väl i o f s gått rykten om) tycker jag att Canon gör en dundertabbe om man plockar bort 1,3 xC. Finns det möjligtvis inte någon som är bästis med Canons utvecklings och produktsegmenteringschef och kan tala om för dem att de bär sig korkat åt? ;-)

Hoppas hoppas hoppas att 35D är 1,3 xC (jaja jag vet att det aldrig kommer att hända men man kan ju klaga lite ;-)
MVH, Niclas

SixBySix skrev:
Synd att Canon planerar att skippa 1,3x crop (eller 1,25 som det ju egentligen är). Tycker det finns så många fördelar.

+ fler pixlar (ca 12 Mpix) men med samma storlek som på 20D = bra brusprestanda.
+ större sökare
+ mindre vinjetteringsproblem än FF
+ Tar det bästa ur bilden (centrum) av EF optik.
+ billigare än FF
+ Intresanta brännviddsomfång med befintlig EF opik. (
16-35=20-44,
17-40=21,3-50, perfekt för mig :),
20=25, nära nog 24,
24-70=30-87, nästan samma som omtyckta 28-90,
35=42, nästan som en vidare normal (45 var ju inte ovanligt tidigare och 50=62 och 85=105, bra för porträtt.
300=375 d v s nästa 400 jämnt :)

Kan inte se några egentliga nackdelar förutom att den kanske blir snäppet dyrare än 1,6 kamerorna och därmed får lite svårare att konkurrera med dessa. Men det ska den ju inte heller, snarare med proffs "light" modellen Nikon D200.
Tror inte heller att fotografer i denna katergori är trögrörliga i byte mellan EF-s optik till EF. De flesta har förmodligen bara ett eller max 2 EF-s gluggar hur som helst, resten EF.

Så länge inte ny CCD-Cmos teknologi dyker upp som ger bättre pixelprestanda med mindre pixlar (vilket det väl i o f s gått rykten om) tycker jag att Canon gör en dundertabbe om man plockar bort 1,3 xC. Finns det möjligtvis inte någon som är bästis med Canons utvecklings och produktsegmenteringschef och kan tala om för dem att de bär sig korkat åt? ;-)

Hoppas hoppas hoppas att 35D är 1,3 xC (jaja jag vet att det aldrig kommer att hända men man kan ju klaga lite ;-)
MVH, Niclas

Kan bara hålla med! 1.3x är den perfekta kompromissen!

Hej

Hade beställt 30D i december 2005 men hoppade den platsen idag. Jag tror inte jag kommer bli nöjd med den fastän jag inte vet specarna, men den kommer knappast slå min Mark2. Canons semiproffs kameror passar inte mig som vill ha det snabbaste och bästa till aktion, övrigt är de väldigt bra och billigare och lättare. Så det fick bli en till Mark2 och nu med N den nya varianten.

Skall bli kul att hämta den på Posten.

MVH

Omar Brännström

Per Krook skrev:
Hej Omar!

Beställde du nu? Har du fått något leveransdatum? Är det inte väldigt lång kö?

Svar till:
Nyfiken i en strut

Hej

Jag ringde i januari? och nämde att om butiken fick in ett ex så kunde de höra av sig om de fick in en. Ville inte riktigt ställa mig i en kö då jag var osäker om jag ville ha ytterligare ex. de ringde i fredags och paketet är på posten på eftermiddagen nu idag, måndag, snabba ryck.

Drygt en månad har jag fått vänta, rätt OK.

MVH

Omar Brännström

Omar skrev:
Hej

Jag ringde i januari? och nämde att om butiken fick in ett ex så kunde de höra av sig om de fick in en. Ville inte riktigt ställa mig i en kö då jag var osäker om jag ville ha ytterligare ex. de ringde i fredags och paketet är på posten på eftermiddagen nu idag, måndag, snabba ryck.

Drygt en månad har jag fått vänta, rätt OK.

MVH

Omar Brännström

Men vänta lite här nu. Pratar inte du om Canon 5D?
Canon 30D är ju en kamera som inte finns ännu, men som det spekuleras om.

/Daniel

Haha. Vad ni spekulerar!

Tror inte att kameran kommer kosta 18 000, hålet mellan 350D och nya 20D blir för stort. Gissar på omkring 15 000-15 899 kronor ordinare pris. Sen tror jag inte att Canon kommer införa ny fattning på objektiven. Möjligtvis något övre "L", riktat till "proffs plus". Tror att 35D kommer blir en trevlig liten kamera, men kan nog inte konkurerar med 200D rent byggnads mässigt. För det skulle nog kräva en hel del ombyggnad för Canon som redan har en bra grund. Men man kan ju alltid hoppas och spekulera. :)

Sen tror jag, men tanke på ordföljden och ordvalen från vissa personer (inga namn nämda) att de skämtar och försöker få oss avundssjuka. Hehe! Ska bli intressant och se om miin analys stämmer!

Senast ändrad:
danielstenholm skrev:
Men vänta lite här nu. Pratar inte du om Canon 5D?
Canon 30D är ju en kamera som inte finns ännu, men som det spekuleras om.

/Daniel

Hej

Hade ställt mig i kö till 20D efterträdare (30D?) Hoppade denna platsen idag.

Köpte istället en Mark2N.

MVH

Omar

Jaha, så visade det sig till slut att kameran på den första suddiga bilden i tråden verkligen var den riktiga 30D med det uppdaterade 85/1,2L-objektivet. Då återstår bara vad det är för vitt objektiv som skymtar i bakgrunden (som varken är 70-200/4L eller 70-200/2,8)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar