Annons

2500:- att lägga på digitalt, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aiko

Medlem
Hej! Jag vill lägga max 2500:- (gärna mindre) på en digitalkamera och undrar nu vilken jag skall välja! Vill ha så bra bildkvalite som möjligt! Gärna bra närgräns också!
 
För att det är den bästa kameran i den prisklassen...det var väl det du frågade efter?
 
Det är därför jag undrar om du har den själv, för hur annars kan du veta att det är den bästa kameran i den prisklassen?
 
Jag vet det för att jag kollar in alla tester, specar och testbilder på alla digitalkameror på marknaden.

Ser inte hur det skulle hjälpa om jag själv hade någon, skulle ju inte veta mer om de andra modellerna för det ;-)
 
Ok...Personligen så "litar" inte jag till 100% på tester som produceras av tidningar och diverse internetsidor då dom kan tjäna på att ge vissa märken/kameramodeller bra betyg...Litar mer på privatpersoner (gärna att man hör från flera håll) som pushar för ett märke/kameramodell!

Edit: Har du några länkar till tester och testbilder?
 
Även om jag inte är lika hängiven Canon som Kim är ;-) så håller jag med honom, lite beroende på vad du egentligen ska använda kameran till, förstås.
Ska du ha den för att ta "kreativa" bilder, digitalt, med låg budget, för att "komma igång" med foto och har ambition att lära dig detdär med foto så är den definitivt rätt val. Alternativt en A75 som har 3Mpix men lika stor bildsensor och, rent logiskt, borde ha lägre brusnivå.

Jag har själv en A70 som jag varit mycket nöjd med, även om den nu, 1.5 år efter jag köpte den, får vila upp sig lite då det blivit tillökning i "famlijen". :)

Bilder jag tagit med A70:n hittar du bland mina kritikbilder eller på http://dumbo.mine.nu/photo/ (sen kan man tycke vad man vill om dem ;-)
Vad gäller bildkvaliteten kan man ju inte bedöma den utifrån dessa små bilder, men jag tycker den är mycket bra. Kanske en aning åt det "mjuka" hållet, men hellre det än att den är överskärpt i mjukvara direkt ur kameran, som på många andra kameror.
 
sagan skrev:
"Jag vet det för att jag kollar in alla tester, specar och testbilder på alla digitalkameror på marknaden"

"A85 är en förbättrad variant som inte testats än.. upplösningen och hastigheten är förbättrad bl.a"


Är inte det lite fel att du säger att A85:an är bäst i denna prisklassen då du inte ens har testat den? Du har inte heller läst ett ända test av den heller verkar det som då du länkar till en äldre modell!

Vill gärna att ni som svarar på mitt inlägg har lite erfarenheter av den/dom kameror ni rek och inte bara refererar till diverse tester!
 
WaxDeo skrev:
Är inte det lite fel att du säger att A85:an är bäst i denna prisklassen då du inte ens har testat den?

Du har inte heller läst ett ända test av den heller verkar det som då du länkar till en äldre modell!
Det är en förbättrad version av en kamera som redan är bäst i sin klass..så jag tycker inte det är fel.

WaxDeo skrev:


Vill gärna att ni som svarar på mitt inlägg har lite erfarenheter av den/dom kameror ni rek och inte bara refererar till diverse tester!
Jaha..ursäkta att jag ville hjälpa dig då, det ska inte upprepas.
 
sagan skrev:
Det är en förbättrad version av en kamera som redan är bäst i sin klass..så jag tycker inte det är fel.




Jaha..ursäkta att jag ville hjälpa dig då.

Bara för att Canon skriver att det är en förbättrad version så behöver det inte betyda att kameran blir bättre - det har vi sätt på flera andra modeller där resultatet blev mindre än lyckat...



Självklart är jag tacksam för all hjälp, men jag förstår inte hur man kan rek en produkt man ej har testat...
 
WaxDeo skrev:
Bara för att Canon skriver att det är en förbättrad version så behöver det inte betyda att kamern blir bättre - det har vi sätt på flera andra modeller där resultatet blev mer än lyckat...
Vilken kamera som canon har förbättrad har inte blivit bättre?

WaxDeo skrev:
Självklart är jag tacksam för all hjälp, men jag förstår inte hur man kan rek en produkt man ej har testat...
Det är mycket enkelt, man läser andras tester (testade av folk man litar på), man kollar testbilder och kollar in specifikationerna.
 
sagan skrev:
Vilken kamera som canon har förbättrad har inte blivit bättre?


Det är mycket enkelt, man läser andras tester (testade av folk man litar på), man kollar testbilder och kollar in specifikationerna.

Vill inte vara taskig, men jag vill inte disskutera med någon som hela tiden i andra trådar och i denna rek A85 fast han inte testat den!
 
WaxDeo skrev:
Vill inte vara taskig, men jag vill inte disskutera med någon som hela tiden i andra trådar och i denna rek A85 fast han inte testat den!

Vem skall du hitta här på fotosidan som har testat precis alla kameror då?. För det måste man väl göra om man skall enligt dig veta vilken som är bäst?. Att äga en kamera ger ju ingen som helst insikt i vilken som är bäst på marknaden. Men folk som är insatta i foto gör som Kim och läser tester och hör från andra och skapar sig en uppfattning om vad man tror är bäst, och den kunskapen delade Kim med till dig, och du hackar ner på det?.
 
Köp min Dimage 7:a
Jag ska ändå köpa en "liten" kamera som andrakamera så sjuan behövs inte som backup, står mest o ser ledsen ut sen Aette kom hem...
 
Då kanske jag kan få låna den här köprådstråden till att fråga samma fråga, fast om jag har dubbelt så mycket att spendera. 5000 alltså.

Gjorde jag något jättefult och stal tråden av trådskaparen så ber jag tusen gånger om förlåtelse och gör en ny tråd...
 
Joakim, jag vet inte om jag vågar svara ;-)

I prisklassen upp till 5000:- finns det ju mycket att välja på..vad är det du söker för kamera?

Bra vidvinkel, stort omång, långt tele, bilstabilisator..o.s.v...blir lättare att råda om du säger mer vad du är ute efter.
 
Kom igen Aiko...

Vilken ful stil du har att börja hacka på Kim som vill hjälpa dig. För övrigt kan du ju Aiko titta efter hur många trådar Kim svarat i så kanske du tror mer på hans ord än du hittills gjort!

Kör hårt Kim alla är inte otacksamma :)!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.