ANNONS
Annons

30d nu eller vänta på 40d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Men du glömde räkna in att du nu också måste köpa ett 17-55/2.8 IS.

Men du får väl skylla på att du måste göra av med ännu mer pengar som företagare ;-)

Poäng!

Jag hade tänkt att köpa ett 24/1,4 istället för 30D. Men hela familjen måste ju få del av mitt fotograferande. Men nu lockar ju givetvis en 17-55/2,8 IS. En najs kombo för en pappaledig fotograf som inte vill bära runt för mycket.
 
Jag läser samma trådar överallt.

Tycker att denna stress som råder just nu nästan får en att tappa lusten. Folk hinner inte köpa en ny kamera så säljer dom den för att en ny har kommit ut. Varför ska du vänta på 40D? Den är gammal såfort den kommit ut på marknaden. Jag trodde aldrig att systemkameror skulle bli lika kortlivade som mobiltelefoner. Tragiskt.

Hade jag varit dig så hade jag köpt 30D. Det är en mycket bra kamera.
 
froderberg skrev:
Poäng!

Jag hade tänkt att köpa ett 24/1,4 istället för 30D. Men hela familjen måste ju få del av mitt fotograferande. Men nu lockar ju givetvis en 17-55/2,8 IS. En najs kombo för en pappaledig fotograf som inte vill bära runt för mycket.

Men det blir lite tungt. Själv bär jag bara omkring på en 35/2.0 numera. DEN är lätt, billig och tillräckligt bra. Dessutom slipper man det jobbiga zoomandet ;-)
 
Slowfinger skrev:
Men det blir lite tungt. Själv bär jag bara omkring på en 35/2.0 numera. DEN är lätt, billig och tillräckligt bra. Dessutom slipper man det jobbiga zoomandet ;-)

Om vi snackar tungt så går jag för tillfället runt och drämmer en 1D mark II med 24-70/2,8 i huvudet på sonen. En 30D med 17-55 är ju miniatyrprylar i jämförelse.
 
Wesley skrev:
Så är det nån som vet när 40D släpps?
Gissningsvis lanserar dom den på mässan i mars (med sedvanligt informations läckage någon vecka innan för att hypa lite..). Canons semipromodeller brukar ju också komma ut relativt snart efter en lansering. Så gissningsvis finns den att köpa i Sverige i maj.
 
Re: Re: 30d nu eller vänta på 40d?

lusidor skrev:
och ingen har väl lyckats se någon större skillnad i upplösning mellan Canons 8mp CMOS och Sonys 10mp CCD?. Det kanske kan hålla ett halvår till?

Jag har inte sett någon som *inte* lyckats visa upplösningsskillnad mellan dessa. Se tex dpreviews D200-test.

I övrigt tycker jag det är synd att inte Canon har släppt sin 40D än. Jag tycker dessutom det är något konstigt mot bakgrund av att de har 400D. Jag undrar varför? Tidigare har de hela tiden släppt 10D/20D etc innan motsvarande lågpris-dSLR, men inte nu. Jag antar att de var tvugna för att kunna konkurrera med D80/A100 etc, medan de tjänar relativ mindre på 30D-segmentet och har råd att vänta och utveckla kameran mer.

/ep
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: 30d nu eller vänta på 40d?

epep skrev:
Jag har inte sett någon som *inte* lyckats visa upplösningsskillnad mellan dessa. Se tex dpreviews D200-test.

Så här står det:
Turning up the in-camera sharpening to a level which better matches the EOS 20D brings the D200 very slightly out in front, while not a giant leap in resolution there are some areas of the image which exhibit finer detail. It's clear however that there's not a huge resolution advantage in moving from eight to ten megapixels.

Ingen större skillnad alltså, det här är för övrigt ingen vs.-tråd.

Poängen är att om ingen rimligen märker någon skillnad i praktisk användning när det gäller upplösning, då är det andra saker som avgör val av kamera och system för oss som insett att megapixlar inte är allt. I så fall kanske Canon kan sänka priset på 30D, hålla ytterligare på 40D utan att tappa marknadsandelar - och lansera andra modeller först. En "4000D" borde vara angelägnare som ersättare till 350, nu när både Nikon och Pentax har intressanta kameror i instegs-segmentet.

Kanske även nya proffsmodeller är intressanta att lansera före 40D om de har nya spännande sensorer på gång med bättre dynamik? Håll med om att det vore frustrerande med en lätt uppgradering av 30D på PMA och sedan visar det sig att Canon har sensorer med 2 EV bättre omfång som lanseras till hösten i 1DsMarkIII, och en 50D lanseras våren -08!

Men stalltipset är väl att både 40 och 4000 kommer till våren, nu när det är EOS-jubileum och allt. ;o)
 
Re: Re: Re: Re: 30d nu eller vänta på 40d?

lusidor skrev:
Så här står det:
Turning up the in-camera sharpening to a level which better matches the EOS 20D brings the D200 very slightly out in front, while not a giant leap in resolution there are some areas of the image which exhibit finer detail. It's clear however that there's not a huge resolution advantage in moving from eight to ten megapixels.

Ingen större skillnad alltså, det här är för övrigt ingen vs.-tråd.

Poängen är att om ingen rimligen märker någon skillnad i praktisk användning när det gäller upplösning, då är det andra saker som avgör val av kamera och system för oss som insett att megapixlar inte är allt. I så fall kanske Canon kan sänka priset på 30D, hålla ytterligare på 40D utan att tappa marknadsandelar - och lansera andra modeller först. En "4000D" borde vara angelägnare som ersättare till 350, nu när både Nikon och Pentax har intressanta kameror i instegs-segmentet.

Kanske även nya proffsmodeller är intressanta att lansera före 40D om de har nya spännande sensorer på gång med bättre dynamik? Håll med om att det vore frustrerande med en lätt uppgradering av 30D på PMA och sedan visar det sig att Canon har sensorer med 2 EV bättre omfång som lanseras till hösten i 1DsMarkIII, och en 50D lanseras våren -08!

Men stalltipset är väl att både 40 och 4000 kommer till våren, nu när det är EOS-jubileum och allt. ;o)

Jag längtar med spänning på de nya canon-kamerorna. Jag hade hoppats på att Canon skulle släppa 40D till photokina. Jag har länge gått i tankarna att köpa antingen D200 eller 30D, men har inte kunnat komma till skott eftersom D200 känns som en bättre kamera ur många aspekter men sämre än 30D ur andra. Om 40D kan matcha D200 på en del av de punkter som jag tänker på, men samtidigt behålla de fördelar 30D har nu, så kommer valet att falla på 40D.

/ep
 
Sitter lite i samma sist som någon innan.
Har idag en 10D som jag är jäkligt nöjd med.
Ibland så faljerar den dock.. Har märkt när man tar stora gruppbilder att 6 megapixlar ät på gränsen till att vara för lite.
Tyckte dock inte att det var lönt att uppgradera till 20D då det "bara" var 8 megapixlar. Samma sak med 30D...
Sedan nu i somras... Så... Var jag inne på att punga upp och köpa efterföljaren.. GISSA Om jag blev paff när den inte kom utan det kom en 400D istället med BÄTTRA prestanda i vissa fall .-)
SUCKAR!!

Nu funderar jag på att byta igen... Både det att min 10D dragit iväg över 20 000 sexponeringar och att jag rätt ofta känner ett behov av ett extra hus..
Så vad skall man göra...

Ytterligare en strulfaktor är att jag drar till egypten en vecka i mars och där vore det kul med en ny kamera :)
Skall komplettera med sambons A95 för UV bilder men systemkameran åker ju med i alla fall så....

Men vad skall de släppa för att bräcka nikon??
Eller skall man handla en 30D och acepptera att kanske få byta ut 10D om några månader när 40D kommer?

Kan man kanske drömma om fullformat för 15-17 000??
Skulle IBLAND vara bra med en fullformat kamera (vidvinkeln i trånga depåer med mera) men skulle sakna det speciella bilderna som ett 400 på en 1,6x kamera ger när man plåtar race...
 
Re: Re: Re: Re: Re: 30d nu eller vänta på 40d?

epep skrev:
Jag längtar med spänning på de nya canon-kamerorna. Jag hade hoppats på att Canon skulle släppa 40D till photokina. Jag har länge gått i tankarna att köpa antingen D200 eller 30D, men har inte kunnat komma till skott eftersom D200 känns som en bättre kamera ur många aspekter men sämre än 30D ur andra. Om 40D kan matcha D200 på en del av de punkter som jag tänker på, men samtidigt behålla de fördelar 30D har nu, så kommer valet att falla på 40D.

/ep

Jag hade en Nikon D200 men bytte till en 30D. Det känns sammantaget som en lika bra kamera fast betydligt billigare. Nikon har fördelar på vissa områden och Canon på andra. Sammantaget är jag minst lika nöjd med min 30D som jag var med D200.

Du kan nog räkna med att 40D får ungefär samma pris som D200. Idag kan du ju få 30D för en bit under 10 000 kronor. Ett Canonköp.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: 30d nu eller vänta på 40d?

Slowfinger skrev:
Du kan nog räkna med att 40D får ungefär samma pris som D200. Idag kan du ju få 30D för en bit under 10 000 kronor. Ett Canonköp.

Tror du verkligen det? Är inte Canon rätt nöjda med positioneringen på marknaden som det är? 30D ligger mitt emellan D80 m.fl. och D200. 5D med fullformat ligger lite över. Borde inte Canon kunna prestera ett vädertätat hus lite billigare än D200?
 
Hmmm... ja du har nog rätt. Canon vill väl slå tillbaka. Ett litet priskrig mot Nikon skulle ju inte sitta fel heller för oss konsumenter heller ;-)

Fast jag ska inte byta än på några år. Jag tar sämre bilder än min 30D klarar så det finns ingen anledning att byta. Kameran är inte begränsningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.