Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera s/v bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder också SpotOne som jag köpte för 5-6 år sen.

Använder nr 3 mest o har bara en kvarts liten flaska kvar så det är dags att börja leta...

Bra att veta att retuschen inte påverkas av värmen i pressen. Och bra att kunna retuschera både före och efter monteringen av bilden. Ibland vill man ju ha bra arbetsfölde o ibland mer omväxling...
 
Nu har jag monterat bilder på kartong med adhesiv och det blev bra! Instruktionen här i tråden var jättebra att ha till hands!

Mycket handlade om igångsättningströghet! När jag väl gjort den första monteringen var det mycket enklare med nästa.

Några reflektioner:

* Bra att skära till hela "bildpaketet" efter monteringen i värmepressen. M a o att låta adhesiven och kartongen gå lite utanför själva bildytan.

* Har en 30 w lödkolv för att värma adhesiven mot baksidan av bilden och mot kartongen. En 15 w kolv räcker mer än väl. Funderar också på att göra en specielspets av koppar i form av ett ministrykjärn. Jag tror att en lite större yta på spetsen ytterligare kan få ner arbetstemperaturen så man minskar risken för att bränna baksidan på bilden.

* Tycker det är svårt att skära igenom kartongen med den monterade bilden i ett "skär". Det krävdes tre drag med knivbladet innan det var helt igenom kartongen. Flera "skär" ökar risken för att papperet "frasas". Är nog bara en fråga om övning och att ofta byta till nya knivblad.
 
Janne G skrev:
Nu har jag monterat bilder på kartong med adhesiv och det blev bra! Instruktionen här i tråden var jättebra att ha till hands!

Mycket handlade om igångsättningströghet! När jag väl gjort den första monteringen var det mycket enklare med nästa.

Några reflektioner:

* Bra att skära till hela "bildpaketet" efter monteringen i värmepressen. M a o att låta adhesiven och kartongen gå lite utanför själva bildytan.

* Har en 30 w lödkolv för att värma adhesiven mot baksidan av bilden och mot kartongen. En 15 w kolv räcker mer än väl. Funderar också på att göra en specielspets av koppar i form av ett ministrykjärn. Jag tror att en lite större yta på spetsen ytterligare kan få ner arbetstemperaturen så man minskar risken för att bränna baksidan på bilden.

* Tycker det är svårt att skära igenom kartongen med den monterade bilden i ett "skär". Det krävdes tre drag med knivbladet innan det var helt igenom kartongen. Flera "skär" ökar risken för att papperet "frasas". Är nog bara en fråga om övning och att ofta byta till nya knivblad.
Visst blir det snyggt och proffsigt.

Jag skär inte en sådan kartong med ett drag. Första draget brukar jag dra lite lösare för att skapa ett spår till de andra 2 dragen.

Ta inte i för mycket, det är bättre att noggrannt skära ett drag extra än att ta i och skära ett utanför första spåret.
 
Erik Schalin skrev:
Det beror på vilken retusch du använder.

Själv använder jag SpotOne. Den sugs in i pappret och lämnar inte ett synligt spår om man gör rätt.
Den påverkas heller inte av värmen i pressen.

Problemet med denna fantastiska retusch är att han som gjorde den dog i en hjärtattack 2004 eller 5, Jag har läst lite olika rykten på nätet.

Du kan försöka köpa den på ebay. Jag lyckades få tag på ett set med 5 av 6 flaskor förra månaden. Blandningskartan var tyvärr inte med. Och skall du bara ha tag på EN så är det #3 som gäller.

Du kan prova & höra med silverprint i England. De har kanske ngn ersättare.

Erik, jag kan scanna in blandningskartan och maila den om du är intresserad.
 
Såg just att mitt exemplar är mer än 25 år gammalt, (kan inte fatta att det var så länge sen jag köpte färgerna). Vill ni ändå ha det så maila era adresser till mig via fotosidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.