Jag har kört den sedan 2:a oktober och den fanns till salu i en vanlig fotobutik, så det var bara att stövla in och köpa en och sedan börja att fotografera direkt, så jag har svårt att förstå det där med leveranstider. Visst kan vissa leverantörer ha bra priser, men har de inga kameror att leverera så spelar det ingen roll om de så lovar att ge bort dem.
Nåväl, erfarenheterna hittills är positiva. Argument som att den känns plastig biter inte, för den är byggd av plast och då ska den kännas som den är gjord av plast. Tyvärr har ordet plast förknippats med usel kvalité, då plasten inte var färdigutvecklad på 50-talet när plasten började att dyka upp. Idag är plast ett mycket bra matrial som används till de flesta produkter. Bildkvalitén är det då inget fel på och blixtljuset doserar tyvärr ut 2/3 steg för lite ljus enligt min uppfattning. Detta är dock den enda bristen som jag ser i kameran. Nu är detta för mig inget problem då vanligtvis använder en extern blixt somkan justera blixtljuset och aktivera synk på andra ridån. Finns även en sträng här på FS som beskriver hur programvara för EOS 10D kan änvändas för att ställa in blixtlhjuskompensationen, Funktionerna finns i kameran även om det inte finns meny för dem. Kameran är lättanvänd och lätt att bära med sig. Mycket kamera för priset den betingar och efter jul och när Nikon börjar sälja D70 så kommer sannolikt rset att sjunka än mer.
Om behovet av funktioner är att kunna justera mängden blixtljus, ridåsynk för blixt eller spegeluppfällning samt inställning av färgtemeratur i kelvin, så är får man lägga på några tusenlappar och köpa en 10D, som i stort ger samma bildkvalité ´men har fler funktioner och en högre vikt beroende på att kameran är byggd i mer i metalllegeringar än plast och har svart färg.
Några bildexempel från kameran finns i portföljen. Ibland kallar jag kameran Bosse, för det är en riktig kanon och Bosse är smeknanet för t ex Bo Fors...
/Roland som inte vet vad han går miste om