Annons

24x36 mm filmens framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
För att den stora massan går över till digitalt tror jag... Å andra sidan var det en tjej på jobbet som sa att hon hellre köpte en APS-kamera än en digital, så man kan kanske inte vara helt säker.

Tror att den inställningen kommer att finnas i många år! Sen får vi inte glömma att i Sverige så har vi en helt annan inställning till teknik och adopterar det mycket fortare än vad övriga Europa. Min svägerska var i Frankrike ett helt år förra året, där kunde man inte framkalla APS på dom flesta ställena, dom visste knappt vad det var. Hon fick snällt skaffa en "vanlig" kamera. Jag var själv i Paris för ett par månader sedan och hitta inte en enda automat där jag kunde skriva ut mina bilder som jag hade tagit med Canon G2, som finns i nästan vilken fotobutik här i Malmö/Lund.

Sen är det många som tänker -:"Ähh jag har redan en kamera som fungerar, varför köpa en ny". Så den dagen alla konsumenter har gått över till digitalt är när det börjar bli svårt och dyrt att frammkalla en film. Vilket jag inte tror kommer att ske på ett bra tag framåt. Men jag tror att till en stor del så kommer nog dom flesta som skaffar en ny kamera idag, köpa en liten digital IXUS istället för en analog kompakt-zoom. Tror det i första hand är mest unga som köper sin första kamera och medelålders, teknik intresserade, som vill byta ut sin gamla kamera mot något mindre ( och som har en dator hemma).

Kan säga att min farsa hoppade på det där med digitalt och har en fin Casio Qv4000 tror jag den heter med skrivare som han har använt en gång, för att sedan köpa en ny APS kamera :)
Han tyckte det var för krångligt, fast jag gång på gång har försökt att få honom att använda den.
 
Senast ändrad:
Eftersom både digitala och "analoga" kameror säljs, så fyller båda typer sin funktion.

Varför gled detta över på denna ökända meningslösa analog-digital diskussion. Frågan var väl från början hur länge 24x36 formatet skulle finnas kvar.
 
arleklint skrev:
Eftersom både digitala och "analoga" kameror säljs, så fyller båda typer sin funktion.

Varför gled detta över på denna ökända meningslösa analog-digital diskussion. Frågan var väl från början hur länge 24x36 formatet skulle finnas kvar.

Bara för att Kim kom in och förstörde denna tråd. Som vanligt.
 
Den breda massan i Sverige har inom 5 år, kanske tidigare, gått över till digitalteknik. När väl fotolabben bytt till ny teknik för digital bildutskrift kommer den gamla utrustningen att skrotas. Det räcker ju med att framkalla analog film och sedan scanna till digital form. Mycket hänger på när de labb som köptes för att klara APS-film behöver bytas ut. Då havererar snart marknaden för negativ färgfilm. Diafilm och Svartvitt lär gå att köpa under lång tid.
Tekniskt kommer säkert digitalteknik att utvecklas så att den t.o.m. blir bättre än analoga mellanformats kameror. Men det kan vara så att bilder tagna med analoga kameror ger ett bildresultat som är mer tilltalande. Framtiden får utvisa hur det blir.
Sagt av en amatör som haft digitalkamera i närmare 4 års tid men även tar en del bilder med småbildsfilm. Låt vara allt mer sällan.
 
Kim7i skrev:


så tolkar man det om man kallar sig för joker, och är analogfreak.

Vad grundar du detta felaktiga påstående på?

Jag är verkligen inte ett analogfreak. Ok, jag har analog utrustning men mitt nästa hus blir utan tvekan digitalt. Då jag inte gillar att kompromissa så finns det, som Nikon användare, inga alternativ till D1X. Innan dessa hus eller dess efterföljare blir billigare eller jag rikare får jag köpa på mig bra optik som jag sedan kan fortsätta att använda när jag köper nytt hus.

Den digitala bilden reagerar redan, oavsett om den är skapad i en kamera eller en scanner, men jag tvivlar på att filmen kommer att försvinna under vår livstid.
 
oki..tar tillbax..dina tidigare inlägg tydde på att du var analogfreak ;-)
gratulerar till beslutet! :)

filmen HELT försvinna under vår livstid? nej..det tror jag inte heller..kanske..vem vet..

mvh
/Kim
 
Många försäljare jag pratat med hävdar att de nu säljer MER analog film än någonsin tidigare!

Som jag förstår det har många helt enkelt upptäckt hur roligt fotografi är och avancerat uppåt - skaffat en riktig systemkamera eller till och med sålt sin digitalare bara för känslan att fotografera analogt. Intresserant utveckling, eller hur?

De (tillfälliga) samtal jag hade med Kodak och Fuji på Elmiamässan bekräftade just detta - att filmleverantörerna märkt av en ökad försäljning av vanlig film på senare tid..

Jaja, mina åsikter är kanske inte mycket värda men det är väl alltid något att tillföra debatten..
 
Det stämmer säkert det du säger, men det betyder ju inte att digitala fotot nödvändigtvis minskat.
Kanske allt foto ökat?
 
försäljningen av digitalkameror de senaste månaderna har ökat lavinartat...och det är bara början...det hänger direkt ihop med försäljningen av PC och mobiltelefoner..folk upptäcker helt enkelt hur snabbt, enkelt och bra det är med digitaltekniken :)
när det säljs mer och mer mobiltelefoner med inbyggd digitalkamera så kommer folk upptäcka hur bra det är och vill ha bättre bildkvalité..och köper alltså en "riktig" digitalkamera...eftersom det är mycket mer praktiskt än analogkameror..detta är bara början..mina vänner :)

mvh
/Kim
 
Senast ändrad:
filmindustrin har till allra största delen gått över till digitaltekniken..snart är det till 100%

mvh
/Kim
 
Intressant att se hur en tråd kan bölja fram och tillbaka med en sådan våldsam frenesi över vilka kameror som är bättre eller sämre än andra. Kanske är det så det är i sandlådans värld?

Av alla självsäkra svar som jag nu har läst så kan jag bara skönja ibland mera och ibland mindre kvalificerade gissningar över den analoga filmens framtid.

För egen del kan jag säga att jag garanterat kommer att hålla kvar vid den analoga filmen tills dess att de digitala kamerorna har lyckats överbrygga några stora tillkortakommanden.
1 Bildstorleken är viktig, jag vill utifrån min digitala SLR kunna få en bildfil som håller för en riktigt stor förstoring (och det gör ingen av dagens digitalare).
2 Minnesproblem, en digital bild är en digital bild och förr eller senare går dessvärre de smarta små minneskorten sönder, det är sällan som filmer går sönder i soppningen eller ljusskadas.
3 Lagringsproblem, idag finns ingen kostnadseffektiv lagringslösning för riktigt stora digitala bilder (neggen och diorna hänger bra i arkivskåpet).

Utifrån detta är jag idag ganska övertygad om att jag inte är helt ensam om att resonera på ett åtminstone liknande sätt.

Jag är däremot övertygad om att det säkert på sikt kommer att komma digitala kameror som har en sådan upplösning och bildkvalitet att de går att jämföra med riktigt riktigt välexponerade och finkorniga negativ och då får jag väl ta ett övervägande om när det är dags att gå över till det digitala. Och först då är det läge att se vilka kameratillverkare som dominerar i utbud både vad gäller nyproduktion och bakåtkompabilitet.

Tidsaspekten???
Jag är inte orolig.
 
Men Kim,
Är enkelhet och snabbhet det enda som räknas? Var finns då utmaningen i skapandet? Riskerar det då inte att bli en ändlös serie av "trial and error"?

Digitala kameror är säkert helt suverärna verktyg för t ex pressfotografer och liknande när de omedelbart kan verifiera bilden (det är spännande att se arbetstekniken när de knäpper en bild, verifierar, knäpper igen, verifierar etc). På så sätt ger det ju nästan garanterat ett resultat. Men försvinner då inte lite av fingertoppskänslan för fotografin?


Kim7i skrev:
försäljningen av digitalkameror de senaste månaderna har ökat lavinartat...och det är bara början...det hänger direkt ihop med försäljningen av PC och mobiltelefoner..folk upptäcker helt enkelt hur snabbt, enkelt och bra det är med digitaltekniken :)
 
Johan Okker skrev:

1 Bildstorleken är viktig, jag vill utifrån min digitala SLR kunna få en bildfil som håller för en riktigt stor förstoring (och det gör ingen av dagens digitalare)
redan med bra 3mp kameror når du samma eller bättre bildkvalité som med småfilm :)
Johan Okker skrev:

2 Minnesproblem, en digital bild är en digital bild och förr eller senare går dessvärre de smarta små minneskorten sönder, det är sällan som filmer går sönder i soppningen eller ljusskadas.
Minnesproblem? minneskort som går sönder? aldrig råkat ut för...och om det skulle hända? köp ett nytt..mycket enkelt :)
därimot har jag varit med om otaliga filmer som blivit fel framkallade..helt värdelöst! *analogfilm suger*
Johan Okker skrev:

3 Lagringsproblem, idag finns ingen kostnadseffektiv lagringslösning för riktigt stora digitala bilder (neggen och diorna hänger bra i arkivskåpet).
japp..självklart..5:-..för en bra CD-R är ju en otroligt stor summa..*ironi*
Johan Okker skrev:

Utifrån detta är jag idag ganska övertygad om att jag inte är helt ensam om att resonera på ett åtminstone liknande sätt.
hoppas jag verkligen inte..då är det slut med realistiska människor
Johan Okker skrev:

Tidsaspekten???
Jag är inte orolig.
inte jag heller..5 år..sen är skiten borta! :)
 
Johan Okker skrev:
Men Kim,
Är enkelhet och snabbhet det enda som räknas? Var finns då utmaningen i skapandet? Riskerar det då inte att bli en ändlös serie av "trial and error"?

Digitala kameror är säkert helt suverärna verktyg för t ex pressfotografer och liknande när de omedelbart kan verifiera bilden (det är spännande att se arbetstekniken när de knäpper en bild, verifierar, knäpper igen, verifierar etc). På så sätt ger det ju nästan garanterat ett resultat. Men försvinner då inte lite av fingertoppskänslan för fotografin?

Digitala kameror är helt suverärna verktyg för alla som vill fotografera :)
nej, det försvinner ingen fingertoppskänsla :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.