Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
300d med bra optik VS. 10d med kass optik
- Trådstartare fizen
- Start datum
Brummelisa
Aktiv medlem
Med tanke på att det egentligen inte är mycket som skiljer dem kamerana åt (när det gäller kvalitén på fotot) så vinner 300d överlägset, då priset är lägre och man kan lägga mer pengar på linsen.
/ Marcus
/ Marcus
ThomasT
Aktiv medlem
fizen skrev:
Jo, jag hade tänkt köpa en begagnad kamera. Oavsett om det är 300d eller 10d.
Jag har runt 8000-9000 att lägga.
Vad fotar du? Vet du vilka brännvidder du behöver och hur ljusstarka objektiv som behövs?
ThomasT
Aktiv medlem
Jag vet att många grät över att deras sigmaobjektiv var skit jämfört med andra budgetalternativ. Men jag är inte helt säker på det är dessa de gäller.
Jag skulle nog satsat på en 300D med kitobjektivet. Alternativt en 300D med ett 20mm 2,8 och ett 50mm 1,8 (som jag kör till min 10D). Behöver du verkligen brännvidder upp till 200 mm? Det känns svårt att kombinera kvalitet med ett bra pris när man snackar telezoomar.
Jag skulle nog satsat på en 300D med kitobjektivet. Alternativt en 300D med ett 20mm 2,8 och ett 50mm 1,8 (som jag kör till min 10D). Behöver du verkligen brännvidder upp till 200 mm? Det känns svårt att kombinera kvalitet med ett bra pris när man snackar telezoomar.
Megapolare
Aktiv medlem
fizen skrev:
Allt från naturbilder till fest.
Jag har hittat en med dessa objektiv:
Sigma AF 18-50 f/3.5-5.6
Sigma AF 55-200 f/4-5.6
Sök här på fotosidan. Sigmas 18-50 är inte speciellt omtyckt, riktigt dåligt verkar vara det allmänna omdömmet. 55-200 är inte fullt så dåligt, men inte heller bra på något vis.
Det är optiken som du skall satsa på!
Det är också därför D70 med det mycket prisvärda 18-70 objektivet har blivit så populär. En begagnad sådan ligger i ditt prisläge och är ett riktigt bra köp!
//
Sigmas 18-50/2,8 verkar vare en hit. Ljusstyrka är alltid bra och har du råd så satsa på den gluggen. Vänta hellre då med telezoom.
dumbo
Aktiv medlem
ThomasT skrev:
brännvidder upp till 200 mm? Det känns svårt att kombinera kvalitet med ett bra pris när man snackar telezoomar.
Man kan ju få rätt hyfsad bildkvalitet från relativt billiga objektiv, det är ju bara det att man måste blända ner dem en del för att de ska "vakna". Och eftersom de redan är ljussvaga så...
Sigmas 70-300/4-5.6 APO II är ju inte SÅ dålig tex. Men visst, jämför man med en 70-200/2.8 så...
Köper man begagnat borde man kunna klämma in en 300D med kitoptiken, en Sigma enl. ovan och en 50/1.8 inom ramen för hans budget och det är nog ett hyfsat "startpaket" eg.
Annars håller jag med om att det är vettigare att lägga lite mer pengar på de kortare brännvidderna om man inte måste ha så mycket tele.
fizen
Aktiv medlem
Är det kanske bättre att köpa den från tyskland ny?
På http://www.technikdirekt.de/ kostar den 8000:- med 512 mb minne. Tror man får garanti som man kan ha nytta av i Sverige. Vet ni nåt?
På http://www.technikdirekt.de/ kostar den 8000:- med 512 mb minne. Tror man får garanti som man kan ha nytta av i Sverige. Vet ni nåt?
ThomasT
Aktiv medlem
http://www.ac-foto.com/ac/shop/info...&tabelle=PREISLISTEN&id=16148&new_sprache=ger
Kanske detta kan vara något? Har självt beställt från ac-foto och kan rekommendera dem.
Kanske detta kan vara något? Har självt beställt från ac-foto och kan rekommendera dem.
Linmajon
Aktiv medlem
Varför inte en sprillans NY 10D för 9995:- ??fizen skrev:
Jo, jag hade tänkt köpa en begagnad kamera. Oavsett om det är 300d eller 10d.
Jag har runt 8000-9000 att lägga.
http://www.dustinhome.se/DacsaPorta...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010051496
Arne S
Aktiv medlem
Hej Fido!
Jag köpte själv en 300D med de båda Sigma-objektiven du nämner. Vill inte påstå att jag grät över resultatet, men nöjd; Nja...
Jag har numera "uppgraderat" med några vassare och ljusstarkare objektiv. Grym skillnad. Har oxå testat "kitobjektivet" efs 18-55 och det var inte helt fel, klart bättre än Sigma´s 18-50 enligt min uppfattning.
Ser att du bor någonstans i skåneland. Har du vägarna förbi Åstorp någongång kan du höra av dig om du vill prova Sigmagluggarna för att själv bilda dig en uppfattning. Skicka ett mail bara. /Arne
Jag köpte själv en 300D med de båda Sigma-objektiven du nämner. Vill inte påstå att jag grät över resultatet, men nöjd; Nja...
Jag har numera "uppgraderat" med några vassare och ljusstarkare objektiv. Grym skillnad. Har oxå testat "kitobjektivet" efs 18-55 och det var inte helt fel, klart bättre än Sigma´s 18-50 enligt min uppfattning.
Ser att du bor någonstans i skåneland. Har du vägarna förbi Åstorp någongång kan du höra av dig om du vill prova Sigmagluggarna för att själv bilda dig en uppfattning. Skicka ett mail bara. /Arne