Annons

300D, mindre filstorlek på bilderna.

Produkter
(logga in för att koppla)
QoS skrev:
Frågan är som är värst, ta bort riktig information oåterkalligt eller skapa information från riktigt underlag.

Det är inte så att jag menar att komprimering är dåligt i allmänhet utan att JPEG är mycket sämre än Fraktalinterpolation.

Jag förstår inte hur du resonerar nu..när du väljer 2.8mp istället för 6.3mp så väljer du ju att ta bort en massa information.

Förutom det så är även 2,8mp bilden komprimerad.

Det är det jag försöker säga, i valet mellan mycket JPEG-komprimering och en bra interpolering metod är interpolering det som ger minst fel, inte för att interpolering alltid är bra, men för att JPEG är relativt sett riktigt dåligt.

Många av problemen med just JPEG har adresserats i JPEG2000-standarden, vilket kommer vara ett enormt lyft. Just den tekniken som används i JPEG2k är samma tekink som används i många GIS-system, men som har blivit tillgängligt till en rimligt kostnad först nu.

- QoS

QoS skrev:
Det är det jag försöker säga, i valet mellan mycket JPEG-komprimering och en bra interpolering metod är interpolering det som ger minst fel, inte för att interpolering alltid är bra, men för att JPEG är relativt sett riktigt dåligt.

- QoS

Tycker du ska ta en titt på en 300D bild vid 6.3mp "normal" komprimering.

Sen jämföra det med en 300D bild tagen vid 2.8mp "Fine"..interpolerat till 6.3mp..och sen se vilken som ger högst upplösning/bäst resultat.

Jag skulle inte välja annat än full upplösning, hellre välja en högre komprimering.

Det är ju det jag försöker säga, det är bättre. Om du har vägarna förbi Lantmäterimyndigheten så kan dom visa prov på det hela. :)

- QoS

Låter bra, så får du rapportera sen när du är Interpolations-frälst! :)

Dom har en rätt häftig GIS-tjänst på deras hemsida där man kan kolla flygbilder på alla möjliga (och omöjliga) platser, http://www.lantmateriet.se/. :)

- QoS

2.8mp "fine" komprimering bilden interpolerat till 6.3mp.

Bilagor

• int.jpg
    int.jpg
    37.8 KB · Visningar: 228
6.3mp bilden en gång till så de hamnar brevid varandra..

Bilagor

• komp.jpg
    komp.jpg
    42.2 KB · Visningar: 235
Nice, har faktist inte sett det göras på en vanlig PC så det ska bli intressant att se resultatet. :)

Är det bara, min skärm eller är det olika ljust på dom två bilderna?

- QoS

Hm..det var ju ett plug-in till PS..jag kör inte med PS.

Någon annan får testa.

QoS skrev:
Är det bara, min skärm eller är det olika ljust på dom två bilderna?

Interpolering gör konstiga saker med bilder...det är samma ljus.

Senast ändrad:
Kan du inte lägga upp bilden så kan jag köra den. Verkar lite klurig den här plug-inen.

- QoS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar