Annons

25 mm pancake-objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

cstinaaa

Aktiv medlem
någon som har erfarenhet av ett sånt? fördelar? nackdelar? inköpsställe? varför köpte ni det?
är det något som man skulle kunna beställa från usa via e-bay?

har haft min olympus e-420 + 14-42 och 40-150 i snart ett år nu men tycker det lilla verkar himla spännande :) vet inte riktigt till vad dock

aldrig fotat med fast objektiv
 
För det första är min åsikt den, att jag tycker mera om att fota med fast brännvidd. Utan zoom har man en mindre sak att fundera över kunde man säga.

Olympus 25 mm är mycket kompakt och tillsammans med din E-420 är det ett utmärkt paket som man kanske lättare tar med sig över huvudtaget.

Optiken presterar alldeles utmärkt (också på full öppning) och är därmed mycket prisvärd.

Det enda som kanske i ditt fall (ss också i mitt) är att du redan har denna brännvidd i din zoom.

Förrän du bestämmer dig, skulle ja rekommendera att du funderar på om du hade mera nytta av dessa:

OLYMPUS ZUIKO DIGITAL 9-18/4-5.6 ED ca 6500 SEK
OLYMPUS ZUIKO DIGITAL 50/2 ED MACRO ca 6500 SEK

Den extrema vidvinkel är alltid rolig och förträfflig att ha till hands och denna 50 mm macro är en av de absolut bästa glasen jag har haft.

Men som sagt fast brännvidd föredrar jag för att ha en sak mindre att fundera på tekniskt och på så vis få mera tid för att fundera på bilden.
 
För det första är min åsikt den, att jag tycker mera om att fota med fast brännvidd. Utan zoom har man en mindre sak att fundera över kunde man säga.

Olympus 25 mm är mycket kompakt och tillsammans med din E-420 är det ett utmärkt paket som man kanske lättare tar med sig över huvudtaget.

Optiken presterar alldeles utmärkt (också på full öppning) och är därmed mycket prisvärd.

Det enda som kanske i ditt fall (ss också i mitt) är att du redan har denna brännvidd i din zoom.

Förrän du bestämmer dig, skulle ja rekommendera att du funderar på om du hade mera nytta av dessa:

OLYMPUS ZUIKO DIGITAL 9-18/4-5.6 ED ca 6500 SEK
OLYMPUS ZUIKO DIGITAL 50/2 ED MACRO ca 6500 SEK

Den extrema vidvinkel är alltid rolig och förträfflig att ha till hands och denna 50 mm macro är en av de absolut bästa glasen jag har haft.

Men som sagt fast brännvidd föredrar jag för att ha en sak mindre att fundera på tekniskt och på så vis få mera tid för att fundera på bilden.

okej! jag har tänkt samma tanke, det blir roligare när man är något "begränsad" och inte kan zooma.

jag fotar för lite och är för snål för att köpa så dyra objektiv för tillfället. hade jag haft en nikon eller canon hade jag nog sneglat på de fasta 50mm som finns för runt 1000-lappen till de märkena.

hur billigt kan man få tag på ett pancake?
 
någon som har erfarenhet av ett sånt? fördelar? nackdelar? inköpsställe? varför köpte ni det?
är det något som man skulle kunna beställa från usa via e-bay?

har haft min olympus e-420 + 14-42 och 40-150 i snart ett år nu men tycker det lilla verkar himla spännande :) vet inte riktigt till vad dock

aldrig fotat med fast objektiv

Det finns att beställa från Scandinavian för Canon eller Nikon.
http://www.scandinavianphoto.se/search/default.aspx?q=loreo
 
Jag använder nästan uteslutande pannkaks-objektivet. Det blir en väldigt nätt och diskret kombination och jag är väldigt nöjd med objektivet. Det finns dock några mindre positiva saker att säga om det.

1.Ljusstyrkan 2,8 känns lite begränsande ibland, både när ljuset inte räcker till och när jag skulle vilja ha kortare skärpedjup.

2. Kamerorna i e-4xx-serien blir "baktunga" om man bär dem i rem eftersom objektivet väger så lite.

3. Objektivlocket av metall skruvas på och av vilket ger ett väldigt bra skydd under transport, men också gör det i stort sett oanvändbart när man är ute och går och snabbt vill få kameran fotograferingsklar. Själv har jag löst det genom att skaffa en step-up-ring 43-58mm. På så vis kan jag använda 14-42mm-zoomens snap-on-lock (och därtill samma pol-filter som för zoomen). Step-up-ringen skyddar dessutom linserna från sidljus.

Men trots detta: köp det! Jag tror inte att du kommer ångra dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.