Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300/4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Jag funderar på ett beg 300/4,5 AIS. Har de alltid stativfäste? Finns det några uppenbara nackdelar, förutom då just ljusstyrka 4,5?

Jodå, information finns det gott om. På en sida får den 5+, en annan 2-3 beroende på version, den senare från 1981 och framåt ska visst vara bättre.
Jag har inga tvivel att skärpan inte skulle räcka, snarare om den har lätt att få ut fett på lamellerna o dyl andra egenheter.

Nikon 300mm f/4.5 Nikkor AI

Jag äger själv gluggen men har inte skrivit ngn recension ännu. De som äger den och har skrivit säger: bra på stativ skarpt

Skärperingen går att vrida 170 grader - Kräver "omtag" och blir bökigt på frihand.
Det är en aning tungt och gör sig bäst på stativ.

Själv har jag tagit många skarpa bilder med den gluggen med min D1a. Färgerna blir också bra anser jag - Mättade.

Antagligen blir skärpan ännu bättre på ett hus som D70 med lite högre upplösning.

Måste ksaffa mig en D100 eller D70. D50 kan va ett alternativ. Fastän jag kör med D1 nu så kan jag mycket väl tänka mig en primitivare kamera.

Det enda jag är lite skeptisk till är väl isf slutaren som inte pallar med mer än 4000 och avsaknaden av grepp med avtryckare som tillbehör.

Jag har ett äldre objektiv av den här typen. 300/4,5 AI-modifierat. Det är tungt. Jag vill ogärna jobba med det på fri hand, Därför kommer det mycket sällan till användning. Skärpan är ok, men inte mer. De finare varianterna med Ed-glas internfokusering osv är givetvis bättre.

Jag tror jag har haft samma objektiv som Urban ett 300mm f/4,5 från innan AI-tiden. Byggt som en stridsvagn och väger därefter. För mig var skärpan en stor besvikelse. Med konverter blev det fruktansvärt mjukt. Men vad jag förstått ska de nyare modellerna vara skarpare.

/Pontus

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto