sagan
Avslutat medlemskap
du minns fel har inte avverkat någon digitalkamera..använder båda..då de är helt olika.Maverick skrev:
Fast du har ju redan avverkat en kamera sedan du började på denna sida om jag inte minns fel.
mvh
/Kim
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
du minns fel har inte avverkat någon digitalkamera..använder båda..då de är helt olika.Maverick skrev:
Fast du har ju redan avverkat en kamera sedan du började på denna sida om jag inte minns fel.
Maverick skrev:
Jag tror att digitalbomen har gått om även i antal kameror som ligger och skräpar i byrolådorna hemma hos folk.
nej..verkligen inteMaverick skrev:
Hade du inte en Dimage 7 innan?
knappast optiken är mycket bra på 7/7i.Maverick skrev:
Minolta har ju i praktiken erkänt att bildkvaliten inte är så bra på D7 och D7i pga av brister i optiken. Så nu får du skaffa en ny kamera för att få bättre optik. Så så är det med "fördelen" att inte kunna byta optik.
skalmac skrev:
Digitalfotografering är säkert bra på många sätt, men en sak som gör mig orolig är hur de ska bevaras, många jag pratat med sparar bilderna bara i datorn, inte så säkert, i ett annat forum här står om digitala labb-bilder som blev gula efter 6 månader, och jag vet själv vad som händer med brända CD-skivor efter 2-3 år, de går inte att läsa längre.
Sedan tycker jag 95% av digitalbilderna suger pga att de saknar intressanta motiv, saknar kompositon eller helt saknar känsla, men det är helt och hållet en personlig aspekt på det hela, kanske blir annorlunda om man sätter en digitalkamera i handen på en bra analogfotograf.
Tror...ja, men digital teknik har potential att bli otroligt mycket "bättre" än vad film någonsin kan bli, och det kommer säkert inte att dröja länge.johanlundahl skrev:
Jag tror att det alldrig någonsin kommer att gå att nå det färgomfång som en diafilm har med digital teknik. Vidare, om jag köper en bra glugg så känns det som lite slöseri att inte utnyttja det för bästa tänkbara kvalitet.
Kim7i skrev:
nej..verkligen inte
skalmac skrev:
...i ett annat forum här står om digitala labb-bilder som blev gula efter 6 månader...
Linmajon skrev:
Tror...ja, men digital teknik har potential att bli otroligt mycket "bättre" än vad film någonsin kan bli, och det kommer säkert inte att dröja länge.
Det är ingen slump att astronomer helst kör digitalt. Ex.Hubbleteleskopet har CCD (digitalkamera) som kan registrera varenda foton som studsar in...
necromancer skrev:
Jag sparar min bilder på en server (IBM 5500) med hårdvaru raid. Kör 4 diskar i en raid 5 så mina bilder är någerlunda säkra
Jeppe skrev:
Ända tills servern brinner upp ;p
Då kan det ju kvitta vilken hårdvarulösning man har. Kanske är det bäst att köra det på en MO-skiva som sedan, tillsammans med en MO-läsare låses in i ett bankfack??
jaanK skrev:
135filmen försvinner ALDRIG