Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24x36 mm filmens framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)
ols skrev:


att du ska bli större med åren :)

och det är sakligt och bra inlägg..och har inget med att vi har olika åsikter om sakfrågan att göra?
jag har inga problem med att du har annan åsikt än mig..men detta var lågt..mycket lågt..
 
ols skrev:
Jan det är ju det jag försöker få fram att komplitering är nog det bästa.

men visst Kim visa mig en digital kamera som du tycker piskar ett dia skannat i 4000 dpi så.....

och nä jag har inte sett bilder från någon bra digitalkamera helt enkelt för att det inte finns.

hehe..knappast..har sett flertalett med analogbilder av hög kvalité..en bra digitalkamera ger bättre kvalité..därom råder ingen som helst tvekan :)
 
Kim7i skrev:


och det är sakligt och bra inlägg..och har inget med att vi har olika åsikter om sakfrågan att göra?
jag har inga problem med att du har annan åsikt än mig..men detta var lågt..mycket lågt..

det må vara hänt att det inte var det nä, men jag vet av egen erfarenhet att i just detta ämnet så kan man bli lätt irreterad på din åsikt och inställnming.
 
Kim och Magnus!

- Träffas i Jönköping (mitt emellan er)
- Knäpp varsin bild på samma motiv.
- Gör varsin 50 x 70 förstoring
- Sätt er i ett madrasserat rum och gör upp om vilken som är bäst.

;)
 
ols skrev:


det må vara hänt att det inte var det nä, men jag vet av egen erfarenhet att i just detta ämnet så kan man bli lätt irreterad på din åsikt och inställnming.

dito!
men oavsätt hur mycket din åsikt avviker från min så kommer jag inte ge dig någon förolämpning!
 
arleklint skrev:
Kim och Magnus!

- Träffas i Jönköping (mitt emellan er)
- Knäpp varsin bild på samma motiv.
- Gör varsin 50 x 70 förstoring
- Sätt er i ett madrasserat rum och gör upp om vilken som är bäst.

;)

:)))) du och jag..Janne..vet ju redan vilket som blir bäst :)
 
arleklint skrev:
Kim och Magnus!

- Träffas i Jönköping (mitt emellan er)
- Knäpp varsin bild på samma motiv.
- Gör varsin 50 x 70 förstoring
- Sätt er i ett madrasserat rum och gör upp om vilken som är bäst.

;)

kul idé, nejdå det är uppenbart att det finns olika åsikter i ämnet helt enkelt.

men tycker du inte 50x70 är lite litet ???

ska vi nu köra en riktig test så får vi nog köra 1,0x1,4 meter........
 
helst inte men så dyrt var det inte bara 999 kronor, ska nog testa det nångång.

med vänligaste *vill inte vara ovän* hälsningar
(bra formulerat)

magnus
 
Tack ;-)
gaaaah! 990:-!! för en bild!..*njaaaa*

med vänligaste *hoppas vi kan plåta tillsammans någon gång* hälsningar.
/Kim
 
Kim7i skrev:


analogfilm fyller inget vettigt syfte,
bara miljöförstörande.



nej, behåller 7i..den är så bra så.

mvh
/Kim

Fast du har ju redan avverkat en kamera sedan du började på denna sida om jag inte minns fel. Det är väl bara en tidsfråga innan du byter igen. För som jag skrev i annan tråd så hävdar Minolta själva att 7Hi har bättre bildkvalité då de har bytt ut optiken mot bättre.

Jag tror att digitalbomen har gått om även i antal kameror som ligger och skräpar i byrolådorna hemma hos folk.

Jag å andra sidan har kvar mina gammla kameror och det blir lika bra bilder som med min nya. Därav är de utmärkta backuper. Dock börjar den äldsta kameran strula. Men vad gör väl det när de två andra fungerar utmärkt och drivs av laddningsbara NiMH batterier.

Lämnar man in filmen så har labben utmärkta system för att ta hand om vätskor för återvinning.

/Maverick
 
Huvudet på spiken Ols.

5670*3780 eller därikring borde pixeldimensionerna ligga på för ett småbildsdia scannat i 4000dpi vilket ju ger ett 'visst' pixelövertag även mot de idag så "fantastiska" 6mp kamerorna.
Med ett snabbt överslag trde detta isf motsvara en 21mp kamera utan interpolation.

Jag vet inte med det luktar kvalitetsskillnad.


ols skrev:
Jan det är ju det jag försöker få fram att komplitering är nog det bästa.

men visst Kim visa mig en digital kamera som du tycker piskar ett dia skannat i 4000 dpi så.....

och nä jag har inte sett bilder från någon bra digitalkamera helt enkelt för att det inte finns.
 
Re: Den som lever får se.....

necromancer skrev:
...En D60 kostar väl i runda tal runt 30 000 och min EOS 30 med scanner ligger på 15000:- Då blir det 15 000 kr kvar att framkalla film innan man kommer upp till priset av en D60. Det blir ca 170 rullar med framkallning på ett proffslabb och DYR film. Om nu inte 42 bitars färgdjup och 4000DPI skulle räcka kan jag skaffa en ny scanner (när det finns på marknaden). Andrahandsvärdet på en digitalkamera är ju horribelt dåligt, men det är ju sånt man inte vet i framtiden och det kan ju ändra sig. Detta var bara ett överslag, har inte räknat med objektiv eftersom det är samma och saker som CompactFlash kort osv.
Pengar,pengar, blabla. Om man struntar i pengarna då? Foto är för mig något helt annat och en hobby som FÅR kosta "mycket" pengar. Det blir ändå aldrig tal om riktigt mycket pengar nästan vad jag än köper. Någon månadslön hit o dit är väl inget att tjafsa om :)
 
Precis, det handlar om en känsla, när man ser bilden växa fram i skålen, och man skakar lite till, lyfter upp och droppar av, avbryter och fixerar, och sedan, tänder ljuset, och där ligger den, bilden precis som man ville ha den......... det känns bra.......

Då spelar pixlar, korn, upplösning och obetalda räkningar ingen roll!
 
Jag tror att det alldrig någonsin kommer att gå att nå det färgomfång som en diafilm har med digital teknik. Vidare, om jag köper en bra glugg så känns det som lite slöseri att inte utnyttja det för bästa tänkbara kvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.