ANNONS
Annons

300d med bra optik VS. 10d med kass optik

Produkter
(logga in för att koppla)

fizen

Aktiv medlem
Hejsan.
Vad tycker ni är det bästa köpet. En Canon eos 300d med hyfsat bra optik eller en Canon eos 10d med leksaksobjektivet man får till?

En begagnad 300D med megaoptik! Jag skulle helt klart satsat på en 300D om det bara fanns dessa två alternativ.

Vad ska man med en kamera för 10 000 till om man ändå tänker satsa på skitopitk, bilderna kommer se ut som skit rent utsagt. (lite överdrivet)

Med tanke på att det egentligen inte är mycket som skiljer dem kamerana åt (när det gäller kvalitén på fotot) så vinner 300d överlägset, då priset är lägre och man kan lägga mer pengar på linsen.

/ Marcus

Man får inget leksaksobjektiv med till 10D.. Det får man däremot till 300D ;)

Numera kan man dock hitta en fin begagnad 10D för samma pris som en ny 300D...

Frågar du därför du funderar på att skaffa en av dessa kameror eller är det rent generellt?

Om du nu funderar på ett köp kan du ju berätta hur mycket du har att leka med och andra väsentliga saker som kan vara intressanta.

Jo, jag hade tänkt köpa en begagnad kamera. Oavsett om det är 300d eller 10d.
Jag har runt 8000-9000 att lägga.

Allt från naturbilder till fest.
Jag har hittat en med dessa objektiv:
Sigma AF 18-50 f/3.5-5.6
Sigma AF 55-200 f/4-5.6

Jag vet att många grät över att deras sigmaobjektiv var skit jämfört med andra budgetalternativ. Men jag är inte helt säker på det är dessa de gäller.

Jag skulle nog satsat på en 300D med kitobjektivet. Alternativt en 300D med ett 20mm 2,8 och ett 50mm 1,8 (som jag kör till min 10D). Behöver du verkligen brännvidder upp till 200 mm? Det känns svårt att kombinera kvalitet med ett bra pris när man snackar telezoomar.

fizen skrev:
Allt från naturbilder till fest.
Jag har hittat en med dessa objektiv:
Sigma AF 18-50 f/3.5-5.6
Sigma AF 55-200 f/4-5.6

Sök här på fotosidan. Sigmas 18-50 är inte speciellt omtyckt, riktigt dåligt verkar vara det allmänna omdömmet. 55-200 är inte fullt så dåligt, men inte heller bra på något vis.

Det är optiken som du skall satsa på!
Det är också därför D70 med det mycket prisvärda 18-70 objektivet har blivit så populär. En begagnad sådan ligger i ditt prisläge och är ett riktigt bra köp!

//

Sigmas 18-50/2,8 verkar vare en hit. Ljusstyrka är alltid bra och har du råd så satsa på den gluggen. Vänta hellre då med telezoom.

ThomasT skrev:
brännvidder upp till 200 mm? Det känns svårt att kombinera kvalitet med ett bra pris när man snackar telezoomar.

Man kan ju få rätt hyfsad bildkvalitet från relativt billiga objektiv, det är ju bara det att man måste blända ner dem en del för att de ska "vakna". Och eftersom de redan är ljussvaga så...
Sigmas 70-300/4-5.6 APO II är ju inte SÅ dålig tex. Men visst, jämför man med en 70-200/2.8 så...

Köper man begagnat borde man kunna klämma in en 300D med kitoptiken, en Sigma enl. ovan och en 50/1.8 inom ramen för hans budget och det är nog ett hyfsat "startpaket" eg.
Annars håller jag med om att det är vettigare att lägga lite mer pengar på de kortare brännvidderna om man inte måste ha så mycket tele.

Hej Fido!

Jag köpte själv en 300D med de båda Sigma-objektiven du nämner. Vill inte påstå att jag grät över resultatet, men nöjd; Nja...
Jag har numera "uppgraderat" med några vassare och ljusstarkare objektiv. Grym skillnad. Har oxå testat "kitobjektivet" efs 18-55 och det var inte helt fel, klart bättre än Sigma´s 18-50 enligt min uppfattning.
Ser att du bor någonstans i skåneland. Har du vägarna förbi Åstorp någongång kan du höra av dig om du vill prova Sigmagluggarna för att själv bilda dig en uppfattning. Skicka ett mail bara. /Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar