Sumpen
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Faster Agda har det enklare med digitalt. Det är bara att plocka ur Compact Flash kortet och ge det till expediten, eller att de tar ur kortet åt henne. De tankar över bilderna till sin dator, formaterar Agdas kort och sätter in det i hennes kamera, så att hon får "en ny rulle film".
Sedan gör de kopiorna som vanligt på en timme eller vecka, precis som de har gjort i 30år med vanlig film, och bränner sedan ned bilderna på en CD.
Risken att Agda ska ljusskada sin film när hon tar ur CF kortet finns ju inte heller.
Kan man göra det redan nu? Ok. Jag frågade Domus här i stan vad det tar per kopia 10*15 tror jag att det var om jag tar med filerna själv på CD, har för mig att det var strax under tian per bild! Måste kontrollera det, men om priset ligger mellan 5-10 kr per digbild är det ett argument för filmens fördel, och säkert tant Agda som är van vid att det kostar 2.95 kr med dubbla kort och extra film på köpet.
Har för mig att jag läste någon tråd att ett labb (var det i Linköping) har ställt ut "fotomater" där folk kan plugga in sina kort, göra enkla justeringar, välja bilder etc och sedan sända klabbet till printern som står bredvid.
För ett ordenligt genomslag måste processen bli lättare, Agda vill inte tweaka sina bilder en och en i PS 7.1. Antagligen kommer kamerorna blir allt bättre på postprocessing, om de inte allredan är det, hänger inte riktigt med på den fronten.
Jag tror också att väldigt många är nöjda med vad de har och vad de får ut. Om inte 110-filmen eller Discarna hade försvunnit hade säkerligen många använt dem fortfarande, de funkar och kvaliteten är godtagbar om man endast vill ha bilder till albumet, och jag är helt övertygad om att de allra flesta önskar inte bättre resultat än att kunna stoppa in bilderna i albumet (eller för webben), och då funkar den gamla APS-kamerna utmärkt (förutom för webben förstås).