Annons

24p, 25p eller 30p?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Vill bara höra hur ni andra gör.

Själv så gör jag aldrig om mina filmer till DVD eller liknade utan kör dom alltid via dator/mediaspelare eller YouTube och därför behöver jag inte heller filma i 25p. Valet som jag står inför är 24p eller 30p. Kör nästan uteslutande i 30p för att det känns bäst. Är detta fel? Borde jag köra 24p som är standard inom vanlig film?

/Danne

för bra resultat till youtube/vimeo:

Bild:
1280x720 4-10Mbit/s 30fps H264 mp4
1920x1080 10Mbit/s 30fps H264 mp4
Ljud:

AAC
44.1kHz Stereo
256kbps data rate​

Du kan köra det du gillar bäst.
Själv håller jag mig alltid till 25p, eftersom jag vill att mina filmer ska vara kompatibla med dagens blu-ray-spelare/dvd-spelare.
Sen gillar jag 25p bättre än högre fps rent utseendemässigt.

Du kan köra det du gillar bäst.
Själv håller jag mig alltid till 25p, eftersom jag vill att mina filmer ska vara kompatibla med dagens blu-ray-spelare/dvd-spelare.
Sen gillar jag 25p bättre än högre fps rent utseendemässigt.

Varför skulle 25p se bättre ut? Vill man inte ha så hög uppdateringshastighet som möjligt (om det går) ? Ögat har ju en gräns på ca 50hz och den vill man väl komma över (Nu löser man ju det ändå genom att visa samma bild flera gånger på bildskärmen). Anledningen till att man inte kör 50p eller 60p eller högre i full HD är väl att processorerna inte klarar att hantera den stora datamängden. Sen finns ju tillfällen där ljuset är svagt och inte bländaren räcker till då man måste gå ner till 1/30.

Sen klarar väl de flesta spelare "alla" format nuförtiden.

Jag menar att jag subjektivt gillar film-looken, och tycker att högre fps ser fult ut.
24p kan medföra "problem" ibland (inte jämnt delbart med 50hz/100z etc).
I USA brukar de köra 24p för film och 30p för tv (de har ju 60hz)

Alla framerates som listas här funkar ju, precis som du säger (läste ditt inlägg lite slavrigt, tänkte snarare på högre).
Så det är väl en smaksak, eller beroende på ljus som du själv säger.

Senast ändrad:
Jag menar att jag subjektivt gillar film-looken, och tycker att högre fps ser fult ut.
24p kan medföra "problem" ibland (inte jämnt delbart med 50hz/100z etc).
I USA brukar de köra 24p för film och 30p för tv (de har ju 60hz)

Alla framerates som listas här funkar ju, precis som du säger (läste ditt inlägg lite slavrigt, tänkte snarare på högre).
Så det är väl en smaksak, eller beroende på ljus som du själv säger.

Men min egentliga fråga är om det finns andra fördelar, som jag kanske missat, med att köra 24 istället för 30 mer än att det är filmstandard?

Men min egentliga fråga är om det finns andra fördelar, som jag kanske missat, med att köra 24 istället för 30 mer än att det är filmstandard?

Njae, egentligen inte, inte för video iaf vad jag kan se. Om du däremot skulle filma med riktig film, alltså våtfilm, som många biofilmer fortfarande spelas in på, då finns det vissa fördelar, om vi nu glömmer själva "biofilmskänslan" som idag är det man mest pekar på som orsak till att använda 24fps.
Dels är det ju så att alla bioapparater för uppspelning mer eller mindre anpassade för just 24fps, men framförallt så är det billigare ju lägre hastighet du har. Film kostar väldigt mycket pengar.
Bara att spela in i 24 mot att spela in i 25fps under en filmsinspelning gör att man kan spara flera hundratusen kr i kostnader för film och framkallning.

Och förvisso kan man ju överföra det till video/digitalt också genom att man spara plats på minneskortet/hårddisken tack vare att 24fps innehåller färre ettor och nollor än 30fps. Men det där tycker jag nog är ganska marginellt och inget som blir ett "problem". Lagring idag är billigt.

Jag minns inte var jag läste det men någonstans fick jag klart för mig att det är bättre att köra på 30 fps med min Canon 7D eftersom den lägsta tiden jag kan välja i manuellt läge är 1/60. Eftersom 30 är hälften av 60 så blir det bättre än 25. Tyvärr kan jag inte precisera mer än så, kanske någon annan vet vad jag svamlar om?

Jag filmar alltid manuellt med 1/60 på slutaren och varierar bländaren efter omgivning. Auto-ISO kör jag med också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar