Annons

30D Auto-iso i ny Firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

cannik

Aktiv medlem
Jag kanske har fel men när det gäller nya Firmware till Canon så handlar det bara om buggfixar.

Men när det gäller Nikon bjuder dom på lite fler "nyttigheter".

Skulle det va möjligt för Canon att lägga in Auto-iso (t.ex) i en ny Firmware?.(liknande Nikon d200)

Johnny
 
den har auto ISO om du använder motivprogramen.
Varför ska det vara bra för ner det är lätt att ändra det själv...
 
Auto-iso är en vettig funktion som 30D saknar. Tyvärr är det nog osannolikt att man får den funktionen.

I Nikon D200 är auto-iso ställbar på ett intelligent sätt, vilket är riktigt bra.

Jag skulle absolut vilja ha autoiso.
 
"Auto-iso är en vettig funktion som 30D saknar. Tyvärr är det nog osannolikt att man får den funktionen.

I Nikon D200 är auto-iso ställbar på ett intelligent sätt, vilket är riktigt bra.

Jag skulle absolut vilja ha autoiso."

Jag oxå. Skulle det va teoretiskt möjligt för Canon att lägga in något liknande? (i en Firmware)

Är det inte så att Nikon bjuder på nya funktioner (och buggfixar)i sina FW Canon däremot kommer endast med buggfixar in sina FW.

Eller så har jag fel...

Johnny
 
cannik skrev:
Är det inte så att Nikon bjuder på nya funktioner (och buggfixar)i sina FW Canon däremot kommer endast med buggfixar in sina FW.

Så brukar det vara. Men i Eos 3 kom en extra CF-funktion. Lades in på verkstaden vid service.
 
Jag har autoiso på min KM D7D men önskar att den var lika intelligent som Nikons omställbara. I KM:s fall så är den mest irriterande då den inte ändrar iso som jag vill att den ska göra, den ökar för tidigt och endast upp till 400...

En ställbar däremot vore suvve!

//Larsa
 
Det borde vara väldigt enkelt för Canon att lägga till detta i FW, lite märkligt att det dröjer. Om Canon släppte sin FW som open source, så skulle någon glad hackare lagt till detta på en timme :)
 
JONNY CU skrev:
den har auto ISO om du använder motivprogramen.
Varför ska det vara bra för ner det är lätt att ändra det själv...

Har både Nikon och Canon och auto-iso är extremt värdefullt i snabba situationer. Förutom bekvämligheten och snabbheten så kan du ställa in en fungerande kombination av bländare och slutartid i till exempel en konsertsituation där ljuset ändras hela tiden. Då vet du att kameran blixtsnabbt och ständigt ställer kameran på lägsta möjliga iso för den kombinationen. När du sedan tittar igenom bilderna ser du att iso-värdet varierar genom alla bilder.
Extremt bra funktion!
Att Canon bara lagt det i de fjantiga motivprogrammen och bara upp till iso 400 är löjligt. Canon är ju verkligen det märke som funkar bra upp till iso 1600.

Och det skulle vara hur enkelt som helst att implementera det om bara Canon ville det. Alla press- och sportfotografer skulle ha stor nytta av det...

Men Canon har helt klart ganska mycket att lära av Nikon när det gäller användarvänlighet och ergonomi. Men Canon tar bättre bilder på höga iso förstås.

Men leve auto-iso!!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.