Nu var ju mitt inlägg inte baserat på speciellt seriösa antaganden. Mer att 350D fick den uppdateringen i 400D (okej..lite till). Men kanske den ökande konkurransen på marknaden har fått Canon att inse att det måste göras något ordentligt om de vill vara med i matchen.
Mycket möjligt att vi får se en vädertätad modell, knappast mycket mer än 10MP, eftersom man redan nu kan se hur det påverkar bildresultatet negativt vid högre ISO på en APS-C sensor. Jag tror att de f.n. har nått den praktiska gränsen för vad en APS-C klarar av om man inte vill tumma på brusegenskaperna. En större sensor är ju som sagt inte aktuellt med tanke på EF-S. Men om vi säger såhär då. Istället för fler pixlar, så har kameran 1-2 steg bättre exponeringslattitud?
De saker som du önskar skiljer väl sig inte så nämnvärt från det jag angav?
Större skärm kan vi nog fetglömma. 2,5" är den nya standarden och jag tror det kan vara svårt att få plats med större. Däremot kan den (som jag skrev) förbättras med t.ex. högre upplösning och bättre information. Sedan angav jag allt om du önskar förutom IS, och likadant där, så tror jag att det kan Canon-ägarna fetglömma fn. Jag tror istället på enklare och billigare IS-objektiv.
Så då kan vi säga att denna klassen förmodligen är ganska färdigutvecklad. Det är ju bara vi bångstyriga entusiaster som vill ha mer än vad vi egentligen behöver. Du skriver att din 20D levererar bilder i kvalité som räcker till 100%..vad ska du då med mer pixlar? Är det inte bättre med större exponeringslattitud?
Nej, låt nu pixlarna stå tillbaka för annan, viktigare utveckling.