Annons

Rådvill; Service eller inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du menar oskärpa pga kamerarörelse, så måste du fortfarande hålla still kameran vid en 320dels sekund och 150mm ja.

Om det är en 100% crop så räknar jag nog den bilden som hyffsat skarp, gissar att den kan bli riktigt skarp med lite efterbehandling.
 
Gimbal skrev:
Om du menar oskärpa pga kamerarörelse, så måste du fortfarande hålla still kameran vid en 320dels sekund och 150mm ja.

Om det är en 100% crop så räknar jag nog den bilden som hyffsat skarp, gissar att den kan bli riktigt skarp med lite efterbehandling.

Ja, jag räknar inte att få skarpa bilder om jag skulle panorera vid 1/320 och 150mm, Men ordinärt "darr på handen" borde väl klaras av, eller det är kanske totalförbjudet att vara lite darrig på handen.

Tack för att du gav mig ett svar, över 60 visningar efter att jag la upp sista bilden, utan att någon gav kommentar om skärpan.

Lägger in en bild till, också 100% crop.

Skarpare eller oskarpare än ovanstående??
 

Bilagor

  • blomma_4.jpg
    blomma_4.jpg
    57.9 KB · Visningar: 139
Svårt att jämföra vilken som är skarpast, olika vinklar olika ljus, olika sida av blomman, första bilden reflekterar mer medan den andra känns mattare.

Hur som helst, vet inte om du kan räkna med ett mycket skarpare resultat än så med ett zoom-objektiv i den prisklassen. tycker dock att bilderna på modellen är lite väl oskarpa.

Men mycket tyckande från min sida, har inte testat ett olympus i realiteten, så du får ta det jag säger med en nypa salt då jag bara sett slutresultatet och inte vägen dit.
 
kmelin skrev:
Svårt att jämföra vilken som är skarpast, olika vinklar olika ljus, olika sida av blomman, första bilden reflekterar mer medan den andra känns mattare.

Hur som helst, vet inte om du kan räkna med ett mycket skarpare resultat än så med ett zoom-objektiv i den prisklassen. tycker dock att bilderna på modellen är lite väl oskarpa.

Men mycket tyckande från min sida, har inte testat ett olympus i realiteten, så du får ta det jag säger med en nypa salt då jag bara sett slutresultatet och inte vägen dit.

Ja, det är ju en del jag försöker reda ut, om det beror på att objektiven är standard, som jag inte får det resultat jag vill. Lokala fotohandlaren trodde, att en möjlig anledning till att modellbilderna blev så suddiga berodde just på att optiken inte var särskilt ljusstark, i kombination med att vi höll oss i skuggan. Kan någon bekräfta detta som möjlig anledning?

Var vidare på Westernridnings-uppvisning i går, där jag använde mitt 70-300 (f/4-5,6). Visst, många bilder blev verkligen inget att ha, samtidigt en anledning sannolikt var att jag panorerade en del i samband med att de rörde sig. Samtidigt fick jag några bilder, som jag själv är ganska nöjd med.

Nedanstående är tagen enligt följande:
ISO 200; 1/500; f/6,3; 70mm. Inget stativ. C-AF (för det gick undan när de red)..
 

Bilagor

  • westernday_3-2.jpg
    westernday_3-2.jpg
    37.1 KB · Visningar: 128
Jobbigt att testa kamera...

Ja, jobbigt är det. Jag tar på alla möjliga och omöjliga ting, för att se hur skärpan blir. Tyvärr (eller tack och lov, beroende på hur man ser det), börjar det kanske se ut som en kombination av ljussvaga objektiv och handhavandefel. Det som fortfarande förbryllar mig är, hur alla bilderna på modellen kunde bli så oskarpa. Kan det ha med ljuset att göra??

Alla som vill (vare sig ni är amatörer, nybörjare, erfarna osv..) så gärna svara på om ni tycker nedanstående bilder är skarpa eller inte (eller helt enkelt stämmer överens med vad jag kan förvänta mig med använd optik)...

Första bilden är tagen 16 meter från nummerplåten på min bil.
Fokus är lagt mitt på E:t.
ISO 100
1/250 & f/5,6.
40-150mm @ 150mm
Inget stativ..
Crop 100%
 

Bilagor

  • saab_2.jpg
    saab_2.jpg
    57.4 KB · Visningar: 112
Bild 2 är tagen på min dators tillverkaremblem (det hade ni väl listat ut ändå iofs).
Avstånd ca 1 meter.

ISO 200
1/180 & f/5,6
Blixt
40-150mm @ 150mm
Inget stativ
Crop 100%
 

Bilagor

  • hplogo_1.jpg
    hplogo_1.jpg
    97 KB · Visningar: 106
Senast ändrad:
Bild 3 är tagen på en sidenblomma.

ISO 200
1/180 & f/5,6
Blixt
40-150mm @ 150mm
Inget stativ.
Crop 100%
Bladens textur syns, men borde kunnat vara bättre, eller vad tycks?
 

Bilagor

  • sidenblomma_1.jpg
    sidenblomma_1.jpg
    75.8 KB · Visningar: 102
Senast ändrad:
Och sist tog jag en på en av mina skrivare. Fokus är lagt på ordet "continue".

ISO 200
1/180 & f/5,6
Blixt
40-150mm @ 150mm
Inget stativ.
Crop 100%
 

Bilagor

  • skrivare_1.jpg
    skrivare_1.jpg
    43.6 KB · Visningar: 101
tycker personligen de senaste bilderna du lagt upp är helt ok för objektiv i den prisklassen. ser ut att blivit betydligt skarpare när du bländade ner lite mer.

tror som fotohandlaren att modellbilderna blev suddiga för att det var i skuggan och att bländaren därav var helt öppen. alla obejktiv jag sett är "mjukare" när bländaren är på full öppning för att bli bättre när man minskar öppningen. på dyrare objektiv brukar skillnaden dock inte vara så dramatisk.

ett alternativ till att modellbilderna blev suddiga är kanske om du fokuserade, höll inne avtryckaren och omkompositionerade vilket leder till oskärpa där du vill ha skärpan. om du ser att bilden är skarp någon annan stans är detta troligen vad som hänt. Detta gäller på låga bländartal och om du står relativt nära, särskilt med längre optik
 
Ja, jag anser väl denna tråd avslutad från min sida tills vidare, såvida ingen har något mer att tillägga. Över 700 visningar och 5-10 svar, kände dock att några fler kommentarer kunde givits, eftersom jag inte bad om expertråd, utan om uppfattning, och en uppfattning anser jag att vi alla har, vare sig vi är amatör eller proffs

Ser det mesta som blivit fel så här långt, som missar från egen sida i första hand. Men det känns som jag rett ut att felet inte ligger på kamera/optik så här långt iallafall. Jag kan erkänna när jag har fel...

Tack till er som bemödat er med att svara och ändå ge kommentarer. Fortsätter problemen återkommer jag istället....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.