Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
30d nu eller vänta på 40d?
- Trådstartare dvraptor
- Start datum
Janne K
Aktiv medlem
Ja, det är inte lätt att veta. Jag vågar inte råd, men förstår ditt dilemma. Kanske borde det avgörande för dig vara om du känner ett stort behov av att fota med systemkamera under den närmaste tiden. Generellt sett gäller ju att det alltid blir bättre köp längre fram (till sist kommer ju 40D att reas ut som en gammal uttjänt långvårdspatient...) men att man inte har någon kamera om man väntar. Köp alltså inte för att det är förmånligt nu (om det nu är så) utan för att du behöver en kamera nu och det inte är grymt oförmånligt. Grymt oförmånligt tror jag inte att det är. Frågan är alltså: tänker du fota eller ej? Bara några tankar.
MVH
/JK
MVH
/JK
StaffanH
Avslutat medlemskap
Wesley skrev:
Fungerar det här med cashback om man handlar från Tyskland eller nått annat Eu-land?
Fungerade för mig, iofs var det förra året.
P.R.
Aktiv medlem
Man kan avstå ifrån att tolka det och kika i facit iställetnutte skrev:
Pa cashbacklappen står "Erbjudandet gäller endast i inköpslandet." hur man nu ska tolka det..
I villkoren uttrycks det tydligare:
Kampanjen genomförs i Sverige, Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Polen. För att du ska kunna få pengar tillbaka måste produkten vara inköpt i något av de uppräknade länderna och du måste vara konsument i något EEA-land (dvs. i alla länder som är medlemmar i EU samt Norge, Island, Liechtenstein) eller i Schweiz.
Slowfinger
Aktiv medlem
30D är en kanonkamera vad gäller bildkvalitet. 40D lär ju ha tio miljoner pixlar men so what. Det som däremot kunde lyfta den modellen är en större sökare och användarvänlighet som till exempel auto-iso.
Men frågan är om det är värt pengarna. 40D bör ju hamna runt 15 000 kronor för huset. I samma prisklass som Nikon D200.
Så vill du ha en bra kamera till ett mycket bra pris: köp 30D med cashback nu.
Men frågan är om det är värt pengarna. 40D bör ju hamna runt 15 000 kronor för huset. I samma prisklass som Nikon D200.
Så vill du ha en bra kamera till ett mycket bra pris: köp 30D med cashback nu.
ulltand
Aktiv medlem
dvraptor skrev:
...Måste bestämma mig nu...
Hur som. Digitala prylar som kameror lär ju iaf inte öka i pris. Mao har du inte bråttom.
Chasid
Aktiv medlem
Behöver du kameran nu så köp den nu!
Bildkvaliteten från både 20D och 30D räcker gott och väl till magasinuppslag och A2 affischer, förutsatt att man fotar i RAW och har tillgång till programvara med bra interpolerings funktion exempelvis CS eller CS2. Jag tänker inte byta till 5D utan kommer att fortsätta arbeta med 20D tills en riktig uppföljare till 20D med tystare slutare och framförallt bättre dynamiskt omfång kommer ut på marknaden.
Bildkvaliteten från både 20D och 30D räcker gott och väl till magasinuppslag och A2 affischer, förutsatt att man fotar i RAW och har tillgång till programvara med bra interpolerings funktion exempelvis CS eller CS2. Jag tänker inte byta till 5D utan kommer att fortsätta arbeta med 20D tills en riktig uppföljare till 20D med tystare slutare och framförallt bättre dynamiskt omfång kommer ut på marknaden.
Slowfinger
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
PMA 2007.
10 MP
Antidust-filter
förbättrad LCD
Större jpg+RAW buffert
Blir det inte mer än så får nog Canon finna sig i att bli nummer två på marknaden. Då är det ju bara en simpel upphottning som 350XL, förlåt 400D...
marooned
Aktiv medlem
30D är en asbra kamera för 8500kr. Det är helt omöjligt att veta vad Canon hittar på, men gissa kan man:
Fall 1: 40D blir en 400D i 30D hus med ett pris på 10-11kkr, då har du gjort ett bra köp.
Fall 2: funktioner som inbyggt IS, större sökare och/eller vädertätning, priset hamnar mycket högre än 8500kr, kanske uppåt 12-14kkr. En väsentlig förbättring, men är den värd mellanskillnaden?
Din 30D kommer inte i något fall att rasa i pris. Du kommer kunna sälja den för 7500kr i februari, om den inte har gått mer än 1000 exp, alltså tre-fyra rullar i veckan.
Lycka till.
Fall 1: 40D blir en 400D i 30D hus med ett pris på 10-11kkr, då har du gjort ett bra köp.
Fall 2: funktioner som inbyggt IS, större sökare och/eller vädertätning, priset hamnar mycket högre än 8500kr, kanske uppåt 12-14kkr. En väsentlig förbättring, men är den värd mellanskillnaden?
Din 30D kommer inte i något fall att rasa i pris. Du kommer kunna sälja den för 7500kr i februari, om den inte har gått mer än 1000 exp, alltså tre-fyra rullar i veckan.
Lycka till.
LasseL
Aktiv medlem
cgw skrev:
eller 60D eller 70D eller 80D eller 90D....
...exaktamundo. Ingen idé att vänta, man väntar bara ihjäl sig.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag tycker det skulle vara intressant om Canon eller Nikons nästa semiproffskamera hade en sensor liknande EOS 1 Mark II, dvs en med 1,3X crop. Det vore en ganska så rejäl uppgradering. Bättre LCD och enbart fler pixlar känns inte värt att vänta på. Jag tänker att många väntar på något som radikalt förbättrar såväl användandet som resultatet. Tänk en Canon 10-22 eller Nikon 12-24 med endast 1,3X crop. Själv väntar jag otåligt på Fujis S5 och kommande tester på den. Är den snabb och har lågt brus, så borde den kunna sopa marknaden, det dynamiska omfånget från föregångaren är som jag förstått det väldigt bra. vad gäller köp av 30D idag så är det knappast någon dålig affär. Priset lär knappast sjunka speciellt mycket, det finns liksom inget utrymme för det rent marknadsmässigt. Försäljningen av 400D skulle bli alltför lidande. Däremot kan jag i teorin tänka mig att 5D eller uppföljaren till den har en marginal ner till ca 20000 för huset. Det är den modell som en tålmodig köpare har mest pengar att tjäna på, om man klarar av att vänta.
Senast ändrad:
t_mauritsen
Aktiv medlem
Fast det skulle inte gå med alla EF-S objektiv som canon producerat! Nikon har väl också gjort en massa crop objektiv som bara går på 1.5 crop sensoren, så du får nog drömma ett bra tag till...
Slowfinger
Aktiv medlem
Istället för 30D eller 40D kanske du kan köpa en begagnad Nikon och en massa objektiv från rymdfärjan ;-) Klicka på high res:
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/station/crew-14/html/iss014e08795.html
Jädrans vad mycket fotoprylar...
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/station/crew-14/html/iss014e08795.html
Jädrans vad mycket fotoprylar...