Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30d nu eller vänta på 40d?

Produkter
(logga in för att koppla)

dvraptor

Medlem
Vad tror ni, köpa en 30d nu för 9900:- ink frakt från Pixxass minus 1400:- i cashback tot 8500:-

Eller vänta några veckor och hoppas på en sänkning på 30d huset efter jul alternativt vänta på 40d?

Samtidigt kan jag gå miste om cashbacken på 30d...

Måste bestämma mig nu...
 
Ja, det är inte lätt att veta. Jag vågar inte råd, men förstår ditt dilemma. Kanske borde det avgörande för dig vara om du känner ett stort behov av att fota med systemkamera under den närmaste tiden. Generellt sett gäller ju att det alltid blir bättre köp längre fram (till sist kommer ju 40D att reas ut som en gammal uttjänt långvårdspatient...) men att man inte har någon kamera om man väntar. Köp alltså inte för att det är förmånligt nu (om det nu är så) utan för att du behöver en kamera nu och det inte är grymt oförmånligt. Grymt oförmånligt tror jag inte att det är. Frågan är alltså: tänker du fota eller ej? Bara några tankar.
MVH
/JK
 
1. Blir 30D sämre för att 40D kommer?

2. Kan du köpa en kommande? 40D för 8500:-?

3. Behöver du en kamera nu?
 
30D är en kanonkamera vad gäller bildkvalitet. 40D lär ju ha tio miljoner pixlar men so what. Det som däremot kunde lyfta den modellen är en större sökare och användarvänlighet som till exempel auto-iso.

Men frågan är om det är värt pengarna. 40D bör ju hamna runt 15 000 kronor för huset. I samma prisklass som Nikon D200.

Så vill du ha en bra kamera till ett mycket bra pris: köp 30D med cashback nu.
 
När vi ändå snackar 40D. Är det någon som hört mer om när den eventuellt kan tänkas dyka upp och vad den i så fall kommer att ha för specifikationer. Jag tycker det har varit ovanligt tyst ett tag nu.

/Joakim
 
PMA 2007.
10 MP
Antidust-filter
förbättrad LCD
Större jpg+RAW buffert

Kan oxå tänkas att det blir större förändringar, eftersom i princip "alla" har släpt en prosumer 10MP-kamera redan.

Frågan är, ska man satsa på 40D eller vänta på 50D ?
 
Behöver du kameran nu så köp den nu!

Bildkvaliteten från både 20D och 30D räcker gott och väl till magasinuppslag och A2 affischer, förutsatt att man fotar i RAW och har tillgång till programvara med bra interpolerings funktion exempelvis CS eller CS2. Jag tänker inte byta till 5D utan kommer att fortsätta arbeta med 20D tills en riktig uppföljare till 20D med tystare slutare och framförallt bättre dynamiskt omfång kommer ut på marknaden.
 
30D är en asbra kamera för 8500kr. Det är helt omöjligt att veta vad Canon hittar på, men gissa kan man:

Fall 1: 40D blir en 400D i 30D hus med ett pris på 10-11kkr, då har du gjort ett bra köp.

Fall 2: funktioner som inbyggt IS, större sökare och/eller vädertätning, priset hamnar mycket högre än 8500kr, kanske uppåt 12-14kkr. En väsentlig förbättring, men är den värd mellanskillnaden?

Din 30D kommer inte i något fall att rasa i pris. Du kommer kunna sälja den för 7500kr i februari, om den inte har gått mer än 1000 exp, alltså tre-fyra rullar i veckan.

Lycka till.
 
Jag tycker det skulle vara intressant om Canon eller Nikons nästa semiproffskamera hade en sensor liknande EOS 1 Mark II, dvs en med 1,3X crop. Det vore en ganska så rejäl uppgradering. Bättre LCD och enbart fler pixlar känns inte värt att vänta på. Jag tänker att många väntar på något som radikalt förbättrar såväl användandet som resultatet. Tänk en Canon 10-22 eller Nikon 12-24 med endast 1,3X crop. Själv väntar jag otåligt på Fujis S5 och kommande tester på den. Är den snabb och har lågt brus, så borde den kunna sopa marknaden, det dynamiska omfånget från föregångaren är som jag förstått det väldigt bra. vad gäller köp av 30D idag så är det knappast någon dålig affär. Priset lär knappast sjunka speciellt mycket, det finns liksom inget utrymme för det rent marknadsmässigt. Försäljningen av 400D skulle bli alltför lidande. Däremot kan jag i teorin tänka mig att 5D eller uppföljaren till den har en marginal ner till ca 20000 för huset. Det är den modell som en tålmodig köpare har mest pengar att tjäna på, om man klarar av att vänta.
 
Senast ändrad:
Fast det skulle inte gå med alla EF-S objektiv som canon producerat! Nikon har väl också gjort en massa crop objektiv som bara går på 1.5 crop sensoren, så du får nog drömma ett bra tag till...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.