Annons

30d?

Produkter
(logga in för att koppla)
måtte det inte vara denna man går och väntar på. Då lär man nog bli analog ett tag till... Hoppas åtminstone att dom skippar den inbyggda blixten till förmån för en bättre sökare.
 
Canon har väl haft inbyggd blixt på alla EOS XX-hus, så den chansen är nog rätt liten.

Tycker för övrigt klagomålen på sökaren är en smula överdrivna. Jag jämförde precis min EOS 50E med 10D:n och visst är det skillnad, men inte så dramatisk som många vill ha det till. Måhända är skillnaden stor jämfört med en proffskamera som EOS1, men det är ju inte frågan om samma produktsegment riktigt.
 
BoJohan skrev:
Canon har väl haft inbyggd blixt på alla EOS XX-hus, så den chansen är nog rätt liten.

Tycker för övrigt klagomålen på sökaren är en smula överdrivna. Jag jämförde precis min EOS 50E med 10D:n och visst är det skillnad, men inte så dramatisk som många vill ha det till. Måhända är skillnaden stor jämfört med en proffskamera som EOS1, men det är ju inte frågan om samma produktsegment riktigt.

Jo, men jag tycker kanske inte heller att en kamera som 20d bör ha inbyggd blixt. Utan att det kan räcka att ha det på Eos-xxx modellerna.

Klagomålen på sökaren är inte överdrivna i mina ögon. Lånade en 350d för ett tag sen och svor många gånger över den lilla mörka sökaren. Men det är också min åsikt och jag vet att många prioriterar andra saker...
 
Tycker ju det är riktigt dramatisk skillnad på sökarna mellan 5D och 20D, men det kanske är en annan femma.

Hoppas och hoppas återigen att de lyssnar på opinionen om en större sökare och information om iso.
 
s60761 skrev:
Tycker ju det är riktigt dramatisk skillnad på sökarna mellan 5D och 20D, men det kanske är en annan femma.

Hoppas och hoppas återigen att de lyssnar på opinionen om en större sökare och information om iso.

Ja, info om ISO i sökaren är en annan viktig sak.
 
Tycker fortfarande Canon borde göra en proffsmodell baserad på 1.6 sensorn. Tror faktiskt det skulle kunna finnas en marknad för den..
 
Canon EOS 35D heter kameran och den kommer att lanseras i februari/ mars i samband med fotomässan. Leverans börjar under april. Tidsmässigt ligger den rätt i tiden och det är en sensor med beskärningsfaktor 1,3 som sitter i kameran ersätta 20D och under en tid bli mellankameran mellan 20D och 5D. Antalet pixlar hamnar runt 10-12 miljoner tack vare samma packningstähet används som i 20D men på en större yta.

Kunderna efterfrågar större sökarbilder, fler pixlar, men vill inte betala 30 000:- för kameran. Kameran kommer att kosta ca 18 000:-. Ett paket med 24-105 IS komemr även att finnas. EF-s objektiven kommer inte att pass och kommer av Canon fasas ut i och med att inge nya APS-C kameror kommer att lanseras.
 
RolandM skrev:
Canon EOS 35D heter kameran och den kommer att lanseras i februari/ mars i samband med fotomässan. Leverans börjar under april. Tidsmässigt ligger den rätt i tiden och det är en sensor med beskärningsfaktor 1,3 som sitter i kameran ersätta 20D och under en tid bli mellankameran mellan 20D och 5D. Antalet pixlar hamnar runt 10-12 miljoner tack vare samma packningstähet används som i 20D men på en större yta.

Kunderna efterfrågar större sökarbilder, fler pixlar, men vill inte betala 30 000:- för kameran. Kameran kommer att kosta ca 18 000:-. Ett paket med 24-105 IS komemr även att finnas. EF-s objektiven kommer inte att pass och kommer av Canon fasas ut i och med att inge nya APS-C kameror kommer att lanseras.

Ja det lät ju övertygande, måste jag säga. Är det ren spekulation från din sida, eller har du insiderinfo? Ser bra ut, det du berättade. Om vi bara också fick info om ISO både i sökaren och på displayen, och ett vädertätat hus och minst lika många fps som 20D, så vore det mycket svårt att motstå.

Det enda jag ställer mig frågande till, är att det tidigare kommit information om att Canon skulle lägga ner tillverkningslinjen för 1.3x-sensorer. Kan ju ha varit disinformation för att missleda konkurrenter. Nåja, vi får se vad det lider. Hoppas det inte blir vi som lider. :)


Edit: Om det du Roland säger stämmer, så innebär det en till glad nyhet. Med större sensor en större prisma och en större spegel. Summa summarum, vi skulle bli kvitt smällandet av spegeln. Aahhh... vilken fröjd för oss som fotograferar i naturen.
 
Senast ändrad:
RolandM skrev:
EF-s objektiven kommer inte att pass och kommer av Canon fasas ut i och med att inge nya APS-C kameror kommer att lanseras.

Detta tror jag inte ett dugg på. Att Canon skulle sluta med EF-S är inte troligt dom närmsta åren, och att dom skulle lägga ner en så pass lukrativ marknad som 1.6 crop kamerorna är för att bara satsa på dyrare kameror är ännu orimligare. Det går inte att tillverka 1.3 crop sensorer lika biligt som man kan tillverka 1.6 crop.
 
Vi har alla olika förhoppningar.
Själv hoppas jag på 1,6 crop och inbyggd blixt i behåll. Helst alla knappar och rattar så likt 20D som möjligt så jag slipper lära om.
Större skärm vore bra och högre hastighet likaså, kanske 7 fps. Bra hög-ISO prestanda är viktigt för mig. Övriga prestanda i klass med D200 vore kanon. Större sökare bra men inte avgörande, spotmätning s**iter jag i.
Tror inte ett ögonblick på 1,3 crop då det skulle stoppa många 300D och 20D ägare med EF-S gluggar från att uppgradera. För dom som vill ha FF finns 5D fortfarande rykande färsk.
Tolkar Rolands tvärsäkra uttalande som en skämtsam provokation till reaktioner.
 
Ha-Ha!
Någon trodde bilden på den senaste 30d?, var fotad i ett testlabb!
Då har man säkert aldrig varit i ett företags allra hemligaste avdelningar, rena fantasier!
Den som kan smyga in med en mobilkamera i ett testlabb hos Canon, eller något annat testlabb, får sparken direkt.
En död individ!

Min gissning, en 5Df med inbyggd blixt (f), ligger i linje med många önskemål, till Canon.
Bilden är bara ett fejk!
Kan oxå vara en 5Af, Canon slår fotovärlden med häpnad, en ny analog systemkamera!
Alla de andra tillverkarna har ju nästan lagt ner produktionen av A-SLR, fältet är öppet
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.