Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24h Fototävling i Göteborg, Anmälning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle, måste man döpa bilderna till hela de långa namnen som du har skrivit i listan, t ex "Hemligt uppdrag - Yrkesporträtt" eller räcker det med t ex "Yrke"?
 
Gersemi skrev:
och tillslut så vände jag alla spårvagnar ryggen.. och tänk hittade en plats vid Korsvägen utan en endaste liten fotograf ivägen

Fisheye i all ära, men sådär ser det inte ut på Korsvägen! Såvida man inte är på väg hem från en fest eller från ett sömnlöst fotomaraton eller så.
 
döp till vad du vill, bara jag fattar... men är det verkligen så jobbigt? isåfall ska du se det jobb jag har framför mig med att göra hemsia, döpa om alla filer till inviduella nummer med namnbehörighet på en säker plats som referens och sedan lägga ut alal bilder på sidan och därefter registrera alla röster i ett excel dokument för att sedan redovisa allt...
 
Ellix skrev:
Fisheye i all ära, men sådär ser det inte ut på Korsvägen! Såvida man inte är på väg hem från en fest eller från ett sömnlöst fotomaraton eller så.

Jamän nu är det så att jag bott vid Korsvägen i 13 år.. och jag minns alldeles bestämt att det är precis så Korsvägen ser ut
 
Kalle_B skrev:
döp till vad du vill, bara jag fattar... men är det verkligen så jobbigt? isåfall ska du se det jobb jag har framför mig med att göra hemsia, döpa om alla filer till inviduella nummer med namnbehörighet på en säker plats som referens och sedan lägga ut alal bilder på sidan och därefter registrera alla röster i ett excel dokument för att sedan redovisa allt...

Tycker du gör ett beundransvärt arbete Kalle! :)

Har också stor beslutsångest för urvalet av bilder.. Har frågat några vänner om råd men alla säger ju olika... :-( Inte lätt att veta vad man ska gå efter.. hur bra bilden är, hur intressant motivet är, hur unik den är.. skulle tagit bara en bild på varje tema.. DÅ hade det varit lätt som en plätt.. ;-)
 
Ziesta skrev:
Tycker du gör ett beundransvärt arbete Kalle! :)

Har också stor beslutsångest för urvalet av bilder.. Har frågat några vänner om råd men alla säger ju olika... :-( Inte lätt att veta vad man ska gå efter.. hur bra bilden är, hur intressant motivet är, hur unik den är.. skulle tagit bara en bild på varje tema.. DÅ hade det varit lätt som en plätt.. ;-)

Jo du jag känner igen det där.. har suttit med beslutsångest några dagar.. men tog hem min kompis och tog en diskussion.. så tror faktiskt jag bestämt mig nu.. Tror alla kategorier ligger klara i en mapp.. vill bara ta en sista liten koll :)
 
Mmm.. jag är expert på beslutsångest.. speciellt vid såna här otroligt livsviktiga och allvarliga val som detta... *ler*
 
Kalle_B skrev:
döp till vad du vill, bara jag fattar... men är det verkligen så jobbigt? isåfall ska du se det jobb jag har framför mig med att göra hemsia, döpa om alla filer till inviduella nummer med namnbehörighet på en säker plats som referens och sedan lägga ut alal bilder på sidan och därefter registrera alla röster i ett excel dokument för att sedan redovisa allt...

Jag är förbehållslöst totalimpad av allt jobb du lägger ner på det här, Kalle!! Ibland kan det dock ställa till konstigheter med mellanslag i filnamnen. Och dessutom kan man ju få skavsår i fingertopparna!!! Tänk så många gånger jag har förletts att trycka på kameraavtryckaren under maraton-dygnet. Bara det!
 
Ellix skrev:
Jag är förbehållslöst totalimpad av allt jobb du lägger ner på det här, Kalle!! Ibland kan det dock ställa till konstigheter med mellanslag i filnamnen. Och dessutom kan man ju få skavsår i fingertopparna!!! Tänk så många gånger jag har förletts att trycka på kameraavtryckaren under maraton-dygnet. Bara det!

Elli, vad sägs om Ctrl-C + Ctrl V

tack för allt oxå Kalle
 
Tack Kalle!

(Alla säger tack och är så snälla nu. Men vänta bara tills nästa vecka... Då kommer vi börja tjata öronen av dig på att du ska få upp bilderna så vi kan börja rösta.)
 
Japp nu var det ivägskickat till Kalle.

Jag har funderat över en sak till nästa gång efter en av Theresias kommentarer om att det hade varit lättare om man bara hade tagit en bild. En kul grej som hemligt uppdrag hade kunnat vara ett fast motiv att ta en bild på typ poseidon, domkyrkan eller dyl.

Skulle vara kul att se flera personers tolkning av samma motiv.
 
Didgeridoohan skrev:
Tack Kalle!

(Alla säger tack och är så snälla nu. Men vänta bara tills nästa vecka... Då kommer vi börja tjata öronen av dig på att du ska få upp bilderna så vi kan börja rösta.)

Jag förutsätter att han är klar på måndag 08:00 :)
 
nja.... det kan nog ta sin lilla tid.. det är många bilder att organisera.. :) men ajg ska försöka så fort som möjligt...

Däremot så underlättar det om ajg får in bilderna överhuvudtaget ;) Lördag idag, fram till nu har jag fått in från 5 personer... av 19 aktiva deltagare!
Fattas bara en sisådär 14 stycken nu då... känns som det kommer plinga till i min mejl på söndag...
 
Kalle_B skrev:
nja.... det kan nog ta sin lilla tid.. det är många bilder att organisera.. :) men ajg ska försöka så fort som möjligt...

Däremot så underlättar det om ajg får in bilderna överhuvudtaget ;) Lördag idag, fram till nu har jag fått in från 5 personer... av 19 aktiva deltagare!
Fattas bara en sisådär 14 stycken nu då... känns som det kommer plinga till i min mejl på söndag...

Är det inte så: Varför göra någonting idag som du kan göra i morgon?

Själv så har jag ju givetvis alldeles lysande ursäkter varför jag inte kan skicka in förrän i sista stund. Fester och kompisar som hälsar på kan man ju inte försumma, eller?

I övrigt, eftersom det bara är sagt söndag, innebär detta kl 24.00 då eller?
 
Nån som är onaturligt bra på datorer?

Under tävlingen hade jag med mig en mellanlagringsenhet (Archos AV400) som jag förde över bilderna till. Problemet är nu att jag inte kan öppna/föra över bilderna till datorn trots att man kan öppna jpg-filerna i Archosen. Så nu kör jag "PS Inspector smart recoevery" på "intensive mode" på alla jpg-filer och hoppas att de kan komma fram, men det ser inte så bra ut än sålänge... Någon som har något annat tips om vad som kan göras? :S (BTW, första gången något sånt här inträffar med den, inte ett bra läge heller.)
 
Fabian Fogelberg skrev:
Nån som är onaturligt bra på datorer?

Under tävlingen hade jag med mig en mellanlagringsenhet (Archos AV400) som jag förde över bilderna till. Problemet är nu att jag inte kan öppna/föra över bilderna till datorn trots att man kan öppna jpg-filerna i Archosen. Så nu kör jag "PS Inspector smart recoevery" på "intensive mode" på alla jpg-filer och hoppas att de kan komma fram, men det ser inte så bra ut än sålänge... Någon som har något annat tips om vad som kan göras? :S (BTW, första gången något sånt här inträffar med den, inte ett bra läge heller.)

Hur förs bilderna över normalt från Archosen?

Har hört om en del som haft problem med att de kan se bilderna i kameran men inte lyckas föra över dem till datorn via minneskortsläsare. Det har i dessa fall löst sig genom att koppla kabeln mellan kameran och datorn.

Kan man köra över bilderna tillbaka till kameran igen?


Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.