Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd. Objektiv till E-420

Produkter
(logga in för att koppla)
haha förstår varför, min sambo har en e420 och brusegenskaperna är väl inte dom bästa, däremot en väldigt bra och behändig kamera i rätt ljus =)


420:an liksom alla samtida och efterkommande Olympusar, har en del användarjusteringar man bör kolla upp om man vill få max från den.
Främst gäller det att ställa "Noise Filter" och "sharpness" på rätt sätt, beroende på ifall man vill uppnå max skärpa, minimalt brus eller en lämplig balans mellan dessa två.
420:an har aett softare Anti Alias-filter än tex E-510/E-410. Så för ett hyggligt bra utgångsläge för egna experiment kan man börja med att ställa "sharpness" på noll eller högre, och "Noise Filter" på "low". Noise Filter på "off" funkar bra vid låga ISO i bra ljus, det blir riktigt skarpt.
Detta kan givetvis modifieras om man vill jobba med justeringar i efterbehandlingen istället, eller rentav köra RAW, men vill man köra "rakt ur kameran" är föreslagna inställningar nåt jag skulle föreslå som startläge.

("Noise Reduction" finns också, men har att göra med brusreduktion vid långa slutartider)


------------------------------------------------------------

Paradoxalt nog var det ett prov av en annan kollegas E-510 som fick mej att halka in på märket, trots dess ngt brusigare återgivning vs konkurrenterna. Det blev E-620, nu kompletterad med E-5.

Bilderna från 510:an med sina 2 kitobjektiv var så skarpa och med så bra färger redan i standardinställning att det liksom "blev så" att när jag skulle byta från min trasiga EOS-350D så blev det en (annan) Olympus, med samma 2 fina kitguggar.

Hög ISO är akilleshälen, det mesta andra är jag mkt nöjd med...i synnerhet byggkvaliteten och optiken. Har skaffat 14-54mm/2,8-3,5 "MkII" & 50mm/2,0 utöver de 2 små kitzoomarna, samt även den äldre 40-150:an (3,5-4,5) som även den är mkt skarp, och välbyggd.

Vid lägre ISO har jag inget att anmärka på (brukar inte pixelpeepa)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.