Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24x36 mm filmens framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jösses Kim, kliv upp ur sandlådan.
Jag vet inte varför jag bemödar mig att besvara dina banala svar, men en gång är ingen gång heter det.

Jag vet inte var du har framkallat men det finns faktiskt labb som sköter sitt jobb bra, men iofs då kostar det en del. Men som bekant, du får vad du betalar för.

Vad gäller lagrigskapaciteten så vet du såväl som jag att det inte får plats så många 50+MB TIFF:ar på en CD och jadu många skivor blir det (för att inte tala om hyllmetrar).

Du kan inte påstå att förstoringar med ens en 6megapixelkamera går att jämföra med en analog.
De senaste jämförelserna jag läste gav digitalkameran en fördel upp till bilder på omkring 20cm men allt utöver det så tappade de mark fort.
 
Men Kim,

Nog borde fingertoppskänslan försvinna när du omedelbart kan bekräfta om du fick bilden eller inte? Ingen utmaning, ingen ovisshet till soppningen.. Jag tror att ansträngningen minskar något.

Kim7i skrev:


Digitala kameror är helt suverärna verktyg för alla som vill fotografera :)
nej, det försvinner ingen fingertoppskänsla :)
 
Kim7i skrev:

redan med bra 3mp kameror når du samma eller bättre bildkvalité som med småfilm :)

visst det är ju bara att interpolera, hmmm då är ju frågan varför säljs det 6mp kameror. det hade ju inte behövts........rätt korkat eller ??

nej tyvärr så får jag nog snart sålla mig till digitalfolket, jag behöver helt enkelt en polaroidkamera o då snackar vi ungefär sammma bildkvalité :)

bägge delarna har väl helt enkelt sina fördelar, så man får fäl helt enkelt köra dom som kompliment till varandra.
 
Johan Okker skrev:
Jösses Kim, kliv upp ur sandlådan.
Jag vet inte varför jag bemödar mig att besvara dina banala svar, men en gång är ingen gång heter det.
det är helt upp till dig att uttrycka dig vettigt..synd att du inte vill det..
Johan Okker skrev:

Jag vet inte var du har framkallat men det finns faktiskt labb som sköter sitt jobb bra, men iofs då kostar det en del. Men som bekant, du får vad du betalar för.
precis..analogt har ett orimligt pris för en dålig produkt..ska du få bra kvalité från analogbilder så får du betala orimligt mycket mer för samma bildkvalité!
Johan Okker skrev:

Vad gäller lagrigskapaciteten så vet du såväl som jag att det inte får plats så många 50+MB TIFF:ar på en CD och jadu många skivor blir det (för att inte tala om hyllmetrar).
50 mb tiffar?? redan med en D30 1.5mb jpg så slår man småbild ordentligt på fingrarna :)
Johan Okker skrev:

Du kan inte påstå att förstoringar med ens en 6megapixelkamera går att jämföra med en analog.
De senaste jämförelserna jag läste gav digitalkameran en fördel upp till bilder på omkring 20cm men allt utöver det så tappade de
mark fort.
analogbilder småbild, är lååångt mycket sämre i bildkvalité, jämfört med en Canon D60!
 
Senast ändrad:
ols skrev:

visst det är ju bara att interpolera, hmmm då är ju frågan varför säljs det 6mp kameror. det hade ju inte behövts........rätt korkat eller ??
jodå..en bra 3mp kamera slår en analog småbildskamera..och en bra 6mp kamera slår en bra 3mp kamera..mycket enkelt :)
ols skrev:

nej tyvärr så får jag nog snart sålla mig till digitalfolket, jag behöver helt enkelt en polaroidkamera o då snackar vi ungefär sammma bildkvalité :)

bägge delarna har väl helt enkelt sina fördelar, så man får fäl helt enkelt köra dom som kompliment till varandra.

inte alls..analogkameror har INGA fördelar :)
 
Kim7i skrev:



inte alls..analogkameror har INGA fördelar :)

förutom att den klarar av att fungera i temperaturer på -50 grader celsius pga att man inte behöver batterier.

kvalitén är inte lönt att argumentera med dig om men alla andra borde inse att den är bättre.

visst jag håller med om att det är smidigt att få bilden på direkten men tyvärr så är den digitala kameran idag dels inte värd sitt pris, inte av tillräklig bildkvalité (kan sträcka mig till att den går att jämnföra med aps).

det finns som jag sa fördelar med båda. men även nackdelar därför får man köra det som kompliment.
 
ols skrev:

förutom att den klarar av att fungera i temperaturer på -50 grader celsius pga att man inte behöver batterier.
japp..det är ju ofta man vill plåta i -50 grader celsius :))
ols skrev:

kvalitén är inte lönt att argumentera med dig om men alla andra borde inse att den är bättre.
alla som sett bildbevis vet att bra digitalkameror slår analoga ordentligt :)
nej, analog småbild kan inte mäta sig med bra digitalkameror!
ols skrev:

visst jag håller med om att det är smidigt att få bilden på direkten men tyvärr så är den digitala kameran idag dels inte värd sitt pris, inte av tillräklig bildkvalité (kan sträcka mig till att den går att jämnföra med aps).
du har uppenbarligen inte sett bilder tagna med en bra digitalkamera..gör det först..sen uttala dig ;-)
ols skrev:

det finns som jag sa fördelar med båda. men även nackdelar därför får man köra det som kompliment.
helt okomplicerat..analogt har inga fördelar :)

mvh
/Kim
 
Jag fachineras av allas enorma engagemang i att framhålla "sin" teknik som den överlägsna...

varför?

Var och en kan väl få vara salig på sin tro
 
arleklint skrev:
Jag fachineras av allas enorma engagemang i att framhålla "sin" teknik som den överlägsna...

varför?

Var och en kan väl få vara salig på sin tro

absolut!
men det är ju bara för var och en att titta på bildresultaten från bra digital..resp analogkameror..och dra sina egna slutsattser :)
 
arleklint skrev:
Jag fachineras av allas enorma engagemang i att framhålla "sin" teknik som den överlägsna...

varför?

Var och en kan väl få vara salig på sin tro


Jag kan bara hålla med dig. Börjar bli lite för mycket paj kastning på den här sidan tycker jag.
 
Jan det är ju det jag försöker få fram att komplitering är nog det bästa.

men visst Kim visa mig en digital kamera som du tycker piskar ett dia skannat i 4000 dpi så.....

och nä jag har inte sett bilder från någon bra digitalkamera helt enkelt för att det inte finns.
 
förresten tror jag denna tråden kan växa långt för jag vet med mig själv att jag inte brukar ge mig o anar att inte kim gör det i heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.